حجتالاسلام والمسلمین سیدیحیی کاظمی، مدیر گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در گفتوگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری، در تعریف سبک زندگی، بیان کرد: هر انسان برای زندگی کردن یک راه و روشی را انتخاب و طبق آن عمل میکند که اگر این روش طبق دستورات الهی در قرآن و الگو گرفتن از زندگی ائمه و امامان بزرگوار باشد سبک زنذگی اسلامی و اگر بر اساس علایق و سلایق و یا روش زندگی کشورهای دیگر مانند غرب باشد سبک زندگی شخصی نامیده میشود.
وی ادامه داد: هر انسان علاوه بر نوع رفتارش اعتقادات و خلقیاتی نیز دارد. قرآن نحوه زندگی و رفتار در دنیا را در زمینههای مختلف بیان کرده است و حتی در مورد نحوه رفتار با پدر و مادر نیز آیه نازل شده است لذا اگر براساس آموزههای دینی و شرع عمل کنیم در واقع همان سبک زندگی اسلامی را پی گرفتهایم. اما گاهی انسان بر اساس عقل و فطرت خود عمل میکند و از آنجایی که عقل انسان کامل نیست و همه موارد را نمیتواند درک کند لذا ائمه(ع) و امامان برای هدایت بشر فرستاده شدهاند تا از آنها الگو بگیرد.
دینگریزی سبب کم شدن معنویات در زندگی
کاظمی در رابطه با کم شدن و یا گم شدن معنویات در زندگی جامعه امروز، تصریح کرد: متأسفانه چند سالی است نگاهی در غرب به نام دینگریزی به وجود آمده که این نگاه به سرعت گسترش داده شد و جامعه و کشور ما را نیز تحت شعاع قرار داد و سبب گریزان شدن مردم و به خصوص جوانان از دین شد.
وی ادامه داد: البته عواملی از جمله اینکه کم شدن توجه خانوادهها به مسائل دینی، رفتار برخی از مسئولان دایهدار مبلغ دینی به گونهای بود که بر اساس دین برخی از اصول سیاسی را پیش میبرند و در این زمینه طبق دستورات دینی عمل نکردند که سبب شد تا مردم برخی تناقضها را در رفتار ببینند که در افکارشان اثر گذاشت و این بدبینی و دینگریزی را تشدید کرد.
کاظمی گفت: امام خمینی(ره) نیز در این باره میفرمایند: «اگر طلبهای خلاف کند میگویند همه طلبهها خلاف کردند و اگر بقالی خلاف کنند میگویند همه بقالها خلاف کردند» پس این مسئولان ظاهرنما باید جوابگوی ابن هنجارشکنیها باشند، همچنین دشمن نیز در این زمینه بیکار ننشسته و با تبلیغات گستردهاش علیه دین مردم را فریب داده است.
مدیر گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد راهکارهای برای مقابله با این عملکرد دشمن ارائه داد و تصریح کرد: مؤثرترین راه این است که آموزش و پرورش وارد عرصه شود و از دوره پیشدبستانی آموزههای دینی را در اشکال و روشهای مختلف به کودکان آموزش دهد که این کار همکاری خانوادهها را نیز میطلبد. صدا و سیما نیز باید در ساخت فیلمها و سریالها دینیتر عمل کند زیراکه تأثیر فیلمها بر روی زندگی مردم بیشتر است و از این طریق میتوان فرهنگ و سبک زندگی اسلامی را به مردم آموزش داد.
وی با اشاره به اینکه دانشگاهها نیز با تدوین کتب دینی در گسترش فرهنگ دینی و مبارزه با دینگریزی نقش عمدهای دارند، افزود: متولیان امور فرهنگی از جمله سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ...نیز باید برنامههای مهم اسلامی را ترتیب دهند و خود را برابر تبلیغات مخرب دشمن آماده کنند. البته بسیاری از این دینگریزیها به دلیل عملکرد ضعیف برخی از مبلغان دینی است که میطلبد حوزه علمیه در این زمینه بیشتر کار کرده و با آموزش صحیح طلاب را برای مقابله با حربههای دشمن آماده کند.
کاظمی با بیان اینکه کنترل فضای مجازی و تهیه خوراک مذهبی برای این فضا نیز در مقابله با دینگریزی بیتأثیر نخواهد بود، تصریح کرد: متأسفانه در حال حاضر فضای مجازی که در دسترس همه جوانان و حتی کودکان است توسط دینداران تغذیه نمیشود و برنامههای آن در کشور دیگری برای نابود کردن دین اسلام تهیه میشوند که جای کار بسیار برای فعالان مذهبی در این فضا وجود دارد. البته در برخی از زمینهها فعالیتهای صورت گرفته شده است اما در بسیاری از موارد همچنان جای کارد وجود دارد.
تهاجم فرهنگی؛ آسیب سبک زندگی غربی
مدیر گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد تهاجم فرهنگی را از جمله آسیبهای سبک زندگی غربی در جامعه امروز دانست و گفت: تهاجم فرهنگی با انواع مختلفش در زندگیهای ما رخنه کرده است، ماهواره و فضای مجازی که اکنون در دست همگان وجود دارد از طریق دشمن اداره میشود و هیچ نظارت و کنترلی در جامعه بر روی آن نیست. تمامی سایتها در اختیار کودکان است و فرهنگ غرب به همین راحتی وارد زندگیها شده است. یک زمانی در جامعه لفظ آزادی مطرح شد اما حد و مرز آن مشخص نشد و هر کس به تأبیر و سلیقه خود آن را تعریف کرد و امروز نتیجه آن را به صورت ولنگاری در جامعه مشاهده میکنیم.
وی در پایان به دیگر آسیبهای به وجود آمده در سبک زندگی اشاره و اظهار کرد: این آسیبها در سه حوزه فردی، خانوادگی و اجتماعی امروز دامنگیر سبک زندگی افراد شدهاند. در حوزه فردی آسیبهایی مثل استرس، فردیت، خانههای مجردی، افزایش سن ازدواج، مصرف بالای موسیقی، خود ارضایی و ... و در حوزه خانوادگی، طلاق، طلاق عاطفی، همسرگریزی، همسرستیزی، ارتباط نامشروع، قطع صلهرحم، خانه سالمندان و ... و در حوزه اجتماعی میتوان به آسیبهایی چون قانونگریزی، پارتی، رشوه، قومیتگرایی، مدگرایی و ... اشاره کرد.
این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: باید جهادی صورت گیرد و همه مسئولان فرهنگی تمام قد در این انقلاب حضور داشته باشند تا تحولی در فرهنگ و سبک زندگیها ایجاد شود که این تحول از دوره پیشدبستانی تا دانشگاه و همه نهادها و ادارات باید عملی و مشهود شود تا کشوری با فرهنگ و سبک زندگی اسلامی داشته باشیم.
انتهای پیام