تازه‌های نشر قرآنی در نیمه دوم خرداد/ انتشار رمان‌هایی با محوریت دین
کد خبر: 3821743
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۶

تازه‌های نشر قرآنی در نیمه دوم خرداد/ انتشار رمان‌هایی با محوریت دین

گروه ادب ــ کتاب‌های «باور؛ الهیاتی برای نیمه مؤمنان»، «سلوک اخلاقی»، «باغبانی فرهنگ»، «فی ظلال القرآن»، «مناسبات انسانی در قرآن» و «دیباج» از مهم‌ترین عناوین تازه‌های نشر در حوزه قرآن طی نیمه دوم خرداد است.

دوشنبه/////تازه‌های نشر قرآنی در نیمه دوم خرداد/ انتشار رمان‌هایی با محوریت دین

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ در نیمه دوم خردادماه کتاب‌های مهمی در حوزه دینی و قرآنی منتشر شده که در میان آن‌ها آثار دینی محتوایی و عمقی بوده و در این حوزه می‌توان کتاب‌هایی مانند «تفسیر بینات، سوره دخان»، «باور؛ الهیاتی برای نیمه مؤمنان»، «تکوین نهاد مرجعیت تقلید شیعه» و «فی ظلال القرآن» را نام برد و در این راستا داستان‌هایی نیز با محور دین و شهدای مدافع حرم انتشار یافته‌اند که می‌توان به «اوسنه گوهرشاد»، «موقف»، «هم قسم»، «۳۶۵ روز با پیامبر» و «اردیبهشت نام دیگر توست» اشاره کرد.

تفسیر بینات، سوره دخان

کتاب «تفسیر بیّنات، سوره دخان» برگرفته از دروس تفسیری آیت‌الله محمدتقی مدرسی با ترجمه محمد تقدمی صابری به زبان فارسی منتشر شده و پژوهشی قرآنی براساس استنباط سنت‌های الهی از آیات قرآن کریم است. نسخه اصلی کتاب از سری مجموعه کتب «بیّنات من فقه القرآن» با عنوان «سورة الدخان» به زبان عربی و به قلم حجت‌الاسلام مدرسی است که از مراجع معظم تقلید کربلای معلی و مفسر قرآن کریم بوده و تاکنون آثار بسیاری از وی درباره علوم قرآنی چاپ شده است.

باور؛ الهیاتی برای نیمه مؤمنان

ترجمه فارسی کتاب «باور؛ الهیاتی برای نیمه مؤمنان» اثر جانی واتیمو، فیلسوف و اندیشمند شهیر ایتالیایی به همت انتشارات پگاه روزگار نو منتشر شده و در دسترس پژوهشگران ایرانی قرار گرفته است. برگردان این اثر به فارسی را کاوه حسین‌زاده برعهده داشته است. این اثر یک رساله عمیقاً فلسفی است که در قالب تجربه شخصی واتیمو نوشته شده و او در آن به شرح و توصیف دوره بازگشت خود به جوار ایمان مسیحی پرداخته است. وی در این کتاب از کشف بزرگ خود این‌گونه پرده برمی‌دارد که سنت مسیحی نه تنها بخشی از تاریخ متافیزیک غربی نیست، بلکه آشکارکننده یک گسست عمیق در آن است و یک «اعلان» تاریخی بر مرگ متافیزیک و آرزو‌های متافیزیکی است.

واتیمو از اندیشمندان مطرح در حوزه بازگشت دین است، اما همان‌گونه که گادامر در جایی گفته، واضح است که بازگشتی که مورد نظر چنین اندیشمندانی است نمی‌تواند به معنای بازگشت به متافیزیک یا هر قسمی از آموزه‌های کلیسایی باشد. اغلب اندیشمندان معاصر در این امر با نیچه موافق‌اند که دیگر برداشت متافیزیکی از خدا غیرقابل باور است. متفکرانی مانند کیرکگارد، داستایوفسکی، هایدگر و نیچه معتقدند که فقدان خدای متافیزیکی‌ای که اساس وجود و مبنای فهم تمامی چیز‌هاست، حتی باور به نبود خدایی که به وجود آورنده آسمان‌ها و زمین است نه تنها به خودی خود فاجعه محسوب نمی‌شود، بلکه از دید ایشان غیبت این‌چنین خدایی راه را برای درک آفرینش و مواجهه‌ ما با امر الهی و قدسی می‌گشاید.

غایة البادی فی شرح المبادی

کتاب «غایة البادی فی شرح المبادی» که درباره مبانی فقه اسلامی است به قلم غلامرضا جمشیدنژاد اول تصحیح و تحقیق شده است. مؤلف کتاب محمد بن علی بن محمد جرجانی غروی حلی شاگرد مبرز علامه حلی است. این کتاب را جرجانی در شرح کتاب «مبادی الوصول الی علم الاصول» استادش نوشته است. در این اثر جرجانی آرای استادش علامه حلی را در جایی که لازم بوده در نهایت احترام نقد کرده است.

این کتاب که در عالم تشیع اهمیت فوق العاده‌ای دارد در قرن هفتم هجری به نگارش درآمده و نسخه مبنای جمشیدنژاد نیز مربوط به همین قرن است. به گفته مصحح، غایة البادی فی شرح المبادی الگویی خوب برای نقد آثار به شمار می‌رود و ما می‌توانیم شیوه نقد آثار بزرگان را از این کتاب یاد بگیریم. به عقیده وی ما باید دریابیم که نقد آثار بزرگان نه تنها بی‌حرمتی به آن‌ها نیست، بلکه بایسته و ضروری بوده و از آن جهت که بی‌تفاوت از کنار اندیشه‌های آنان نمی‌گذریم، نوعی احترام به بزرگان است.

این کتاب در ۳۲۸ صفحه به همت کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی منتشر شده و مصحح در تصحیح آن از نسخه‌های خطی کتابخانه آستان قدس، مجلس شورای اسلامی، آیت‌الله مرعشی و کتابخانه مرکزی اصفهان بهره برده است.

سلوک اخلاقی

کتاب «سلوک اخلاقی» تألیف امیر غنوی که شامل طرح‌های عارفان و حکیمان است، از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد. این کتاب در سه فصل تدوین شده که فصل اول به بحث از کلیاتی اختصاص دارد و ناظر بر مجموع کار است؛ مباحثی در تفاوت رویکرد فلسفی و عرفانی و تعامل میان آن دو، پیدایش نحله‌های تلفیقی و در نهایت تعیین اسلوب مناسب برای نقد طرح‌های سلوکی حکیمان و عارفان.

طرح‌های عارفان در فصل دوم بررسی شده که بخش نخست آن گفت‌وگویی است از پیشینه‌ها و ریشه‌های این طرح‌ها در قرآن و حدیث و همچنین سنت عارفان در برخورد با آیات و روایات. بحث پایانی این بخش، توضیحی است تفصیلی از معنای حال و مقام در سخن عارفان. این بحث حاوی نکاتی است کلیدی که برای فهم طرح‌های سلوکی اهل عرفان توجه به آن ضروری است.

فصل سوم از طرح‌های معدود حکیمان حکایت دارد. ریشه‌ها و پیشینه‌ها در این فصل نیز نخستین بخش را به خود اختصاص می‌دهد. بخش‌های بعدی به تحلیل و نقادی طرح‌های اهل حکمت پرداخته و از طرح‌های مسکویه، ابن‌سینا و خواجه نصیرالدین طوسی گفت‌وگو می‌کند. آخرین طرح از آن صدرالدین شیرازی است که ادامه‌ای فیلسوفانه بر طرح اسفار اربعه عارفان است.

باغبانی فرهنگ

کتاب «باغبانی فرهنگ» اثر فرزاد جهان‌بین به همت نشر نهضت نرم‌افزاری (وابسته به انتشارات انقلاب اسلامی) منتشر شده و از جمله مسائل مهم در عرصه فرهنگ، نسبت بین دولت و فرهنگ و مدیریت پذیری فرهنگ، امکان، ضرورت و چگونگی آن و حدود مداخله‌ی دولت در فرهنگ است. در پاسخ به این سؤالات، دو رویکرد رهاسازی فرهنگ و یکسان سازی فرهنگ مطرح شده است. این دو رویکرد از منظر اسلامی نمی‌تواند مورد تأیید قرار گیرد؛ لذا در کتاب باغبانی فرهنگ، تلاش شده است تا از منظر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، نگاه معقول اسلامی طرح و تبیین شود.

عمده آثاری که به مدیریت فرهنگ از منظر رهبر معظم انقلاب پرداخته‌اند، نقل بیانات معظم‌له به همراه باب بندی است، اما در این کتاب، تلاش شده است نظام اندیشه و به عبارتی نظریه رهبر معظم انقلاب فهم و ارائه شود. باغبانی فرهنگ، مدلی است که هم به اتکای آن، فرهنگ مدیریت می‌شود و هم آزادی‌ها و تنوع حفظ می‌شود.

بر اساس تعریف فرهنگ به شاکله اجتماعی، تبیین دقیق و جامعی از عوامل فرهنگ ساز مطرح شد. بر این اساس، عوامل فرهنگ ساز مستقیم یکی از ده‌ها عامل ایجاد فرهنگ هستند. در مدل باغبانی، دو بعد تمهید فضای زندگی مسلمین و نیز تعالی فرهنگ مطرح شد. در بعد دوم، مدل تعالی فرهنگ با ایجاد و تقویت مؤلفه‌های کلیدی در شاکله اجتماعی از طریق اقطاب اثرگذار و به صورت برنامه ریزی یکپارچه توزیع شده مطرح شد.

فرهنگ‌نامه تاریخ ایران

«فرهنگنامه تاریخ ایران» در ۳۲۸ صفحه و در قطع رحلی به صورت چهار رنگ به همت انتشارات طلایی تولید و منتشر شد. این اثر شامل تاریخچه و شرح رویداد‌های مهم اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ایران از کهن‌ترین ایام تا امروز است که برای نوشتن هر کدام از دوره‌های تاریخی آن، از کارشناسان و پژوهشگران همان دوره استفاده شده است. ضمن اینکه علاوه بر منابع قدیمی به منابع جدید و به روز که مبتنی بر تازه‌ترین یافته‌های تاریخی و باستان‌شناسی هستند، مراجعه شده است. سعی ما در این کتاب، ارائه تصویری هرچند موجز از تاریخ ایران، با تاکید بر ابعاد فرهنگی، هنری و انسانی بوده است.

متنی مستند، موثق و جذاب؛ ساختاری امروزی مبتنی بر گزیده‌گویی، استفاده از بند‌های کوتاه، عناوین جذاب و ذکر رویداد‌های مهم هر دوره؛ طراحی گرافیک و فضای تصویری زیبا با استفاده از تصاویر و نقاشی‌های رنگی مستند و مبتنی بر اسناد تاریخی؛ ضبط اسامی اشخاص و مکان‌ها با تکیه بر منابع دست اول و براساس املای مشهور؛ زندگی‌نامه‌های کوتاه مصور از شخصیت‌های مهم و موثر تاریخی و خط سیر زمانی تاریخ ایران از کهن‌ترین ایام تا زمان حال از ویژگی‌های این فرهنگ‌نامه است.

تکوین نهاد مرجعیت تقلید شیعه

کتاب «تکوین نهاد مرجعیت تقلید شیعه» نوشته محسن صبوریان به همت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد. پژوهش حاضر، متکفل بررسی تحولات روحانیت شیعی در دوران متأخر، با تأکید بر تحولات اجتماعی این نهاد است. این اثر روند تحولات نهاد روحانیت در سایه تحولات نهاد مرجعیت و ذیل تاریخ تحولات سیاسی و اجتماعی ایران، از آغاز قاجار تا پایان دوره پهلوی اول در ۱۳۲۰ خورشیدی را بررسی می‌کند. در این دوره، تحولات نهاد روحانیت در سایه روند تمرکز فزاینده در نهاد دولت سنجیده شده که این روند، شکلی ناگزیر از تحولات دولت در عصر جدید است که به شکل عقلانی بوروکراسی سازمانی منتهی می‌شود.

در حقیقت، نگارنده در این اثر بر پایه نظریه عمومی دیوان‌سالاری، روند‌های تمرکزیافتن نهاد دین را به موازات نهاد دولت، بازنمایی کرده و درنهایت تغییرات کارکردی نهاد روحانیت با تمرکز بر مرجعیت، در طول این ۱۵۰ سال، برمبنای نظریه عمومی دیوان‌سالاری بازنمایی شده است.

صبوریان در این اثر، منطق شکل‌گیری و نیازی که نهاد مرجعیت در پاسخ به آن پدید آمد را بازشناسی و توضیح داده است. او در این پژوهش تلاش کرده تا نشان دهد، به همان میزانی که برخی ضرورت‌های فقهی مقوم شکل‌گیری نهاد مرجعیت بوده‌اند، ضرورت‌های سیاسی و اجتماعی نیز - هم‌سنگ آن و یا حتی پررنگ‌تر از آن- اهمیت داشته‌اند. نویسنده در تبیین این هدف، تلاش کرده تمرکز و افزایش (یا کاهش) اقتدار مجتهدان را به موازات روند دیوان‌سالاری و تمرکز در دولت پیگیری کند.

مناسبات انسانی در قرآن

کتاب «مناسبات انسانی در قرآن» نوشته محمدحسن موحدی ساوجی است که نشر دانشگاه مفید آن را منتشر کرده است. در پشت جلد کتاب آمده است: خداوند در قرآن در اعتبار حقوق و تکالیف برای انسان، راه‌های سلامت مناسبات آن‌ها با یکدیگر و دوری از تنش و درگیری را رهنمون شده است. به گونه‌ای که انسان‌ها با پیمودن این راه‌ها، مناسباتی سالم، مسالمت‌آمیز و همراه با احترام به حقوق یکدیگر را صرف‌نظر از عقاید و اندیشه‌هایی که دارند، تجربه خواهند کرد.

این رهنمود‌ها تنها مناسبات میان مسلمانان یا نحله‌هایی خاص از آن‌ها با یکدیگر و یا حتی تنها مناسبات مسلمانان با پیروان ادبیات اسمانی را دربرنمی‌گیرد؛ بلکه مناسبات با پیروان همه ادیان، هر چند غیرآسمانی و به تعریف قرآن، باطل و حتی با کسانی که خدا را نپذیرفته یا هیچ دینی را برنتابیده‌اند و به تعبیری دیگر مناسبات با همه ابنای بشر را شامل می‌شود و به تشریح مناسبات انسانی میان آن‌ها می‌پردازد. این همان امری است که هم قرآن‌پژوهان مسلمان را به بحث و اختلاف واداشته و هم قضاوت غیرمسلمانان را مختلف کرده است.

اوسنه گوهرشاد

رمان «اوسنه گوهرشاد» نوشته سعید تشکری، به همت انتشارات به‌نشر (آستان قدس رضوی) منتشر شده است. این کتاب یکی از عناوین مجموعه «رمان انقلاب اسلامی» است که این ناشر چاپ می‌کند که در صفحه اول، عنوان «رمانک فانتزی» را همراه دارد. در داستان این کتاب، گوهرشاد بیگم بانی ساخت مسجد گوهرشاد در مشهد، پس از هزار سال به این مسجد می‌آید و با ملکه‌ای روبرو می‌شود که می‌خواهد مسجد گوهرشاد را خراب کند.  در این اثر همچنین روایت‌هایی درباره مسجد گوهرشاد، دوران تجدد رضاخانی، واقعه کشتار مردم در این مسجد، شهر پاریس و … ارائه می‌شود و داستان‌هایی موازی در قرون گذشته و معاصر مقابل خواننده گذاشته می‌شود.

زمینه‌های تاریخی - مدحی اشعار حافظ

کتاب «زمینه‌های تاریخی – مدحی اشعار حافظ» به قلم سیدجواد مرتضایی به نگارش درآمده و نشر امیرکبیر آن را روانه بازار نشر کرده است. در بخشی از این کتاب آمده است: هیچ متنی مستقل نیست و در گیرودار با متون دیگر و عناصر برون متن است عوامل برون‌متنی از عناصر سازنده هر متن است و بی‌توجهی به آن‌ها در بررسی هر متنی بسیار زیانبار است و گاه به تحلیل‌ها و دریافت‌های نادرست منجر می‌شود.

در میان قالب‌های کلاسیک شعر فارسی قالب غزل با توجه به ساختار خود بیشتر مستعد این است تا گفتمان‌های شناور و متعددی را درون خود جای دهد و غزل حافظ در این زمینه مثال‌زدنی است. در این کتاب زمینه‌های مدحی موجود در شعر حافظ در کنار زمینه‌های تاریخی طرح شده است. از این بابت که ضمن مدیحه‌ها، اشاراتی هر چند مختصر هم به اوضاع و احوال دوران ممدوح و ویژگی‌های شخصیتی او شده و این خود بخشی از یک دوره تاریخی است و مخاطب آگاه باید به متونی که مربوط به زمانه آن ممدوح است مراجعه کند تا اشارات و تعریض‌های شاعر را که مربوط به آن دوران و ممدوح مورد نظر است، دریابد.

مثنوی منثور سپهر

دفتر اول کتاب «مثنوی منثور سپهر» جلال الدین محمد بلخی به کوشش مهدی دادی‌زاده منتشر شده و مثنوی به نثر همراه با متن مثنوی مطابق با تصحیح استاد محمدعلی موحد است که نشر ناصرالدین آن را به چاپ رسانده است. با وجود همه نقد‌های منصفانه و غیرمنصفانه بی‌شماری که بر مثنوی نوشته شده است، این کتاب از معدود کتاب‌های زبان فارسی است که هر چه زمان می‌گذرد بر اهمیت و آوازه آن افزوده می‌شود و مرز‌ها را درمی‌نوردد و به زبان‌های گوناگون دنیا ترجمه می‌شود و شهرت روزافزون می‌یابد. حدود دویست و پنجاه شرح و تفسیر و هزاران مقاله تحقیقی و پایان‌نامه که در مورد آن نوشته شده است و همچنان نوشته می‌شود، نشان از حکایتی است که همچنان باقی است و باقی خواهد ماند.

در پشت جلد کتاب آمده است: تدوین متنی آسان‌خوان برای این کتاب که نثرش ساده و روان باشد و از به کار بردن لغات دشوار بپرهیزد و به جای کلمات قدیمی و نه چندان رایج معادل‌های امروزین به کار برد، ضروری به نظر می‌رسید تا خوانندگانی که می‌خواهند وارد فضای مثنوی شوند در مراحل اولیه از آن استفاده کنند. این کتاب در پاسخ به چنین ضرورتی تدوین شده است.

موقف

کتاب «موقف» نوشته سعید تشکری را انتشارات به‌نشر (وابسته به آستان قدس رضوی) منتشر و راهی بازار نشر کرده است. این کتاب ۲۹ داستان و قصه کوتاه را درباره دعبل، با عناوین ضرب، وزن، هِجا، وافِرمُسَدّس، کِنایه، هَزج، مُثَمّن، مُبحتث، مشطور، بیت، حَشو، اطلاق، وقف، اَدراج، مُصَرَّع، مُقَفّی، مُدَوَّر، تقطیع، قطعه، تَدویر، مَجزوء، هَزج‌مربع، مصراع، مطلع، مُقَفّی، مَحذوف، هجای کشیده، قافیه، بحر طویل را شامل می‌شود. دعبل، هرچند از طوس و محل تبعیدگاه امام رضا(ع) دور بود، اما با کلام و خدمتگزاری‌اش به امام، موقف سرزمین امام رضا(ع) بود. دعبل شعر‌های ضداستبدادی تند و تیزی داشت که باعث شد در نهایت به دست خلفای عباسی به شهادت برسد. تندی زبان شعر دعبل دلیل آوارگی و سفر‌های زیاد او از بلادی به بلاد دیگر بود. مقبره این شاعر در شهر شوش قرار دارد.

هم‌قسم

کتاب «هم‌قسم» شرح زندگی و خاطرات ام یاسر؛ همسر شهید سید عباس موسوی، دبیرکل پیشین حزب الله لبنان به همت انتشارات به نشر (آستان قدس رضوی) منتشر شد. این کتاب برگردان کتاب «الوصول» است که «عبدالقدوس الامین» نویسنده لبنانی به رشته تحریر درآورده و در آن خواننده در فراز و نشیب داستان با روح بزرگ بانویی همراه می‌شود که قدم به قدم در کنار وجود معنوی شهید سید عباس موسوی می‌بالد و در قامت یک شهید قد می‌افرازد و برای کسانی که به دنبال یافتن نمونه‌ای از انسان ناب آن هم از نوع شیعه هستند، ام یاسر قهرمانی کم نظیر است.

آبی‌ها

رمان «آبی‌ها» نوشته سعید تشکری به‌تازگی به همت انتشارات به‌نشر (آستان قدس رضوی) منتشر و راهی بازار نشر شده است. این رمان درباره زندگی پزشکی است که در شهر هالینوبلس متولد شده است؛ شهری که مسلمانان نام حران را بر آن گذاشته‌اند. این پزشک مسیحی، معاصر دوران هارون‌الرشید خلیفه عباسی است. او ناچار می‌شود به‌دلیل احضار هارون، دیر انطاکیه را ترک کرده و به سمت درباره او برود. در ادامه داستان پزشک مسیحی که ذکریای رومی نام دارد، خبردار می‌شود که علی‌بن‌موسی(ع) در مدینه است. بنابراین، چون حدس می‌زند ماموران هارون از مسیر حرکتش به سمت مدینه خبر دارند، تصمیم می‌گیرد مسیرش را عوض کند تا سواران نتوانند آن‌چنان که توقع دارند او را در مدینه پیدا کنند. طی اتفاقاتی که در ادامه می‌افتد پزشک مسیحی به کسوت شاگردان امام رضا(ع) در می‌آید. این رمان با موضوع رضوی روایت‌گر پزشکی است که به دنبال گوهر کامل معاصر خویش است و دیگر نمی‌خواهد در پستوی قدرت راهبان بماند، شهر انطاکیه و حران، تبعیدگاه دانش این طبیب دلداده است، او در سیر این هجرت هم عشق زمینی می‌یابد و هم آسمانی و طوفان آبی‌ترین رویداد زندگی اش را به تلاطم می‌رساند.

دیباج

کتاب «دیباج» زندگینامه حضرت آیت الله العظمی بروجردی بر پایه روایت آیت الله سیدمحمدجواد علوی بروجردی است که مهدی دانشور آن را تدوین کرده و نشر مسطر آن را روانه بازار کتاب کرده است.

در پشت جلد کتاب آمده است: آیت الله بروجردی، غبار از چهره دین اسلام زدود و آن را، چون دین تازه‌ای دوباره بر مردمان جهان عرضه کرد. چون پیامبری تازه، از میان شاگردانش، بهترین‌هایشان را انتخاب کرد و آن‌ها را به سرتاسر جهان فرستاد. هر یک به گوشه‌ای مهم و تأثیرگذار رفتند. یکی از فرستادگانش، چون به دیار فراعنه رسید و نامه آیت الله را به بزرگ دیار الازهر رساند، رئیس الازهر، به احترام نامه ایستاد و نامه این پیامبر جدید را بوسید و بر چشمانش گذاشت.

برخیزید

کتاب «برخیزید» خاطرات شفاهی سید حمید شاهنگیان است که حاصل مصاحبه محمد جواد کربلایی و مرتضی قاضی با وی بوده و نشر راه یار آن را منتشر کرده است. حمید شاهنگیان از جمله هنرمندانی بود که در تظاهرات روز ۱۷ شهریور تهران نیز حضور داشت و از همان زمان معتقد بود که نباید اجازه داد که این اتفاق بسیار مهم تاریخی از سوی رژیم پهلوی به فراموشی سپرده شود. اتفاقاً با همین انگیزه بود که سرود ۱۷ شهریور را تولید کرد که همه کار‌های مربوط به تولید و ضبط آن را با روش یک نفره انجام داد که در آن زمان واقعاً جالب توجه بود. همچنین از جمله هنرمندانی بود که در ساماندهی گروه‌های سرودی که حین ورود حضرت امام خمینی (ره) به فرودگاه مهرآباد و سخنرانی در بهشت زهرا برنامه اجرا کردند نقش بسیار مؤثری داشت و پس از آن نیز کار‌هایی را تولید کرد که هرکدام تأثیر زیادی در شکل‌گیری جریان سرود پیدا کردند.

اردیبهشت نام دیگر توست

داستان بلند «اردیبهشت نام دیگر توست» که اثری عاشقانه با محوریت مدافعان حرم است به همت انتشارات شهید کاظمی منتشر شد. این کتاب عاشقانه‌های زن و شوهری را روایت می‌کند که مدتی دور از وطن، با جنگ، ترس و عشق روزگار می‌گذرانند. این رمان را زینب بخشایش تألیف و با خلق موقعیتی حساس سعی کرده تا حدی به اوضاع سامرا در زمان حکومت داعش بپردازد.

فی ظلال القرآن

کتاب «فی ظلال القرآن» اثر سید قطب و با ترجمه حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) به همت انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شد. آیت‌الله خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) که خود از کودکی با قرآن کریم، انس داشته‌اند پس از بهره‌گیری از معارف این کتاب عزیز در دوران طلبگی، به نشر این گنجینه گرانبها پرداختند. «سید قطب» با ممارستی که با قرآن کریم داشت، به اسلوب قصه‌پردازی بسیار زیبا و شگرف این کتاب عزیز پی برد و کتابی با عنوان «التّصویر الفنّی فی القرآن» را منتشر کرد که در آن با ارائه مثال‌هایی از آیات قرآن کریم، زیبایی‌های آن را در برابر چشم مخاطب قرار داد.

بعد از انتشار آن کتاب، به این فکر افتاد که با این هدف، کل قرآن را مورد بررسی قرار دهد. بر این اساس بود که کتاب «فی ظلال القرآن» را نگاشت. درواقع می‌توان گفت که این کتاب، بیش از آنکه یک کتاب تفسیر باشد، کتابی است که درباره نحوه بیان الهی و زیبایی‌های لفظی و معنوی قرآن، تناسب آیات با یکدیگر و برخی مصادیق معاصر آیات، بحث می‌کند.

۳۶۵ روز با پیامبر(ص)

کتاب «۳۶۵ روز با پیامبر(ص)» اثر حسین فتاحی در نوبت اول چاپ روانه بازار کتاب شد. این مجموعه داستانی است که پیش از این در ۱۲ جلد با عنوان مشترک ۳۰ روز با پیامبر(ص) به همت انتشارات قدیانی منتشرشده و این بار تمام قصه‌ها در یک جلد با قطع رحلی بزرگ به چاپ رسیده است.

این مجموعه متشکل است از ۱۲ فصل با عناوین مختلف که هرکدام مقطعی از زندگی رسول اکرم(ص) را در بر می‌گیرد. حسین فتاحی کارشناس حوزه ادبیات کودک و نوجوان و روایتگر این مجموعه تلاش کرده با نثری جذاب و در عین حال روان و ساده، مخاطب خویش را تا انتهای داستان با خود همراه سازد و حضرت محمد(ص) را به عنوان الگویی کامل برای کودک و نوجوان معرفی کند. در تمامی فصول سعی شده‌ است ضمن ارائه اطلاعاتی مبتنی بر مشهورات و روایات درباره رویداد‌های زندگی حضرت محمد(ص) به آموزه‌های اخلاقی و خلق نیکوی ایشان نیز بپردازد. تصویرگری‌های منصوره محمدی به صفحات این کتاب جذابیت خاصی بخشیده و باعث ارتباط بیشتر کودک و نوجوان با محتوای داستان‌ها شده‌ است.

یادآور می‌شود، در راستای معرفی تازه‌های نشر دینی و قرآنی، کتاب‌هایی همچون «گرگ‌سالی» به عنوان آخرین اثر منتشر شده از امیرحسین فردی، «غواص‌ها بوی نعنا می‌دهند» نوشته حمید حسام و «در هیاهوی سکوت» جواد کلاته، بازچاپ شده‌اند.

انتهای پیام

captcha