قرارداد فقهی درباره موسیقی میان مجمع عالی حكمت و ارشاد فارس منعقد شود
کد خبر: 3821721
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۱
آیت‌الله دژکام پیشنهاد داد:

قرارداد فقهی درباره موسیقی میان مجمع عالی حكمت و ارشاد فارس منعقد شود

گروه فرهنگی ــ نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به فعالیت نمایندگی مجمع عالی حكمت در شیراز، پیشنهاد داد تا قرارداد فقهی درباره موسیقی میان این مجمع و اداره‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس منعقد شود.

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژكام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، 2 تیرماه در جشنواره استانی شعر غدیر كه در آموزش و پرورش ناحیه یك شیراز برگزار شد، از بروز ناهنجاری‌ها انتقاد كرد و گفت: سئوال اینجاست كه آیا ما اجازه داریم در باغ‌های مجالس موسیقی را پخش كنیم كه دیگران را آزار بدهد؟
نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با تأكید بر اینكه هنرمند كسی است كه هنرش دیگران را آزار نمی‌دهد، از هنرمندان خواست تا به این نكته كلیدی توجه داشته باشند.
وی با بیان اینكه از زمانی كه بلندگو به كشورمان آمد هنرمند در زمینه صدا تربیت نشده است، گفت: هرچه هست موجب آزار و اذیت مردم می‌شود و اصولاً برگزاری چنین جشنواره‌هایی هم برای این است كه جلوی چنین كارهایی را بگیرد.
آیت‌الله دژكام با بیان اینکه هنر مهارت بکار گیری علم است، افزود: اگر عالمانه کسی بنوازد صدای بلندگویش گوش خراش نخواهد بود زیرا گوش‌های مردم امانت است؛ اگر توانستیم شعر زیبا بگوییم و بخوانیم جشنواره عالمانه شده است.
امام جمعه شیراز با اشاره به فعالیت نمایندگی مجمع عالی حكمت در این كلان‌شهر، پیشنهاد داد تا قرارداد فقهی پیرامون موسیقی میان این مجمع و اداره‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس منعقد شود و سپس اضافه كرد: گوش باید در شنیدن و تشخیص نواها مهارت پیدا کرده باشد، اینها را از شهر حافظ و سعدی نگیرید زیرا از عظمت آن کاسته می‌شود.
نماینده ولی فقیه در استان فارس در ادامه سخنان خود گفت: برای سرودن شدن باید انگیزه داشته باشیم زیرا ممكن است كلمات دور هم جمع شوند اما معنی و مفهوم آنچنانی نداشته باشند.
وی، مولای متقیان حضرت علی(ع) را جامع‌ترین شخصیت در عالم بعد از پیامبر مكرم اسلام(ص) دانست و گفت: درخشش این خورشید همه عالم را گرفته است.
آیت‌الله دژكام به برگزاری جشنواره شعر استانی غدیر اشاره كرد و گفت: در چنین برنامه‌ای باید از مبتكران ادبی و هنری كه به ساحت مقدس حضرت علی(ع) ابراز ارادت داشته‌اند، تقدیر كرد چرا كه آنان موضوع ارزشمندی را برای هنرنمایی انتخاب كرده‌اند.
امام جمعه شیراز بر لزوم اجرای هر ساله چنین جشنواره‌ایی تأكید كرد و گفت: باید تلاش كنیم تا جشنواره‌های بهتر و بالاتر از این هم برگزار كنیم زیرا توقف در این زمینه موجب تكرار می‌شود.
وی از هنرمندان خواست تا از هنرهای مختلف برای ابراز علاقه به ساحت مقدس حضرت علی(ع) و ائمه اطهار(ع) استفاده كنند و ادامه داد: فقه شیعی مجال استفاده از دیگر هنرها را داده است اما باید این هنرها به درستی به كار گرفته شوند كه این مسئله یك مشكل است و متأسفانه در این قسمت ضعیف هستیم.
انتهای پیام

captcha