تعامل معماران در فضای اشتراکی باشگاه/ ثبت‌نام رایگان در تابستان
کد خبر: 3821694
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۷

تعامل معماران در فضای اشتراکی باشگاه/ ثبت‌نام رایگان در تابستان

علی فروزانفر، مدیر مرکز معماری اسلامی امروز جزئیات برنامه‌های «باشگاه معماران» را تشریح کرد.

به گزارش ایکنا، مهر نوشت: «باشگاه معماران» مرکز معماری اسلامی با هدف ارتقاء آگاهی و سطح تعاملات فعالان حوزه معماری از ابتدای تیرماه فعالیت خود را آغاز کرده است. به بهانه تشریح اهداف و برنامه‌های جانبی این باشگاه با علی فروزانفر مدیر مرکز معماری اسلامی حوزه هنری که این باشگاه به همت او همکارانش راه‌اندازی شده گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

انگیزه و اهداف شما برای افتتاح و راه‌اندازی «باشگاه معماران» در مرکز معماری اسلامی چه بوده است؟

موضوع «باشگاه هنرمندان» از سالهای پیش در حوزه هنری مطرح بود و این باشگاه با عنوان «مکتب مهر» توسط حوزه تاسیس شد. مرکز معماری اسلامی تاسیس «باشگاه معماران» را بر عهده گرفته و امروز در حال راه‌اندازی و اجرای برنامه‌های آن هستیم.

به طور مشخص چند هدف و اتفاق را از رهگذر راه‌اندازی این باشگاه دنبال می‌کنیم که به برخی از آنها اشاره می‌کنم؛ یکی از مهمترین اهداف و اتفاقاتی که در این باشگاه اتفاق خواهد افتاد، این است که بدنه فعالان حوزه معماری و شهرسازی با هم ارتباط و تعامل برقرار کرده و شناخت و اطلاعات کافی‌ای نسبت به همدیگر را پیدا کنند.

یکی دیگر از اهداف ما در اختیار گذاشتن یک فضای اشتراکی برای حوزه معماری است تا استارت‌آپ‌هایی که در این یعنی معماری و شهرسازی فعالند، بتوانند از این فضای اشتراکی استفاده کرده و تاثیرات لازم را بر مخاطبانشان داشته باشند.

برگزاری و مدیریت مجموعه کارگاه‌های آموزشی با هدف احیای هنرهای سنتی و شکل‌گیری سبک معماری ایرانی اسلامی، از دیگر اهداف مهم ما در این باشگاه است. برنامه‌ریزی‌های خوبی برای این کارگاه‌ها انجام شده تا افرادی که عضو باشگاه معماری هستند بتوانند با شهریه کمتری و با تخفیف ویژه‌ای در این دوره‌ها شرکت کنند و نهایتاً این برنامه‌ها به ارتقای آگاهی و دانش معماری در کشور ما منجر شود.

مخاطبان این باشگاه بیشتر چه کسانی هستند؟

ما در باشگاه معماران مرکز معماری اسلامی، برای حضور افراد و اعضا در سه سطح برنامه‌ریزی کرده‌ایم و می‌شود گفت که به فراخور خدمات‌مان به یک سطح‌بندی رسیده‌ایم؛ «اعضای هنرجو»، «اعضای منتخب» و «اعضای پیشکسوت».

در سطح اول ما با جامعه هنرجویان مواجه‌ایم و خدماتی برای آنها تدارک دیده‌ایم. این‌ها هنرجویان معماری هستند که عضو باشگاه می‌شوند و ما در خدمتشان خواهیم بود. اما افرادی که در دوره‌های عالی معماری اسلامی را امسال در قالب همین باشگاه برگزار می‌کنیم، شرکت کنند و به سطح قابل قبولی برسند، می‌توانند به عنوان اعضای منتخب مرکز معماری در باشگاه حضور داشته باشند. این گروه از خدمات ویژه آموزشی و پژوهشی و رفاهی برخوردار خواهند بود.

مصادیق این خدمات ویژه مشخص شده است؟

از جمله این خدمات می‌توانم به این اشاره کنم که مکتوبات و تالیفات این افراد تسوط مرکز معماری به صورت رایگان در قالب کتاب چاپ خواهد شد. همچنین در قالب تالیف پایان‌نامه و طرح‌های پژوهشی از آنها حمایت خواهد شد؛ اعم از حمایت‌ها مالی و معنوی.

و گروه سوم یعنی پیشکسوتان؟

در سطح پیشکسوتان هم بیشتر بحث تجلیل و معرفی و پاسداشت یک عمر تلاش در عرصه معماری استادانی است که پیشکسوت باشگاه هستند و ما در خدمتشان هستیم. در خصوص پیشکسوتان هم خدماتی ارائه خواهد شد، همانطور که برای دو گروه پیشین ارائه می‌شود.

درحال حاضر که تازه خبر افتتاح و فراخوان ثبت‌نام باشگاه منتشر شده است، کارها چطور پیش رفته و برنامه‌ها در چه زمانی عملیاتی می‌شوند؟

بنای ما این بود که اطلاع‌رسانی ما را ابتدای تیرماه شروع کنیم، یعنی دیروز. ما از دیروز به طور رسمی افتتاح باشگاه را اعلام کردیم و کارای مقدماتی را انجام داده‌ایم.

مجموعه مرکز معماری اسلامی حوزه هنری با یک جامعه مخاطب ثابت که حدود ۷۰۰ نفر است تا امروز دوره‌های مختلف را برگزار کرده است، اما از امروز به بعد در نظر داریم که برنامه‌ها و فعالیت‌ها را در قالب باشگاه معماران حوزه هنری پیش ببریم. انتظار می‌رود با راه‌اندازی باشگاه، این جامعه مخاطب حدود ۷۰۰ نفره خیلی بیشتر شود و ما به ارائه خدمات بیشتر و گسترده‌تری به فعالان حوزه معماری و شهرسازی مشغول شویم.

به طور خاص کار باشگاه چطور شروع خواهد شد و اولین قدم‌های فعالیت آنچه زمانی و چگونه برداشته می‌شود؟

اولین برنامه، شکل‌گیری کارگاه‌های آموزشی معماری ایرانی اسلامی است که فراخوانش ارائه شده و زمانبندی و مشخصات دروه‌ها و استادان و… آنها مشخص شده است و در سایت «مکتب مهر» در دسترس مخاطبان قرار دارد. علاقه‌مندان می‌توانند از طریق همان سایت (www.maktabemehr.ir) ثبت‌نام کرده، عضو باشگاه شده و از این دوره‌ها که از نیمه دوم تیرماه آغاز می‌شوند، استفاده کنند.

قدم بعدی شکل‌گیری آن فضای اشتراکی است که قبلاً اشاره کردم. ما برای نیمه دوم تیرماه افتتاحیه آتلیه معماری مرکز معماری اسلامی را خواهیم داشت و آن فضای اشتراکی را در قالب همین آتلیه در دسترس دوستان قرار می‌دهیم.

همچنین همزمان با این اتفاق، افتتاح دو کارگاه «چوب» و «فلز» را خواهیم داشت که دوستانی که عضو باشگاه بوده و نیازمند فضاهایی کارگاهی هستند می‌توانند در ساعات مشخصی از این فضاها به صورت رایگان استفاده کنند.

اتفاقات دیگری که طی برگزاری این برنامه‌ها انجام خواهد شد، ارائه کارت هوشمند خدمات رفاهی و فرهنگی و هنری به اعضای باشگاه است که ابتدا پوشش آن در شهر تهران خواهد بود ولی بعداً گسترش بیشتری پیدا خواهد کرد. البته جزئیاتش برخورداری از این خدمات و دریافت کارت هوشمند در مرداد ماه اعلام می‌شود و به اعضای باشگاه ارائه خواهد شد.

ما در نظر داریم که در فصل تابستان امسال کلیه خدمات معماری این مرکز در قالب مجموعه فعالیت‌های باشگاه معماران صورت بگیرد و به تبع آن، خدمات کاملتر و برنامه‌های بیشتری را در ماه‌ها و فصول آینده سال خواهیم داشت که آنها هم کم‌کم در قالب این باشگاه اعلام و ارائه خواهند شد.

اگر مطلب تکمیلی‌ای در خصوص ثبت‌نام یا افتتاح باشگاه معماران مانده است، بفرمایید؟

ما در این مرحله به دنبال این هستیم که اطلاع‌رسانی کاملتری نسبت به افتتاحیه باشگاه معماران شکل بگیرد، چون در ماه‌های نخست فعالیت باشگاه، عضویت در آن رایگان است. هدفمان هم این است که در این مدت مخاطبان اطلاعات کاملتری را نسبت به خود باشگاه پیدا کنند، ولی از ابتدای فصل پاییز یعنی مهر ماه، برای حق عضویت در باشگاه مبالغی را در نظر می‌گیریم، چون در آن زمان و در آن سطح خدمات باشگاه آنقدر کاملتر و جامع‌تر و گسترده خواهد شد که واقعاً ممکن است ما از نظر میزان استقبال مخاطب، دچار مشکل شویم.

انتهای پیام

captcha