«ذلت و تسلیم»؛ تعبیر شیخ قاسم از اجلاس منامه/ مخالفت قاطع بحرینی‌ها
کد خبر: 3821622
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۱
در نشست خبرگزاری فارس اعلام شد؛

«ذلت و تسلیم»؛ تعبیر شیخ قاسم از اجلاس منامه/ مخالفت قاطع بحرینی‌ها

گروه بین‌الملل ـ عضو هیئت مرکزی شورای علمای شیعه بحرین با اشاره به تعبیر آیت‌الله عیسی قاسم از اجلاس اقتصادی منامه گفت: آیت‌الله قاسم این اجلاس را نشست «ذلت و تسلیم» نامیده‌اند و اجلاس منامه در میان تحریم فلسطینیان و استقبال اسرائیل و آمریکا برگزار می‌شود.

«ذلت و تسلیم»؛ تعبیر شیخ قاسم از اجلاس منامه/ مخالفت قاطع بحرینی‌هابه گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست مطبوعاتی گروه‌های معارض بحرینی با شعار «مخالف کارگاه ننگ هستیم» در آستانه اجلاس اقتصادی منامه به‌ عنوان نخستین گام معامله قرن صبح امروز، دوم تیرماه، در خبرگزاری فارس در تهران برگزار شد.

در این نشست مطبوعاتی شماری از معارضان بحرینی مقیم ایران از جمله «شيخ عبدالله صالح»، معاون دبیرکل جمعیت عمل اسلامی بحرین، «شيخ محمدحسن خجسته»، عضو هیئت مرکزی شورای علمای شیعه این کشور، «سيدمرتضى السندی»، از رهبران جریان اسلامی «الوفاء» بحرین و عبدالغنی الخنجر، نماینده جنبش آزادی و دموکراسی این کشور، حضور داشتند.
 
 
 
«ذلت و تسلیم»؛ تعبیر شیخ قاسم از اجلاس منامه/ مخالفت قاطع بحرینی‌هاعبدالغنی الخنجر، نماینده جنبش آزادی و دموکراسی بحرین و مجری برنامه

عبدالغنی الخنجر به‌عنوان مجری این نشست مطبوعاتی، در ابتدا گفت: ما اجلاس اقتصادی منامه را که با حمایت آمریکا و دولت ترامپ به‌عنوان نخستین گام عملیاتی معامله قرن برگزار می‌شود، محکوم و از مواضع گروه‌های مختلف فلسطینی مبنی بر عدم شرکت در این اجلاس تقدیر می‌کنیم.

اجلاس بحرین مرده به دنیا آمد

در ادامه این نشست، شیخ عبدالله صالح، معاون دبیرکل جمعیت عمل اسلامی بحرین سخنرانی و اظهار کرد: ما معتقدیم که اجلاس «صلح به خاطر شکوفایی»(اجلاس مربوط به معامله قرن) در منامه قبل از این که موفقیتی داشته باشد، مرده به دنیا آمد، چرا که این اجلاس بدون حضور گروه‌های فلسطینی برگزار می‌شود.
 
«ذلت و تسلیم»؛ تعبیر شیخ قاسم از اجلاس منامه/ مخالفت قاطع بحرینی‌ها
از راست: شیخ محمدحسن خجسته عضو هیئت مرکزی شورای علمای شیعه بحرین و «شيخ عبدالله صالح»، معاون دبیرکل جمعیت عمل اسلامی این کشور
 
وی با اشاره به اینکه مسئله اصلی مردم فلسطین آزادسازی سرزمین خود از سلطه صهیونیست‌هاست، افزود: مردم فلسطین هرگز حاضر نیستند به خاطر مسائل مالی و اقتصادی از حقوق مشروع خود عقب‌نشینی کنند.

معاون دبیرکل جمعیت عمل اسلامی بحرین با تأکید بر اینکه این گونه تحرکات باعث بیداری بیشتر ملت فلسطین و وحدت گروه‌های فلسطینی می‌شود، گفت: دشمن نخست ما اسرائیل و استکبار جهانی است.
 
پاسخ به پرسش ایکنا

وی در پاسخ به پرسش ایکنا مبنی بر این که چرا کشور بحرین برای این اجلاس انتخاب شده است؟ بیان کرد: بحرین در تاریخ دروازه ورود استعمار و استکبار به منطقه بوده و اکنون در تعامل با اسرائیل و درصدد عادی‌سازی روابط با این رژیم است. بنابراین میزبانی این اجلاس از سوی بحرین عجیب نیست.
 
وی اضافه کرد: فشار‌های آمریکا و عربستان نیز در تحمیل این به میزبانی به بحرین بی‌تأثیر نبوده است، اما به صورت کلی بحرین دروازه ورود استعمار به منطقه است.

شیخ عبدالله صالح در پاسخ به دیگر پرسش ایکنا مبنی بر اینکه با توجه به این تشکیلات خودگردان فلسطین در بسیاری از مسائل تحت امر نظام‌های عربی و عربستان است، چرا برخلاف اراده عربستان و برخی رژیم‌های عربی عمل کرده و در این اجلاس شرکت نمی‌کند؟ گفت: این اجلاس چیزی به فلسطینیان نمی‌دهد و شرکت در این نشست به معنای عقب‌نشینی از تمامی مسائل و اصول فلسطین است.
 
«ذلت و تسلیم»؛ تعبیر شیخ قاسم از اجلاس منامه/ مخالفت قاطع بحرینی‌ها
وی گفت: این اجلاس فلسطینیان را این گونه معرفی می‌کند که گویی در مقابل دریافت مبلغ ناچیز مالی خواهان پایان دادن به مسئله فلسطین هستند، این در حالی است که گروه‌های فلسطینی و مردم این کشور اشغالگری اسرائیل را مسئله اصلی خود می‌دانند و هرگز از اصول اصلی خود عقب‌نشینی نمی‌کنند.

مخالفت ملت بحرین

در ادامه این نشست، سيدمرتضى السندی، از رهبران جریان اسلامی «الوفاء» بحرین، سخنرانی کرد و گفت: ما در این مکان جمع شده‌ایم تا موضع صریح و رسمی مردم تحت محاصره بحرین در مخالفت با این اجلاس را اعلام کنیم، چرا که مردم بحرین پایبند به مسئله فلسطین هستند و این موضع شرم‌آور بیانگر اراده مردم بحرین نیست و هدف از این اجلاس تنها نابودی مسئله فلسطین است و ما تمامی گام‌های عادی‌سازی روابط را رد می‌کنیم.

وی از ملت بحرین خواست که مشارکت گسترده‌ای در تظاهرات‌ها در مخالفت با اجلاس منامه داشته باشند و در حمایت از فلسطین، قدس و مقدسات اسلامی تظاهرات کنند.
 
تعبیر آیت‌الله عیسی قاسم
 
شيخ محمدحسن خجسته، عضو هیئت مرکزی شورای علمای شیعه بحرین، از دیگر سخنرانان این نشست بود که به تعبیر آیت‌الله عیسی قاسم از اجلاس اقتصادی منامه اشاره کرد و گفت: آیت‌الله قاسم این اجلاس را نشست «ذلت و تسلیم» نامیده‌اند و اجلاس منامه در میان تحریم فلسطینیان و استقبال اسرائیل و دولت آمریکا برگزار می‌شود.
 
وی افزود: متأسفانه رژیم آل‌خلیفه هرچقدر بحران سیاسی در این کشور تشدید می‌شود، گام‌های عادی‌سازی روابط با اسرائیل را سرعت می‌بخشد، به‌‌ طوری که در سال 1994 هنگامی که انتفاضه کرامت در بحرین شعله‌ور شد، وزیر محیط زیست اسرائیل از منامه بازدید و بعد از انقلاب 14 فوریه 2011 برخی مسئولان آل‌ خلیفه با صهیونست‌ها دیدار کردند و هنگامی که معارضان انتخابات سال 20‌14 را تحریم کردند، یک روزنامه اسرائیلی اعلام که دولت بحرین تغییر مفاهیم در روابط با اسرائیل را آغاز کرده است.
 
«ذلت و تسلیم»؛ تعبیر شیخ قاسم از اجلاس منامه/ مخالفت قاطع بحرینی‌ها
 
شیخ محمدحسن خجسته تصریح کرد: هر رویداد سیاسی در بحرین با هدف کسب حمایت آمریکا و برخی کشورهای جهان صورت می‌گیرد و میزبانی اجلاس منامه نیز حرکتی در راستای کسب حمایت سیاسی غرب است.

عضو هیئت مرکزی شورای علمای شیعه بحرین گفت: اجلاس منامه بیانگر اراده ملت بحرین نیست، چراکه مسئله فلسطین در وجدان ملت بحرین قرار دارد و بحرینی‌ها حتی شهدایی در راه قدس و فلسطین تقدیم کرده‌اند و ممکن نیست که به این عادی‌سازی ذلت‌بار گردن نهند.

وی افزود: مردم بحرین همچون سایر مردم آزادی‌خواه جهان، با وجود تمامی رنج و سختی‌ها، بازداشت‌ها و سرکوب فزاینده و احکام ظالمانه علیه شخصیت‌ها و جوانان این کشور که با آن مواجه هستند، فلسطین را مسئله اصلی خود می‌دانند.

شیخ خجسته در پایان با تأکید بر این که ملت بحرین قاطعانه این اجلاس را تحریم می‌کنند، گفت: اراده ملت فلسطین و گروه‌های سیاسی این کشور و برخی کشورهای مختلف جهان را که مخالفت خود را با این اجلاس اعلام کرده‌اند ارج می‌نهیم.
 
یادآور می‌شود اجلاس اقتصادی منامه به‌ عنوان نخستین گام معامله قرن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، قرار است چهارم و پنجم تیرماه سال جاری با شعار «صلح به خاطر شکوفایی» برگزار شود. این اجلاس از سوی تمامی گروه‌های فلسطینی تحریم شده است.
 
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha