ادامه حیات نشر قرآن با کاهش تیراژ/ عزم دولت در حل مشکل کاغذ جدی نیست
کد خبر: 3821550
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱
نهضت ارزان‌سازی قرآن؛ راهکار‌ها و موانع/ ۵

ادامه حیات نشر قرآن با کاهش تیراژ/ عزم دولت در حل مشکل کاغذ جدی نیست

گروه ادب ــ مدیر انتشارات فیض کاشانی گفت: امسال هنوز کتاب جدیدی چاپ نکرده‌ایم و فقط با کاهش شمارگان کتاب در چاپ‌های اواخر سال گذشته توانستیم به ادامه حیات نشرمان کمک کنیم.

ادامه حیات نشر قرآن با کاهش تیراژ/عزم دولت در حل مشکل کاغذ جدی نیستناصر تبریزی، مدیر انتشارات فیض کاشانی، در گفت‌‎وگو با خبرنگار ایکنا وضعیت بازار نشر را در قیاس با سال‌های گذشته بسیار ضعیف توصیف کرد و گفت: با توجه به برگزاری نمایشگاه‌های کتاب تهران و قرآن، شاهد رکود هستیم و این وضعیت تا شهریورماه ادامه دارد و احتمالاً پس از آن قدری بهتر شود.

وی افزود: یکی دیگر از دلایل رکود، گرانی کاغذ است که باعث توقف نشر در بسیاری از انتشاراتی‌ها شده است. ما نیز بر همین اساس، آثار خود را کاهش دادیم و با چند بند کاغذی که در اواخر سال ۹۷ از وزارت ارشاد دریافت کردیم، برای حضور در نمایشگاه کتاب و قرآن، آثاری را به چاپ رساندیم.

ریسک بزرگ چاپ کتاب با کاغذ گران

تبریزی ادامه داد: هر چند این کتاب‌ها، همانند گذشته با تیراژ ۲ هزار و ۵ هزار نسخه چاپ نشد؛ زیرا این میزان کاغذ، برای چاپ چندین عنوان کتاب با تیراژ‌های بالا کافی نبود. به همین دلیل دست به چاپ کتاب‌هایی زدیم که از فروش آن‌ها اطمینان داشتیم و یا کتاب‌هایی بود که نوبت چاپشان به اتمام رسیده بود.

وی در ادامه بیان کرد: کتاب منتخب مفاتیح الجنان را در دو نوع جیبی و نیم جیبی در ۵ هزار نسخه منتشر کردیم، اما کتاب‌های «سیمای پیامبران در آیینه قرآن» و «تفسیر تربیتی قرآن» را در ۳۰۰ – ۴۰۰ نسخه و تفسیر بیان الرحمان را هم10 در ۳۵۰ نسخه چاپ کردیم و کتابی را با کاغذ آزاد چاپ نکردیم؛ زیرا قیمت کاغذ در بازار امروز، ۴۸۰ هزار تا ۵۰۰ هزار تومان است و اگر می‌خواستیم با همین قیمت کتاب چاپ کنیم، قیمت تمام شده بسیار گران‌تر می‌شد و در شرایط فعلی ریسک بزرگی است.

تبریزی تصریح کرد: همیشه قرآن و سایر کتاب‌ها را با تیراژ ۵ هزار و ۷ هزار نسخه چاپ می‌کردیم، اما در حال حاضر که ۳ ماه از سال گذشته، هنوز کتابی چاپ نکرده‌ایم و هر چه داریم مربوط به سال گذشته بوده و تمام تلاشمان این است که بتوانیم به ادامه حیات نشرمان کمک کنیم و در صورتی که امسال هم موفق به دریافت کاغذ یارانه‌ای شویم، کتاب «صحیفه سجادیه» و «نهج البلاغه» را چاپ خواهیم کرد.

کاغذ یارانه‌ای شود

وی راهکار حل این مشکل را در اختصاص یارانه به کاغذ دانست و بیان کرد: همانط ور که دولت برای گندم و سایر کالا‌های اساسی یارانه می‌دهد، برای کاغذ هم باید یارانه اختصاص دهد؛ چرا که توسعه نشر و یا توقف آن در شاخص‌های فرهنگی اثرگذار خواهد بود و به همین دلیل دولت باید با اختصاص یارانه آن را مورد حمایت قرار دهد و بر روی کتاب و فرهنگ سرمایه‌گذاری کند.

این ناشر با اشاره به واردات کاغذ گفت: اخیراً وزیر ارشاد در مصاحبه‌ای این خبر را داده بود که چندین هزار تن وارد کشور شده، اما این کاغذ برای مطبوعات بوده و برای استفاده عموم نیست. تاکنون نیز عزم دولت برای حل مشکل کاغذ جدی نبوده و عملکردش در این زمینه بسیار ضعیف بوده است. البته قیمت همه کالا‌ها به یکباره بالا رفت و نتوانست مدیریت کند.

چاپ قرآن با حمایت دولتی

وی با اشاره به کاهش آمار چاپ قرآن در کشور گفت: در دهه ۸۰ نمایشگاهی در استان خراسان رضوی برگزار شد که قرآن‌ها را با قیمت ۸۰۰ -۹۰۰ تومان قرآن ارائه می‌کردم و این قیمت در آن زمان هم بسیار اندک بود، حتی قرآن به کشور‌هایی نظیر عراق و تاجیکستان صادر می‌کردم و اوضاع بسیار خوب بود، اما قرآنی که دو سال پیش با هدیه ۲۵ هزار تومانی چاپ کردم، آن را ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان عرضه کردم. بنابراین نه تنها سود نکردم، بلکه متضرر هم شدم.

تبریزی ادامه داد: مردم انتظار دارند که ناشران قرآن‌ها را با قیمت‌های نازل‌تری ارائه کنند، اما دولت باید این حمایت را از ناشران داشته باشد تا قرآن با هدیه پایین‌تری به دست آن‌ها برسد. در کشور‌هایی مانند عربستان نیز چاپ قرآن با حمایت مستقیم دولت است. البته این به این معنی نیست که ناشران دولتی قرآن چاپ کنند و رقیب ناشران غیردولتی شوند.

انتهای پیام

captcha