واکنش منفی تحلیلگران عرب به پیشنهاد 50 میلیارد دلاری ترامپ
کد خبر: 3821528
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹

واکنش منفی تحلیلگران عرب به پیشنهاد 50 میلیارد دلاری ترامپ

گروه بین‌الملل ـ پیشنهاد 50 میلیارد دلاری دولت ترامپ به فلسطینیان با خشم و تحقیر تحلیلگران جهان عرب روبرو شده است.

واکنش منفی تحلیلگران عرب به طرح ترامپ برای فلسطینبه گزارش ایکنا به نقل از رویترز؛ طرح پیشنهادی به اصطلاح رونق اقتصادی دولت آمریکا برای فلسطین، که بخشی از طرح موسوم به معامله قرن برای برقراری صلح بین فلسطین و رژیم صهیونیستی است، با واکنش‌های منفی گسترده‌ای در کشورهای عربی روبرو شده است.

این طرح که برنامه «از صلح تا رونق» نامگذاری شده و قرار است «جرد کوشنر»، داماد ترامپ، این هفته آن را در کنفرانس اقتصادی بحرین ارائه کند، شامل سرمایه‌گذاری جهانی برای رشد فلسطین و کشورهای عربی همسایه آن است، اما این پیشنهاد واکنش منفی فلسطینیان و تحلیلگران کشورهای عربی را در پی داشته است.

تحلیلگران عرب و شهروندان عادی کشورهای عربی از سودان تا اردن، این پیشنهاد را با توصیفاتی همچون «وقت‌کشی شدید»، «محکوم به شکست» و «از پیش شکست خورده» محکوم کرده‌اند.

جمال فهمی، تحلیلگر مصری، می‌گوید: نمی‌توان آوارگان را فروخت حتی به قیمت همه پول‌های جهان. این طرح زاییده ذهن دلالان املاک است نه سیاستمداران.

همچنین، سرکیس نعمان، تحلیلگر روزنامه النهار لبنان، نیز گفت: این طرح اقتصادی مانند دیگر طرح‌ها موفق نمی‌شود، زیرا هیچ پایه سیاسی ندارد.

سازمان آزادی‌بخش فلسطین، پیشنهاد کوشنر را «وعده‌های توخالی» خوانده و با تأکید بر اینکه فقط با راه حل سیاسی این مسئله  حل می‌شود، آن را رد کرده است.
 
علاوه بر این، جواد العنانی، سیاستمدار اردنی، نیز تأکید می‌کند: این رویکردی نامتوازن است و فلسطینیان را طرف آسیب‌پذیر ماجرا فرض کرده که با اعمال فشار به راحتی تسلیم می‌شوند. این یک عقب‌گرد مهم برای کل منطقه است.

یادآور می‌شود نشست اقتصادی منامه با موضوع معامله قرن 4 و 5 تیرماه برگزار می‌شود. قرار است علاوه بر اردن، مصر، مراکش، عربستان، امارات و قطر نیز نمایندگانشان را به این کنفرانس بفرستند. رهبران فلسطینی حاضر به شرکت در کنفرانس بحرین نشده‌اند و اعلام کرده‌اند که هدف آن از بین‌ بردن حقوق مردم فلسطین است.
 
انتهای پیام
captcha