اندیشکده‌ها در افزایش نقش‌پذیری طلاب بسیار مؤثرند
کد خبر: 3821476
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۵
رئیس پژوهشکده مطالعات منطقه‌ای المصطفی:

اندیشکده‌ها در افزایش نقش‌پذیری طلاب بسیار مؤثرند

گروه حوزه‌های علمیه ــ رئیس پژوهشکده مطالعات منطقه‌ای پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی گفت: اندیشکده‌ها به عنوان کانون اندیشه‌های راهبردی، در افزایش نقش‌پذیری طلاب و فضلا و استفاده از این ظرفیت ارزشمند بسیار مؤثر خواهند بود.

به گزارش ایکنا، سیدرضا مهدی‌نژاد در نخستین هم‌اندیشی «اندیشه‌های راهبردی فضلا و اندیشه‌ورزان المصطفی» که در سالن اجتماعات پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی برگزار شد، اظهارکرد: فراهم‌سازی ارائه و استفاده از اندیشه‌های راهبردی طلاب و دانش‌پژوهان، از مهم‌ترین هدف‌گذاری‌های این هم‌اندیشی به شمار می‌رود.
عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه افزود: نهادینه‌سازی تفکر راهبردی در طلاب و دانش‌پژوهان بسیار مهم، و تربیت انسان‌هایی با اندیشه راهبردی، از رسالت‌های المصطفی در عرصه بین‌الملل به شمار می‌رود.
وی با بیان این‌که اندیشکده‌ها کانون اندیشه‌ورزی طلاب در موضوعات راهبردی است، گفت: طلاب باید ضمن رصد موضوعات راهبردی المصطفی، برنامه‌های منسجم و هدفمندی برای حضور در جوامع هدف ارائه کنند.
مهدی‌نژاد افزود: امیدواریم بتوانیم ضمن تقویت نقش راهبردی طلاب و فضلا در اندیشکده‌های المصطفی، افزون بر رصد تحولات روز جوامع انسانی، تحلیل‌های قوی و تعاملی بایسته‌ای تدوین و ارائه کنیم.
وی ارائه راهبردهای کلان منطقه‌ای و سازمانی را بسیار مهم دانست و گفت: تفکر راهبردی و شاخصه‌های آن مهم است که در نقش اندیشکده‌ها در تربیت نیروهای راهبردی خواهیم داشت.
رئیس پژوهشکده مطالعات منطقه‌ای المصطفی آینده‌نگری را نکته‌ای مهم در اندیشه‌ورزی دانست و ابراز کرد: آینده‌نگری، فرایندی است که افراد و سازمان‌ها درباره وضع کنونی و آینده خود و دیگران می‌اندیشند.
وی با تأکید بر این‌که راهبردها، جهت و نوع حرکت را مشخص می‌کنند، خاطرنشان کرد: کلان‌نگری و جامع‌نگری، مهم‌ترین ویژگی تفکر راهبردی است که ضمن تأثیر در زندگی فردی، در سطح سازمانی، ملی و مذهبی نیز ایفای نقش می‌کند.
مهدی‌نژاد ادامه داد: لازم است هر متفکر راهبردی، نگاه کلان داشته باشد و موضوعات و مسائل کلان را مورد توجه قرار دهد و از نگاه خرداندیش بپرهیزد. متفکر راهبردی در پی ترسیم اهداف کلان است و با آینده‌نگری، تصویری از فرصت‌ها و تهدید‌ها را به صورت دورنمایی سازمانی و جامعه‌ای ترسیم می‌کند.
وی خلاقیت و نوآوری را در تفکر راهبردی مهم دانست و اظهار کرد: بصیرت و شناخت دقیق زمانه و محیط، از دیگر الزامات تفکر راهبردی است که هر اندازه دقیق‌تر و عمیق‌تر باشد، این تفکر از پویایی و عمق نگاه بیشتری برخوردار خواهد بود.
رئیس پژوهشکده مطالعات منطقه‌ای المصطفی موقعیت‌شناسی و فرصت‌شناسی را از دیگر بایسته‌های تفکر راهبردی توصیف کرد و افزود: هوشمندی و زیرکی از مهم‌ترین بایسته‌های اساسی و بنیادین به شمار می‌رود که باید با بهره‌گیری از این توان و استعداد تحلیل و شناخت درستی از مسائل پیدا کرده، بر مبنای این شناخت درست، برنامه‌ریزی هوشمندانه و دقیقی برای آینده شکل داد.
وی با بیان این که مجموعه مقالات طلاب و دانش‌پژوهان در اختیار مدیران و مسئولان المصطفی قرار خواهند گرفت، اظهارکرد: ان‌شاءالله جمع‌بندی مباحث مطرح‌شده در این هم‌اندیشی را در قالب مصوبات المصطفی عملیاتی می‌کنیم.
انتهای پیام

captcha