گزارش آمریکا از پرونده سیاه عربستان در محاکمه‌ مذهبی
کد خبر: 3821220
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۲

گزارش آمریکا از پرونده سیاه عربستان در محاکمه‌ مذهبی

گروه بین‌الملل ـ وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود در زمینه آزادی‌های دینی اعلام کرد که عربستان یکی از بدترین کشورها در زمینه محاکمه‌های مذهبی است.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری «الجزیره‌نت»؛ در گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا درباره آزادی‌های دینی تأکید شده است که اتهاماتی که از سوی عربستان علیه روحانیون برجسته دینی، اندیشمندان و دانشگاهیان مطرح می‌شود، دربردارنده ارتباط آن‌ها با جنبش اخوان‌المسلمین یا گروه‌های وابسته به آن است.
 
در این گزارش با استناد به بیانیه سازمان دیده‌بان حقوق بشر، آمده است که بیشتر اتهامات مطرح‌شده علیه شیخ سلمان العوده، از مبلغان منتقد سعودی، درباره ادعای روابط با اخوان‌المسلمین است و هیچ‌گونه اتهامی علیه وی مبنی بر اقدام خشونت‌آمیز یا دعوت به آن وجود ندارد.

در این گزارش به نقل از سازمان‌های حقوق بشری آمده است که محکومیت شیعیان به اتهامات امنیتی و صدور حکم اعدام برای تعدادی از آن‌ها از سوی مقامات عربستان، با انگیزه‌های فرقه‌ای بوده و بسیاری از محکومیت‌ها پس از ماندن طولانی‌مدت در سلول انفرادی و شکنجه صادر شده است.

در همین راستا، سم براون‌بک، سفیر آمریکا در امور آزادی‌های دینی، گفت: عربستان هنوز یکی از بدترین کشورها در مورد محاکمه‌های مذهبی است.

وی که در نشستی مطبوعاتی به مناسبت انتشار گزارش سالانه وزارت خارجه این کشور درباره آزادی‌های مذهبی سخن می‌گفت، تأکید کرد: حمایت از حقوق اقلیت‌ها به ویژه شیعیان با مقامات سعودی مورد بحث قرار گرفته است.

این مقام آمریکایی در پاسخ به پرسشی درباره اعدام گروهی 37 نفر در عربستان که اوایل اردیبهشت‌ماه سال جاری انجام شد، گفت: این مسئله در آمریکا مطرح شده است. در ابتدا امیدهای زیادی وجود داشت که با تغییر رهبری در عربستان اوضاع نیز به شکل قابل ملاحظه‌ای تغییر کند. ما نیازمند دیدگاه مثبتی هستیم اما عربستانی‌ها همچنان از بدترین کشورها در زمینه محاکمه‌های مذهبی در جهان هستند.
 
این گزارش در حالی از سوی وزارت خارجه آمریکا درباره نقض گسترده حقوق بشر در عربستان منتشرشده است که اکنون سعودی‌ها یکی از متحدان اصلی آمریکا در منطقه محسوب می‌شوند و این کشور پس از روی کار آمدن ترامپ، میلیاردها دلار برای خرید تسلیحات و تجهیزات نظامی از آمریکا هزینه کرده و در بی‌ثباتی و ناامن کردن منطقه بسیار تأثیر داشته است.
 
انتهای پیام
captcha