روایتی از فراز و فرودهای یک گروه تواشيح
کد خبر: 3821097
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۱

روایتی از فراز و فرودهای یک گروه تواشيح

گروه اجتماعی ــ سرپرست گروه تواشیح تبیان با بیان اینکه این گروه از سال ۸۸ فعالیت خود را آغاز کرده‌ است، گفت: عدم حمايت از اين هنر والای معارفی باعث می‌شود در سال‌های آينده به فراموشی سپرده شود كه بايد برای آن فكری كرد.

روايتی  از فراز و فرودهای يك گروه تواشيح/ حمايتی كه از موسيقی معارفی نمی‌شودتواشیح از نظر واژگانی، یعنی زینت و آرایش. تواشیح جمع کلمه توشیح یا وشاح و موشحات جمع کلمه(مُوَشح) که از ریشه (وشح) به معنای آراستن است. به نوعی شعر که از نظر وزن، مضمون و محتوا، شادتر و جذاب‌تر از اشعار دیگر است، مُوَشَّح گفته می‌شود.

تواشیح سال‌هاست که بین مردم جا باز کرده و زینت‌بخش جشن‌ها و مراسم معنوی شده است، هنری که سعی کرده مضامینی عرفانی را با زبان نسل امروز به آنان نشان دهد.

بعضی با شنیدن نام تواشیح، تنها یاد تواشیح اسماء‌الحسنی می‌افتند، اما باید دانست که این هنر معارفی در سال‌های اخیر رشد روزافزونی داشته و هر روز برای جذب قشر جوان به این موضوعات جذابیت‌ها و نوآوری‌هایی داشته است.

گروه تواشیح تبیان خراسان‌جنوبی مدت ۱۰ سال است که فعالیت می‌کند و در این مدت توانسته با ارائه مضامین در حوزه‌های مختلف معارفی، قرآنی و استکبارستیزی در بین مردم استان محبوبیت پیدا کند.

روايتی  از فراز و فرودهای يك گروه تواشيح/ حمايتی كه از موسيقی معارفی نمی‌شود
هنری برای انتقال پیام‌های معارفی به جوانان
هادی رادان، سرپرست گروه تواشیح تبیان در گفت‌وگو با ایكنا از خراسان‌جنوبی اظهار كرد: گروه تواشیح تبیان از سال ۸۸ فعالیت خود را آغاز کرده‌ است.

وی با بیان اینکه با همکاری ۹ نفر کار خود را آغاز کردیم، افزود: تواشیح هنر همخوانی و مدیحه‌سرایی است که در قالب موسیقی به افراد جامعه ارائه می‌شود.
سرپرست گروه تواشیح تبیان بیان کرد: موسیقی به ذائقه مردم سازگار است و به همین دلیل مطالبی که در تواشیح بیان می‌شود، تاثیر بسزایی در ایجاد حس معنویت در جامعه دارد.

رادان ادامه داد: ویژگی این هنر این است که مطالبی را که شاید مردم به زبان عربی درک نکنند، به زبان فارسی به آنان ارائه می‌دهد، بنابراین بسیار در بین مردم تاثیرگذار است.

وی با بیان اینكه لازم است بیشتر به این هنر توجه شود، تصریح كرد: تواشیح قطب خوبی در هنرهای مذهبی و تریبون مناسبی برای سیاست‌های فرهنگی و انقلابی است.
سرپرست گروه تواشیح تبیان تصریح كرد: تواشیح هنری است که با موسیقی درآمیخته و می‌تواند مباحث معنوی را با استفاده از ابزار موسیقی به گوش جوانان رسانده و در آنان تاثیرگذار باشد.
رادان بیان كرد: نماهنگ «سپاه محمد(ص) می‌آید»، كه با همكاری واحد موسیقی و سرود حوزه هنری استان تنظیم شده، مفهومی در راستای استکبارستیزی دارد.
وی ادامه داد: این نماهنگ با اقبال عمومی مواجه شد و نشان داد كه هنر تواشیح تنها به جنبه‌های معارفی نمی‌پردازد بلكه در جنبه‌های سیاسی و اجتماعی نیز فعال بوده و حرف جهان اسلام را به گوش جهانیان می‌رساند.
سرپرست گروه تواشیح تبیان تصریح كرد: تواشیح هنری عام است و هر موضوعی را می‌تواند در قالب معارف دربرگیرد، اما آن چنان كه باید مورد حمایت قرار نمی‌گیرد.
رادان بیان كرد: در قالب این گروه توانستیم در نقاط مختلف كشور و خارج كشور اجرا داشته باشیم و موفق شدیم در دو جشنواره ملی مقام اول را کسب کنیم.

روايتی  از فراز و فرودهای يك گروه تواشيح/ حمايتی كه از موسيقی معارفی نمی‌شود
حمایت نمی‌شویم
وی افزود: به عنوان فردی که دوره عالی تواشیح را در مجمع عالی قرآن کشور و زیر نظر اساتید بین‌المللی گذرانده و چندین سال است در این حوزه فعالیت دارم، باید بگویم كه متاسفانه این هنر حمایت نمی‌شود.

سرپرست گروه تواشیح تبیان بیان كرد: این هنر مستلزم حمایت‌های اقتصادی است چراکه گروه نیاز به زیرساخت‌هایی دارد که تنها با حمایت امکان‌ تحقق آن وجود دارد.

رادان ادامه داد: عدم حمایت از این هنر والای معارفی باعث می‌شود در سال‌های آینده به فراموشی سپرده شود كه باید برای آن فكری كرد.
وی افزود: باید در جلسات مختلف از افرادی كه در این حوزه فعالیت می‌كنند، دعوت شود تا شادی بدون گناه را در بین مردم رواج دهند.

سرپرست گروه تواشیح تبیان خاطرنشان كرد: افرادی هستند که در مساجد و هیئات مختلف دوست دارند در این زمینه فعالیت کنند که می‌توانم به آنان تدریس کنم و در راه انتشار و پیشرفت این هنر در استان سهمی داشته باشم.

كلام پایانی...
این هنر معارفی برای دیده شدن و پیشرفت نیاز به حمایت دارد، چه می‌شود اگر در جشن‌های خود از این گروه‌ها دعوت كنیم، پس بیاییم حمایت از گروه‌های تواشیح، زمینه انتشار پیام‌های معارفی را به سبک جوانان امروزی فراهم آوریم.
زهرا حمیدی
انتهای پیام

captcha