اساتید دانشگاه مرجع مؤثری برای جامعه امروز باشند
کد خبر: 3821046
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۹
جانشین رئیس بسیج اساتید کشور:

اساتید دانشگاه مرجع مؤثری برای جامعه امروز باشند

گروه سیاست و اقتصاد - جانشین رئیس بسیج اساتید کشور گفت: تنها گروه مرجع که آسیب ندیده و یا کمتر آسیب دیده است، اساتید هستند و همچنان جایگاه خود را با احترام در میان خانواده و دوستان حفظ کرده که ما می‌توان از این ظرفیت برای کمک به انقلاب اسلامی و کشور خود نیز استفاده کرد.

اساتید دانشگاه می‌توانند گروه مرجع خوبی برای جامعه امروز باشندبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، ابن الدین حمیدی، جانشین رئیس بسیج اساتید کشور، در همایش گرامیداشت شهادت دکتر مصطفی چمران و روز ملی بسیج اساتید که شامگاه گذشته، 29 خردادماه، در سالن اجتماعات دانشکده علوم پایه دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در واقع به عنوان یک عقب‌نشینی فرهنگی، از ابتدای انقلاب گروه‌های مرجع دائما به نفع افراد غیر فرهیخته تغییر کردند. شاید در دهه اول انقلاب، مراجع تقلید، گروه‌های مرجع اصلی بودند اما امروز با عرض پوزش فوتبالیست‌ها، هنرمندان و سلبریتی‌ها گروه‌های مرجع جامعه شدند.
وی تصریح کرد: در سال 96 برای اعتلای این سازمان حرکت جدیدی ایجاد شد و بنا شد از ظرفیت ذاتی استان برای کمک به انقلاب اسلامی و کشور استفاده کنیم. به نوعی این روش دو راهبرد اصلی که شامل استفاده از ظرفیت علمی و پژوهشی استان و استفاده از ظرفیت فرهنگی مرجعیت استان است را به دنبال داشت.
جانشین رئیس بسیج اساتید کشور عنوان کرد: تنها گروه مرجع که آسیب ندیده و یا کمتر آسیب دیده است، اساتید هستند و همچنان جایگاه خود را با احترام در میان خانواده و دوستان حفظ کرده که ما می‌توان از این ظرفیت برای کمک به انقلاب اسلامی و کشور خود نیز استفاده کرد. ما معتقدیم که در بکارگیری ظرفیت‌ها، اساتید نقش‌های متعددی را باید برعهده بگیرند؛ استاد با دانشجو، استاد با استاد، استاد با حاکمیت و استاد با بین‌الملل که برای هر یک از این عوامل نقش‌هایی تعیین شده است.
حمیدی ادامه داد: کارکرد اصلی اساتید، کارکرد فرهنگی، تربیتی، آموزشی، پژوهشی، اجرایی و مستشاری است. همچنین در حوزه ظرفیت علمی نیز بر این باور هستیم که بین توانایی علمی استاد و مسائل جامعه باید نسبتی برقرار شود، استاد بسیجی به عنوان عالمی فرهیخته، مزین به ایمان و معتقد به جهموری اسلامی عاشقانه و بسیجی از این ظرفیت برای کمک به کشور و انقلاب اسلامی استفاده خواهد کرد.
فعالیت بسیج اساتید کشور از ابتدای تاسیس
وی افزود: سازمان بسیج اساتید از سال 79 شکل گرفته است و تا سال 86 حدود 18 سال سه مقطع را پشت سر گذاشته است و از سال 96 به بعد تغییراتی در آن ایجاد شده است. از سال 79 با گردهمایی اساتید پیرامون استاد تراز انقلاب اسلامی، شهید چمران شکل گرفته است. البته در این استان به دلیل زحمات دکتر بذرافشان از دوسال گذشته این حرکت را آغاز کردند که منجر به امر خیر و زمینه‌ساز ایجاد سازمان بسیج اساتید شد.
جانشین رئیس بسیج اساتید کشور بیان کرد: سال 81، شورای انقلاب فرهنگی وظایف این سازمان را ابلاغ کرد و تا سال 96 نیز بدین صورت بود که در 6 ماه اول به جذب و سازماندهی گذشت و از 85 هزار عضو هیات علمی دانشگاه‌ها، حدود ر 35 هزار استاد بسیجی در این کمجموعه ثبت‌نام کردند و در حال حاضر این رقم به 50 هزار نفر رسیده است.
حمیدی خاطرنشان کرد: برخی افراد در هنگام سخنرانی می‌گویند از چه بگوییم و همه چیز گران شده است چه بگوییم و بدانید در این فضا آلوده، 50 هزار استاد بسیجی وجود دارد که ظرفیت بالایی است. در شش سال دوم رفتارهای فرهنگی و تربیتی و حلقه‌های صالحین شکل گرفت و نشست‌های عمومی در مشهد مقدس برای انسجام ‌بخشی به این جمع ایجاد شد. از سوی دیگر نیز در 6 ماه سوم آموزش‌های فرهنگی، پیوست‌نگاری فرهنگی، جنگ نرم و خانواده در قالب تقویت نیروی انسانی می‌توان آن را تعریف کرد.
وی اضافه کرد: همواره راهکار آن در سطح کانون‌های کوچک تشکیل یک گروه مساله محور و در کانون‌های بزرگ، تشکیل اندیشکده مطالعات راهبردی است. هر اندیشکده‌ حداقل از سه گروه علمی مرتبط تشکیل شده و دارای یک شورا و رئیس است.
جانشین رئیس بسیج اساتید کشور خاطرنشان کرد: اساتید بسیجی باید با ماموریت‌های خود در جایی آشنا شوند و اساتید بدون توجه به گرایش سیاسی چپ و راست، هرکسی دغدغه ایران، کشور و دلسوز انقلاب اسلامی است به این گروه‌ها جذب خواهند شد.
حمیدی افزود: در جهت استفاده از ظرفیت فرهنگی مرجعیت استان، پیشنهاد ما تشکیل جبهه مشترک از اعضای مومن و ولایی هر شهر و روستا با جلوداری و مرجعیت اساتید آن شهر است و اگر شکل گیرد تشدد در میان نیروی های انقلاب در بزنگاه خاص مانتد انتخابات و حوزه فرهمگ این تشکل از بین خواهد رفت و اساتید با طرفیت مرجعیت این جریان را هدایت کنند.
جانشین رئیس بسیج اساتید کشور تصریح کرد: ظرفیت بین‌المللی ایجاد شده است که از طریق آن اساتید دغدغه‌مند که نسبت به بشریت احساس خوبی دارند، شریف، مسلمان و معتقد به جمهوری اسلای ایران را در یک شبکه جمع‌آوری و سازماندهی کرده‌ایم و اگر اساتیدی خارج از کشور را می‌شناسید و یا با مجموعه‌های مذهبی خارج از کشور ارتباطی دارید، می‌توانید آنان را به این جریان متصل و این شبکه را تقویت کنید.
انتهای پیام

captcha