شهید چمران حکمت را در خاکریزهای بیروت پیدا کرد
کد خبر: 3821045
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۲
تولیت آستان قدس رضوی:

شهید چمران حکمت را در خاکریزهای بیروت پیدا کرد

گروه سیاست و اقتصاد - تولیت آستان قدس رضوی گفت: شهید چمران یادآور خط سرخ عرفان، شهادت، لبنان مقاوم و همچون درختان سرو، استوار و امتداد حسین(ع) وارث آدم است؛ او بود که توانست یا این ویژگی خود حکمت را در خاکریزهای بیروت پیدا کند.

شهید چمران حکمت را در خاکریزهای بیروت پیدا کردبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی، شامگاه گذشته، 29 خرداد ماه، در همایش گرامیداشت شهادت دکتر مصطفی چمران و روز ملی بسیج اساتید که در سالن اجتماعات دانشکده علوم پایه دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: چمران حکمت را که گمشده هر انسان مومن است. در گوشه کتابخانه‌های دانشکده فنی یا دانشگاه برکلی آمریکا جستجو نکرد بلکه چمران حکمت را در خاکریزهای بیروت، بنت جبیل، شب‌های پاوه و لحظه حضور و شهود در سوسنگرد تجربه کرد.
وی افزود: چمران عشق، حیات و وظیفه را در مکتب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) آموخت و چه زیباست حقیقتا که چنین روزی به عنوان روز اساتید بسیجی انتخاب شود و هر سال در چنین روزی برای سالگرد شهادت این استاد، معلم و هدایتگر چنین تشکل و مراسمی برگزار می‌گردد.
تولیت آستان قدس رضوی اساتید حاضر در مراسم را خطاب قرار داد و بیان کرد: شما اساتید و معلمان، در جامعه نقش هدایت‌گری بر عهده دارید. هرکسی شغل، حرفه و مسئولیتی را انتخاب می‌کند اما هیچ شغل و حرفه‌ای به سنگینی، عظمت و گستره هدایت‌گری جامعه نیست.
مروی ادامه داد: در سوره مبارکه حمد که گنج نفیس در عرش الهی است، خداوند یک مطلب را از بندگان خواسته تا از او بخواهند. یک دعا در سوره حمد «اهدنا الصراط المستقیم» به معنای هدایت؛ هیچ امر، شغل و حرفه‌ای به بزرگی، عظمت و اهمیت هدایت جامعه نیست.
وی تصریح کرد: اساتید جامعه هدایت بخشی از جامعه را که نخبگان، دانشگاهیان و دانشجویان را تشکیل می‌دهد، برعهده دارند. ما اگر به این نقش شناخت داشته باشیم و ‌در جهت نشر این شناخت حرکت کنیم، می‌توانیم جامعه را برای آینده بیمه کنیم که آن خط صحیح و انقلابی است که همواره مقام معظم رهبری به این مهم اشاره داشته و یکی از دغدغه‌های ایشان بشمار می‌رود.
تولیت آستان قدس رضوی اضافه کرد: شما صدر اسلام را نگاه کنید. چند سال پس از پیامبر(ص) آن انحراف ایجاد شد و این موضوع را خود اهل سنت تحلیل کرده‌اند و تنها تحلیل ما نیست بلکه عبدالله علائلی، نویسنده، دانشمند و‌ متفکر مصری و اهل سنت، کتابی در رابطه با امام حسین(ع) نوشته است.
مروی تاکید کرد: این کتاب بسیار ارزشمند است چرا که به تحلیل این امر می‌پردازد که چرا بعد از پیامبر(ص) این اتفاقات رخ داد. او می‌گوید اینکه بنی امیه بعد از پیامبر(ص) زمام امور را در دست گرفت و انحراف در جامعه اسلامی به وجود آورد، به دلیل زیرکی و سیاستمداری و مخالفان آنان نبود بلکه دلیل آن، این بود که جامعه درست تربیت نشده بود.
وی عنوان کرد: در این راستا تعبیری وجود دارد که اعراب آن روز دین را به صورت مراسم و آدابی بی‌ روح فرا گرفتند و آن معارف نورانی دین و اسلام در عمق جان مردم نفوذ نکرده بود. ابوذر و سلمان یکی بودند و همه ابوذر نشدند و مفاهیم دینی در عمق وجود همه راه پیدا نکرده بود؛ به همین دلیل بنی امیه بعد از پیامبر(ص) زمام امور و خلافت را در دست گرفت.
تاکید رهبری بر امید و امید دادن است
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه حضرت آقا بر مساله امید و امید دادن به جامعه بسیار تاکید دارند، گفت: از این رو ما گاهی می‌خواهیم نقد و انتقاد کنیم که بجاست و باید نقد و انتقاد ما به نوعی به جامعه باشد اما باید به گونه‌ای انجام شود که در نتیجه آن یاس و ناامیدی به جامعه تزریق نشود و این خلاف نظر رهبری بوده و در مقابل خواسته دشمن است.
مروی اظهار کرد: زمانی که دائما بر طبل یاس و نا امیدی بکوبیم، مردم تفتیش و تفکیک نمی‌کنند و به پای کلیت نظام می‌گذارند. باز هم تاکید می‌کنم نقد و انتقاد باید باشد اما زمانی که به مرز نا امیدی و یاس وارد شود، میدان دشمن است و به نوعی بازی کردن در میدان دشمن است نه میدان انقلاب.
وی افزود: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب می‌فرمایند که اکنون به شما فرزندان عزیزم در مورد چند سر فصل اساسی توصیه‌هایی می‌کنم. این سرفصل‌ها عبارتند از علم و پژهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی و روابط خارجی و مرزبندی با دشمن و سبک زندگی اما پیش از همه چیز، نخستین توصیه من امید و نگاه خوشبینانه به آینده است. بدون این مهم که کلید اساسی همه قفل‌هاست، هیچ گامی نمی‌توان برداشت.
تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: شما ببینید مقام معظم رهبری در چه مقطعی این بیانیه را نوشتند. در 40 سالگی انقلاب که دشمنان کور، کری می‌خواندند که ایرانیان چهلمین سالگرد انقلاب خود را نخواهند دید و این را همان فردی که در آمریکا همیشه عبوس و اخمو است و به اسم نحس او را نمی‌خواهم در این فضای نورانی بیاورم، او از آنجا فریاد می‌زد که مردم 40 سالگی را نخواهند دید و امام در آن مقطع بیانیه می‌دهند که 40 سال آینده را ترسیم می‌کنند و این خوشبینی واقعی و امید دادن به جامعه است.
مروی بیان کرد: مقام معظم رهبری چه افق دور و بلندی را می‌بینند و چقد نگاه ایشان زیباست. اعتنایی به دشمن نمی‌کنند و جواب آنان را نمی‌دهند زیرا لایق جواب نیستند بلکه 40 سال آینده را ترسیم می‌کند.
وی ادامه داد: این در حالی است که 2 سال پیش ایشان در یکی از سخنرانی‌های خود فرمودند که در جنگ خندق یاران و اصحاب پیغمبر(ص) شروع به کندن کردند و به سنگی خوردند و هرچه می‌زدند، نتوانستند سنگ را بشکنند. خدمت پیغمبر(ص) آمده و گفتند یا رسول الله ما نمی‌توانیم این سنگ را بشکنیم؛ ظاهرا نیازمند زور شماست. در اولین ضربه جرقه‌ای بلند شد و پیامبر(ص) فرمود که من نابودی و تخریب کاخ شاهان ایرانی را دیدم و در ضربه دوم فرمودند که کاخ‌های روم فرو ریخت و من فرو ریختن آن را دیدم.
تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: در آن زمان پیامبر(ص) برای حفظ مسلمانان که یک شهر بیشتر ندارند و آن مدینه است و دور آن خندق می‌کنند که دشمن به آنان حمله نکند اما در این زمان پیامبر(ص) با این حرف خوشبینی و امید به آینده را نشان دادند و رهبری به آن در بیانیه گام دوم تاکید کردند. ایشان شرط اساسی برای پیشرفت علمی کشور را وجود امید برمی‌شمارند و می‌فرمایند جریان یاس‌آفرین به دنبال آن است که دانشجویان نخبه را بی‌انگیزه و یا ترغیب به خروج از کشور کنند و استادان و میدان‌داران مسائل دانشگاه را از پیشرفت علمی مایوس کنند.
مروی عنوان کرد: در جای دیگر می‌فرمایند که دشمن و جریانی در داخل، به دنبال ایجاد یاس است و در مقابل این جریان خائن و خبیث بایستید و امید ایجاد کنید. محورهای فراوانی در این بیانیه وجود دارد ولی مخاطب اصلی جوانان هستند و شاه بیت سخت رهبری به جوانان در بیانیه گام دوم ایجاد امید، امید به آینده، خوش‌بین بودن به آینده و نشاط است. زمانی که در جامعه نا امیدی و یاس را القا کنیم، نیروهای خود را از دست خواهیم داد. زمانی که در جامعه سم پاشیده شود هرکس در آن تنفس کند مسموم خواهد شد.
باید فکر و اندیشه انقلابی در عمق وجود مردم، به خصوص جوانان نفوذ پیدا کند
مروی با بیان اینکه امیدوارم خداوند به همه ما توفیق حرکت و قدم برداشتنن در مسیر و صراط ذات اقدس الهی بدهد، گفت: اگر بخواهیم جامعه را بیمه و انقلابی‌گری را در آن تضمین کنیم، باید فکر و اندیشه انقلابی در عمق وجود مردم، به ویژه جوانان که مدیران آینده هستند نفوذ پیدا کند، فقط به یک مراسم و آیین‌های عادی و معمولی بسنده نکنیم. این آیین‌ها در جای خود محفوظ است اما نباید تنها به آن بسنده کرد بلکهه جوانان را به فکر کردن، عمیق اندیشیدن و درست تحلیل کردن دعوت و سوق دهیم.
وی ادامه داد: چندی قبل ائمه جمعه یکی از مراکز استان که به این سمت منصوب شده بود، طبق معمول ملاقاتی با حضرت آقا داشتند، مقام معظم رهبری در آنجا توصیه‌هایی فرمودند از جمله اینکه با تمام اقشار و مردم ارتباط داشته باشند اما با جوانان و جوانان انقلابی و حزب الهی، ارتباطی صمیمی‌تر و فعال‌تر داشته باشید و به آنان در جهت تعمیق فکر دینی و انقلابی کمک کنید.
تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: همچنین فقط به شعار بسنده نکنید اگر چه شعار هم باید داد، گرچه بنده نیز گاهی شعار می‌دهم و لازم است اما فقط به این بسنده نکنید و جوانان را درست تربیت کنید و تحلیل‌گر بار بیاورید.
مروی تصریح کرد: امیرالمونین(ع) می‌فرمایند «لا يحمل هذا العلم الا اهل البصر و الصبر» یعنی این پرچم دین،امامت، عدالت و پرچمی که علی(ع) در دست گرفته است که جامع تمام فضیلت هاست. این پرچم را همه نمی‌توانند تحمل و حمل کنند مگر کسانی که دارای بصیرت و روحیه مقاومت، استقامت و پایداری باشند. این نقش شما اساتید و هدایت‌گران جامعه است.
بیانیه گام دوم محصول 60 سال تجربه رهبری است
وی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم به این موضوع پرداختند اما خیلی بیشتر از این جا دارد که به آن پرداخته شود و ایشان یک هفته کارهای خود را برای نوشتن این بیانیه تعطیل کردند و وقت زیادی برای آن گذاشتند و تفکرات و یادداشت‌های گذشته آن بماند زیرا این بیانیه مطلبی نبود که در عرض یک هفته به ذهن آقا آمده و به قلم ایشان جاری شود.
تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: آقا چهل سال تجربه در انقلاب و حکومت و لااقل 25 سال قبل از انقلاب را یادداشت و در این بیانیه به آن اشاره کردند در واقع این بیانیه محصول 60 سال تجربه رهبری معظم انقلاب قبل و بعد از حکومت جمهوری اسلامی ایران است و تنها مروزی بر گذشته نیست راهی برای چهل سال آینده را نیز در این بیانیه بیان کردند، گذشته را همراه با نقاط ضعف و قوت آن و راه آینده را بیان کردند.
مروی عنوان کرد: تمام این مسائل را مقام معظم رهبری در طول سال‌ها فکر، یادداشت و مطالعه کردند و از ذهن، حافظه و تجریبات خود استفاده کردند و نوشتن آن یک هفته طول کشید با اینکه نوشتن برای ایشان سخت نیست و بسیار روان می‌نویسند و دلیل آن مطالعه بسیار زیاد ایشان است. ایشان برای نوشتن بیانیه کارهای معمولی و ملاقات‌های خود را تعطیل کردند و گفتند که می‌خواهند این بیانیه را بنویسند.
وی خاطرنشان کرد: حقیقتا باید بیش از اینها بر روی این موضوع کار کرد و عمده آن باید توسط دانشگاه و اساتید انجام شود زیرا مخاطبین اصلی این بیانیه جوانان هستند و تاکید آقا بر جوان‌گرایی تنها یک شعار نیست، برای جلب توجه بخشی از جامعه که جوانان را تشکیل می‌دهد نیست، بلکه یک باور و اعتقاد است و باوری است که در طول چهل سال خود را نشان داده و در طول چهل سال ساخته شده است. جوانان انقلاب را ایجاد کردند و الان سن‌های آنان بالا رفته است برای همین زمانی که می‌گوییم جوانان تعجب برانگیز است. آقا در سن 40 سالگی به عنوان ریاست جهمور و در سن 50 سالگی به عنوان رهبری انتخاب شدند.
تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: نگاه و باور مقام معظم رهبری به جوانان بر اساس آن باوری است که جوانان در طول چهل سال جنگ را اداره کردند کدام یک از فرماندهان بزرگ ما، شهید باکری‌ها، همت‌ها، خرازی‌ها و بروجردی‌ها در اکادمیک نظامی دنیا تحصیل و جنگ نظامی دیده بودند؟ ایمان، خودباوری، امید داشتن و آینده را روشن دیدن از همین جوانان، کسانی را که ساخت که پیر نظامی‌های بعثی را با لباس زیر از سنگرها و در خواب از سنگر خارج و اسیر کردند.
وی اضافه کرد: این جوانان در حوزه سازندگی، دفاع از انقلاب، مبارزه با جریان‌های ضد انقلابی و فتنه‌ها حضور داشتند. بنابریان مخاطب اصلی بیانیه گام دوم جوانان هستند و اکنون آقا در جلسات عمومی و خصوصی بر جوانان تاکید دارند. چندی قبل در ایام عید، چندی از دوستان امام مهمان ایشان بودند و امام فرمودند که شما برخی اهل قلم و برخی اهل سخن هستید، بر روی جوانان و توجه مردم به جوانان کار کنید و به مردم این را بیاموزید و بقبولانید که اگر زمام امور کشور در قوه مجریه، مقننه و قضاییه به دست جوانان انقلابی و حزب الهی که درس خوانده، متخصص و متعهد هستند بیوفتند شرایط ما تغیرر خواهد کرد و بهتر از الان خواهد شد.
تولیت آستان قدس رضوی گفت: همچنین به مصادیق، کاری نداشته باشید زیرا مردم مصادیق را پیدا خواهند کرد. آن‌ها در این چهل سال از هوشیاری، هوشمندی و زیرکی برخوردار هستند که اگر معیار داده شود مصادیق آن را پیدا کنند. اگر کشور به دست جوانان انقلابی و جهادی باشد، وضعیت ما اینگونه نیست و ما اینجور نخواهیم بود و شرایط بهتر خواهد شد. این را من اضافه می‌کنم که در این چهل سال هرجا به دست جوانان مومن، انقلابی،با ایمان، دارای روحیه جهادی، امیدوار به آینده و خوش‌بین بوده، آنجا پیشرفت کرده‌ایم.
انتهای پیام

captcha