شرح خطبه‌ای از نهج‌البلاغه در رادیو بلال اوگاندا
کد خبر: 3820834
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۴

شرح خطبه‌ای از نهج‌البلاغه در رادیو بلال اوگاندا

گروه بین‌الملل ـ رایزن فرهنگی ایران در اوگاندا، خطبه «متقین» نهج‌البلاغه را در برنامه زنده رادیو بلال اوگاندا تشریح کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ محمدرضا قزلسفلی، رایزن فرهنگی ایران در اوگاندا با حضور در برنامه «صلح در یک نگاه» رادیو بلال به تشريح و تبيين اوصاف متقين در خطبه متقین نهج‌البلاغه و نقش تقوا در رشد استعدادهای انسانی پرداخت.

وی در ادامه آیاتی از سوره بقره مبنی بر این که قرآن مجید ایمان به غیب، اقامه نماز، انفاق، ایمان به آنچه که به پیامبر(ص) و پیامبران پیشین نازل شده و یقین به آخرت را از اوصاف بزرگ متقین معرفی می‌کند را تشریح کرد.

رایزن فرهنگی در ادامه  با معرفی همام بن شریح(از شیعیان امام علی(ع)) و تقاضای مکرر او از حضرت علی(ع) برای معرفی اهل تقوا گفت: خطبه همام از معروف‌‌ترين خطبه‌های نهج البلاغه است كه در كتاب‌های ‌معتبر شيعه و سنی نقل شده است.

قزلسفلی در ادامه با توجه اوضاع اجتماعی و فرهنگی اوگاندا و نياز مسلمانان اين كشور فرازهايی از خطبه همام را به همراه شواهد مثال تشريح كرد.

وی همچنین با اشاره به نشانه‌های متقین گفت: اهل تقوا  در دینداری نیرومند هستند، ایمان آن‌ها با یقین همراه است، در کسب علم و دانش حریص، هنگام توانگری میانه‌رو، در عبادت فروتن، در سختی بردبار و صبور و جویای نان حلال هستند، از طمع‌ورزی دوری می‌کنند، علم و دانش آن‌ها با عمل آمیخته است، در دنیا آرزوهایشان کم و لغزش‌های آن‌ها اندک است، مردم از آزار آنها در امان هستند و به کسی دشنام نمی‌دهند، صله رحم به جای می‌آورند، به همسایه زیان نمی‌رسانند، به بلاهایی که بر سر مردم می‌آید، شاد نیستند، در امور باطل وارد نمی‌شوند و در امانتداری خیانت نمی‌کنند.

قزلسفلی با بیان اینکه  تقوا لازمه انسانيت است، گفت: ممكن است افرادی به نام آزادى چنين تصور كنند كه تقوا يكى از دشمنان آزادى و نوعى محدوديت برای انسان است، اما بايد گفت كه تقوا محدوديت نيست، بلكه مصونيت است.

وی در پایان تأکید کرد: تقوا موجب بصیرت، بيداری، پويايی، شناخت و تشخیص دوست از دشمن، تحرك و توسعه همه جانبه انسانی و اجتماعی می‌شود.

انتهای پیام

captcha