۱۲۰ بقعه گیلان؛ میزبان طرح «نشاط معنوی»
کد خبر: 3820813
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۱

۱۲۰ بقعه گیلان؛ میزبان طرح «نشاط معنوی»

گروه اجتماعی ــ مدیرکل اوقاف گیلان با اشاره به اجرای طرح تابستانی نشاط معنوی در بقاع متبرکه استان، گفت: این طرح در ۱۲۰ بقعه متبرکه گیلان از ۲۵ خرداد ماه آغاز شده و تا ۳۱ شهریور ماه ادامه دارد.

به گزارش ایکنا از گیلان، حجت‌الاسلام ستار علیزاده، مدیرکل اوقاف گیلان، امروز، 29 خرداد ماه در نشست با خبرنگاران، اظهار کرد: همزمان با سراسر کشور طرح ویژه غنی سازی اوقاف فراغت در تابستان با عنوان نشاط معنوی در 120 بقعه متبرکه گیلان نیز برگزار می شود.

وی با اشاره به برگزاری این طرح از ۲۵ خرداد آغاز شده و تا 31 شهریور ماه سالجاری ادامه دارد، افزود: مخاطب طرح نشاط معنوی دختران و پسران دانش آموز هفت تا 18 سال هستند.

علیزاده، جذب نسل جوان و نوجوان به بقاع متبرکه در جهت تربیت افراد خلاق و مبتکر برای مدیریت بقاع متبرکه به ویژه مراکز افق را از اهداف برگزاری این طرح خواند و گفت: تعامل و مشارکت با نهادهای فرهنگی همسو برای پرهیز از موازی کاری در انجام امور فرهنگی و ترویج معارف اسلامی و غنی نمودن اوقات فراغت دانش‌آموزان از مهمترین اهداف این طرح است.

وی با بیان اینکه طرح نشاط معنوی در سالجاری به سه شکل برگزار می‌شود، تصریح کرد: در مدل اول و مشارکتی، ادارات اوقاف شهرستانی با تعامل با نهادهایی مانند بسیج، آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات اسلامی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان، کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، این طرح را برگزار می کنند.

مدیرکل اوقاف گیلان بیان کرد: در مدل مشارکتی ثبت نام دانش آموزان، هزینه های اجرایی، برگزاری کلاس‌های ورزشی و هنری با نهادهای یاد شده است و ادارات اوقاف و بقاع متبرکه با در اختیار قراردادن مکان مناسب در بقاع متبرکه، ظرفیت خیمه های معرفت و اجرای کلاس‌های فرهنگی و معارفی و همچنین پذیرایی در طرح مشارکت می‌کنند.

وی اضافه کرد: در مدل دوم که به صورت اردویی، آموزشی و فرهنگی برگزار می‌شود بقاع متبرکه ای که دارای ظرفیت اردویی هستند به عنوان مقصد انتخاب و با حضور مربیان و مبلغین اعزامی، نسبت به برپایی خیمه معرفت در آنها اقدام می گردد.

علیزاده ادامه داد: در این شیوه می‌توان دانش آموزان ثبت نام شده در بقاع متبرکه دیگر و یا مشارکت کنندگان در طرح های مشابه دیگر نهادها، در قالب یک اردوی یک روزه، ضمن بهره‌مندی از طبیعت و فضای اردویی، از خیمه‌های معرفت و کلاس‌های فرهنگی مبلغین هم استفاده می‌کنند.

وی یادآور شد: در طرح تابستانی نشاط معنوی 14 خیمه معرفت در بقاع متبرکه شاخص گیلان که در مسیرهای پرتردد مواصلاتی واقع هستند، دایر می‌شود.

مدیرکل اوقاف گیلان اعلام کرد: در مدل سوم هم که مانند سال‌های گذشته برگزار می شود، کلاس‌های آموزشی در داخل بقعه متبرکه با حضور اساتید و مربیان برای گروه های سنی مختلف به تفکیک برگزار می‌شود.

وی درباره کلاس‌های آموزشی طرح نشاط معنوی گفت: این کلاس‌ها با توجه به ظرفیت هر بقعه متبرکه در سه گروه معارفی شامل قرآن، احکام، آداب اجتماعی و شناخت فضای مجازی، گروه مهارت های ده گانه زندگی مدیریت هیجان و کنترل خشم، ارتباطات موثر، حل مسئله و تصمیم گیری، مدیریت استرس و گروه فنی و هنری شامل نقاشی، خطاطی، گلدوزی، خیاطی، کار با ابزار و آموزش تعمیرات وسایل منزل برگزار می‌شود.

علیزاده بیان کرد: در برگزاری طرح نشاط معنوی 134 نفر از مبلغین اعزامی و بومی و 20 نفر از مربیان سبک زندگی اسلامی آقایان و خواهرانی که در سال های ۹۶ و ۹۷ در قم آموزش دیده اند با اوقاف گیلان همکاری می‌کنند.

انتهای پیام

captcha