ارتباط گسترده جهاددانشگاهی با بدنه اجرایی کشور/ ۴ چالش عمده حوزه‌ پژوهش و فناوری
کد خبر: 3820788
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۵
‌معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی بیان کرد:

ارتباط گسترده جهاددانشگاهی با بدنه اجرایی کشور/ ۴ چالش عمده حوزه‌ پژوهش و فناوری

گروه اجتماعی ــ پورعابدی با برشمردن ۴ چالش عمده در حوزه‌ پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی، اظهار کرد: در حوزه مهم منابع انسانی باید به کشف استعدادها، ارتقای آن و حفظ و نگهداشت، تربیت منابع انسانی چیره‌دست و نظام جبران خدمات توجه کرد.

کشف و تربیت استعدادها؛ یکی از مهم‌ترین چالش‌های پژوهشی در جهاد دانشگاهیبه گزارش ایکنا از همدان، محمدرضا پورعابدی، معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی، امروز، ۲۹ خردادماه در گردهمایی رؤسای واحدهای سازمانی این نهاد، با اشاره به دیدار پژوهشگران جهاددانشگاهی با مقام معظم رهبری، اظهار کرد: ۱۵ میلیون یورو از محل تبصره ۴ صندوق توسعه ملی به جهاددانشگاهی اختصاص یافت.
وی با بیان اینکه سال گذشته از ۱۰ طرح فناورانه جهاددانشگاهی در هفته پژوهش رونمایی شد، افزود: از ۲۰ برگزیده جشنواره پژوهش کشور ۲ پژوهشگر مربوط به جهاددانشگاهی بود.

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی با اشاره به ارتباط گسترده جهاددانشگاهی با بدنه اجرایی کشور، ادامه داد: در سال گذشته جلسات متعددی با وزیر نفت، وزیر کشاورزی، وزیر آموزش و پرورش و دفاع و بسیاری از رؤسای سازمان‌ها برگزار شد.

پورعابدی با بیان اینکه جهاددانشگاهی سالانه در ۱۲ نمایشگاه حضور مستمر دارد، تصریح کرد: در سال گذشته حرکت خوبی در این زمینه صورت گرفت به طوری که جهاددانشگاهی برای اولین بار در نمایشگاه بین‌المللی نفت و گاز باکو شرکت کرد.

وی با تأکید براینکه ۳۱ طرح فناورانه در جهاددانشگاهی تعریف شده است، اظهار کرد: مشخص شده که این طرح ها چه چالش‌هایی را در کشور هدف گرفته‌اند و خروجی آنها مشخص شده است.

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی افزود: ۹ طرح کشاورزی،‌ ۱۷ طرح در حوزه فنی و مهندسی، ۶ طرح پزشکی در جهاددانشگاهی تعریف شده که ۱۹ واحد سازمانی ما درگیر این ۳۱ طرح است.

تدوین ساختارهای مناسب ‌
‌پورعابدی در توضیح نوع‌شناسی طرح‌های پذیرفته شده‌ در جهاددانشگاهی بیان کرد: تأمین هزینه‌ فاز صفر از سوی خود واحدهای سازمانی، دستیابی به نتایج و خروجی‌های مشخص فناوری و محصول، تجاری‌سازی و توسعه محصول و بازار، جذب مشارکت، توسعه منابع و تأمین بازار، توجه و به‌کارگیری کارفرمایان و استفاده‌کنندگان نهایی، داشتن شورای رهبری طرح‌ها و برگشت منابع مالی به حوزه‌ پژوهش و فناوری از جمله مهم‌ترین نکات در این زمینه است.

وی در ادامه با برشمردن ۴ چالش عمده در حوزه‌ پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی، تشریح کرد: در حوزه مهم منابع انسانی باید به کشف استعدادها، ارتقای آن و حفظ و نگهداشت، تربیت منابع انسانی چیره دست و نظام جبران خدمات توجه کرد.

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی ادامه داد: مسائل مالی و توجه به توسعه‌ درآمد و بودجه‌ و انتخاب زمینه‌ کاری مشخص در واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی، دو مورد چالش دیگر در این زمینه است.

وی افزود: تدوین ساختارهای مناسب و ارائه مدل در این زمینه و همراه کردن با حوزه‌ تجاری‌سازی و فناوری، چهارمین چالش در این زمینه است.
پورعابدی در پایان با توجه به فرصت‌های مهم و امیدآفرین پیش‌رو برای جهادگران جهاددانشگاهی اظهار کرد: دیدار پژوهشگران این نهاد با مقام معظم رهبری، اعتبار ۱۵ میلیون یورویی برای ۳۱ طرح فناورانه، بلوغ سازمانی و استفاده‌ی بهینه از شرایط تحریم که یک تهدید و فرصت بزرگ برای کشور است، از جمله زمینه‌های پیش‌روی امیدآفرین برای جهاددانشگاهی است.

انتهای پیام

captcha