روحانیت زمینه‌های هویت‌ساز دینی را در فضای مجازی فراهم کند
کد خبر: 3820599
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱
حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی:

روحانیت زمینه‌های هویت‌ساز دینی را در فضای مجازی فراهم کند

گروه فناوری اطلاعات ــ رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر اینکه روحانیت در مواجهه با فضای مجازی باید زمینه‌های هویت‌ساز دینی را فراهم کند، تصریح کرد: هیچ‌گاه حوزه و مراکز تبلیغی تا این حد امکان تولید محتوای دینی را نداشته‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به بایسته‌های تبلیغ مبانی دینی و قرآنی و ضرورت حضور روحانیت در فضای مجازی، اظهار کرد: در ابتدا از فضای مجازی فقط به شکل رسانه استفاده می‌شد و همچون رسانه‌های عصر صنعتی، رابطه یک‌سویه با مخاطب را رقم می‌زد و حضور در چنین فضایی برای روحانیت به دلیل بداهت استفاده از رسانه به منظور تبلیغ لازم بود و برای حضور مداوم و موفقیت‌آمیز روحانیون در این فضا، به سازمان و تشکیلاتی نیاز بود تا نیروی انسانی و هزینه‌ را تأمین و یک یا چندین سایت را در موضوعات مختلف به‌روز کند.

‌وی افزود: بعد از گذشت زمان، این رسانه یک‌سویه تعاملی‌تر شد و امروز نسل جدید اینترنت به‌گونه‌ای است که وب‌سایت‌ها موضوعیت خود را از دست دادند و در مقابل محیط‌های کاربر‌محور، نظیر شبکه‌های اجتماعی، ریزبلاگ‌ها و دانشنامه‌های باز، رشدی انفجاری پیدا کردند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه رسانه‌های سنتی همچون روزنامه، رادیو و تلویزیون از مخاطبان خود، بیننده، شنونده یا خواننده می‌ساختند، ادامه داد: اینترنت نیز در گام نخست به همین شکل عمل کرد، اما امروز براساس رابطه و تعاملی که ایجاد می‌کند، از کاربران یک رسانه می‌سازد و کاربران در محیط‌های کاربرمحور در عین اینکه خواننده، شنونده و بیینده بودند، گوینده، نویسنده و سازنده هم شدند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین خاموشی تصریح کرد: در چنین فضایی به دلیل بداهت حضور روحانیون در محیط تبلیغی و وظیفه ذاتی آن‌ها، باید حضورشان ادامه‌دار باشد. البته در این جریان جدید ضرورت پرداخت محتوا و نحوه ارائه آن به اشکال مختلف نیازمند هنر و تخصص است.

وی با بیان اینکه نحوه مواجهه با فضای مجازی برای جامعه ضروری است، تصریح کرد: ارائه محتوای دینی و قرآنی لازم است و باید شخصی که اطلاعات را پردازش می‌کند و تک‌تک کاربران چگونگی مواجهه با این فضا را بیاموزند. 

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر اینکه روحانیت در مواجهه با فضای مجازی باید زمینه‌های هویت‌ساز دینی را فراهم کند، بیان کرد: از آنجایی که فضای مجازی در مقابل فضای حقیقی هویتی دارد، افراد بسیاری نیز در آن حضور می‌یابند و  باید فضای مجازی با هویت اسلامی - ایرانی سازگار باشد و بدین منظور تأسیس شبکه ملی اطلاعات از مهم‌ترین راهکارهاست.

حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات به معنای جدا شدن از دنیا نیست، اظهار کرد: شبکه ملی اطلاعات الگویی برای مدیریت فضای مجازی با هدف ارائه محتوا‌ی متناسب با فرهنگ ملی و اسلامی است و اگر این شبکه شکل گیرد، قدرت نظارت و مدیریت بیشتری بر فضای مجازی خواهیم داشت.

وی در پاسخ به این سؤال که طلاب و روحانیون چگونه می‌توانند در این فضا اثرگذار باشند، گفت: آنچه در این شرایط جایگاه طلاب را از منظر اجتماعی تثبیت می‌کند و در دل مخاطبان می‌نشاند، ارائه تبلیغ سنتی در فضای مجازی به شیوه‌های گوناگون است. این حضور باید بی‌پیرایه و بی‌آلایش باشد؛ این نوع تبلیغ تا حد زیادی مغفول است، در حالی که هیچ‌گاه حوزه‌ها تا این حد امکان تولید محتوای دینی را نداشته‌اند.

انتهای پیام
captcha