قرآن‌پژوهی ایرانیان سرآمد بلاد اسلامی است
کد خبر: 3820503
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۷

قرآن‌پژوهی ایرانیان سرآمد بلاد اسلامی است

گروه فرهنگی ــ معاون گروه پژوهشی مطالعات قرآنی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: ایران طی 40 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی به اندازه 14 قرن پس از نزول قرآن در خصوص قرآن‌پژوهی جلو افتاده است و در این خصوص ایرانیان سرآمد بلاد اسلامی هستند.

قرآن پژوهی ایرانیان سرآمد بلاد اسلامی استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت الاسلام محمدحسن مومن‎زاده، معاون گروه پژوهشی مطالعات قرآنی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی 28 خردادماه در مراسم رونمایی از هفت قرآن بازوبندی که در موزه قرآن آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: از ابتدای نزول قرآن نیز پیامبر اکرم(ص) اهتمام ویژه برای حفظ قرآن داشتند و لذا مسئله کتابت به چند قرن اخیر برنمی‌گردد که کتابت قرآن در مدینه نمونه بارز این مسئله است، لذا استنساخ قرآن مربوط به زمان نزول و حیات نبی مکرم اسلام است.
وی افزود: در گذشته کتابت بر روی سنگ صاف و پوست حیوان و سایر اشیاء مرسوم بوده و به خاطر اهمیتی که داشت از اولین وصیت‌های پیامبر (ص) نیز اهتمام به کتابت قرآن بود. از زمان رسول خدا تاکنون تحولات زیادی در خصوص خوشنویسی، تذهیب و... در زمینه کتابت قرآن رخ داده است.
مومن زاده ادامه داد: بخش مهمی از کار مسلمانان تبیین معارف قرآن بوده که در عصر معاصر توجه به قرآن و کار تحولی و عمیق در عرصه مفاهیم قرآنی با یک جهشی روبرو بوده است که البته این امر در ایران پس از انقلاب اسلامی اتفاق افتاده و کشور ایران در این زمینه از همه کشورهای اسلامی جلو افتاده است.
معاون گروه پژوهشی مطالعات قرآنی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی عنوان کرد: در مسئله قرآن پژوهی ایران و ایرانیان سرآمد سایر بلاد اسلامی هستند که از آن می توان به توسعه لغت و کلمات اشاره کرد که در ایران اتفاق افتاده است.
وی بیان کرد: ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی و طی این 40 سال به اندازه 14 قرن پس از نزول قرآن در خصوص قرآن پژوهی جلو افتاده است. اگر جهان سنت می‌گفت تفسیر «کذا و کذا» داریم امروز می‌توانیم بگوییم تفسیر گرانقدرتر از المیزان نخواهیم یافت.
مومن زاده اظهار کرد: دو اثر در زمینه قرآن داریم که مایه افتخار ما در جهان است، یکی «التحریر فی کلمات قرآن» نوشته مصطفوی در 14 جلد و «المعجم فی فقه الغه القرآن و سر البلاغه» که در 37 جلد به چاپ رسیده است.
معاون گروه پژوهشی مطالعات قرآنی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: یکی از مهمترین فعالیت‌های بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی توسعه و نشر این کتاب ارزشمند است و از آنجا که به زبان عربی است، علاوه بر ایران در خارج از کشور نیز نشر یافته و دانشگاه الازهر مصر نیز تقاضای پنج نسخه از این کتاب را کرده است.
وی با بیان اینکه نویسنده مجموعه کتاب «المعجم فی فقه لغه القرآن و سرالبلاغه» یک کار اجتهادی درباره قرآن کرده است، ادامه داد: همچنین قرار است در آینده نزدیک از نسخه این کتاب ارزشمند در هندوستان نیز رونمایی شود.
انتهای پیام

captcha