«چشم به راه میرغضب»؛ تلنگری بر ساحت اندیشه
کد خبر: 3820385
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۳

«چشم به راه میرغضب»؛ تلنگری بر ساحت اندیشه

گروه هنر ــ بازیگر نمایش «چشم به راه میرغضب» گفت: این نمایش جزء آثاری است که تمام توانایی‌ام را برای ایفای نقش در آن به‌ کار گرفته‌ام، زیرا این اثر تلنگری بر ساحت اندیشه مخاطبان است.

سیروس همتی، بازیگر سینما و تئاتر، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا با بیان اینکه نگاه متفاوتی را در نمایش «چشم به راه میرغضب» شاهدیم، اظهار کرد: تئاتر سنگلج هویتی دارد که این تماشاخانه را به عنوان محلی برای نمایش آثار آئینی، سنتی و ملی، تبدیل کرده است، اما در سال‌های اخیر عمدتاً آثار طنز و سیاه در سنگلج اجرا می‌شود که این مسئله اصالت این تماشاخانه را زیر سؤال برده است. پیش از انقلاب آثار بهرام بیضایی در این سالن اجرا می‌شد و پس از انقلاب هادی مرزبان نمایش‌های گوناگونی را در این مکان روی صحنه برد. البته هنوز برخی آثار جدی با رگه‌های طنز، که به موضوعات ملی و میهنی اشاره دارد، در این تماشاخانه روی صحنه می‌رود. بیان مشکلات و مسائل روز در هنر نمایش باید به‌ گونه‌ای باشد که تماشاگر از بیان آن لذت ببرد. این ویژگی هیچ منافاتی با قدرت تفکر ندارد.
 
همتی با اشاره به اینکه نقش رضی را در نمایش «چشم به راه میرغضب» بازی می‌کند، بیان کرد: نام رضی از راضی می‌آید؛ به هر حال از نام او هم معلوم است که آدمی ترقی‌خواه، مشروطه‌خواه، اجنبی‌ستیز است و بسیار علاقه دارد که با تساهل امور را پیش ببرد و در نهایت مغضوب محمد علی شاه قاجار می‌شود؛ او شکنجه می‌شود و در دادگاه ناعادلانه و غیرمنصفانه او را محکوم به اعدام می‌کنند. در این اثر نقدها شکلی غیرمستقیم دارد و نمایش را از خطر توقیف و سانسور در امان نگاه داشته است. 
 
وی با بیان اینکه این نمایش یکی از آثار دشواری است که در آن ایفای نقش کرده، گفت: اغراق نیست اگر بگویم یکی از سخت‌ترین تجربه‌هایم را در این اثر پشت سر می‌گذارم. به همین جهت برخلاف تمام نمایش‌ها، که بازیگر یک ساعت قبل از اجرا آفیش می‌شود، حدوداً سه ساعت قبل از شروع برنامه آفیش می‌شویم تا تمریناتمان را مرور کنیم. همچنین کارگردان این نمایش به شدت روی متن تأکید می‌کند و برخلاف بسیاری از آثار، که شخصیت «سیاه» در آن حضور دارد، بداهه‌گویی در آن نیست.
 
او درباره اشارات قرآنی این اثر در هنگام ردوبدل شدن دیالوگ‌ها اظهار کرد: استفاده از آیات و روایت قرآنی ویژگی دوره قاجار است و به همین سبب در متن گنجانده شده و استفاده از آن به ماهیت نمایش مربوط نیست.
 
همتی درباره فعالیت‌های در حال انجامش گفت: در حال نگارش نمایشنامه‌ای با عنوان «تردست» هستم. همچنین «هفت کوتوله» عنوان هفت نمایشنامه است که درصدد چاپ آنم. در ضمن نیمه دوم سال هم نمایشی را در تئاتر شهر روی صحنه خواهم برد.
انتهای پیام
captcha