دلایل افت کمی قرائت در کشور؛ اکتفای میزبانان محافل به قراء خاص و کج‌سلیقگی برخی قرآنیان
کد خبر: 3820381
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۴
قره‌شیخلو تشریح کرد:

دلایل افت کمی قرائت در کشور؛ اکتفای میزبانان محافل به قراء خاص و کج‌سلیقگی برخی قرآنیان

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رئیس سازمان دارالقرآن الکریم بیان کرد: بسنده کردن میزبانان محافل قرآنی به تعدای از قراء محدود در کنار کج‌سلیقگی برخی قرآنیان از علل ضعف امر تلاوت و کاهش تعداد قاریان در کشور است.

به گزارش ایکنا؛ با وجود اینکه قاریان طراز اول و بین‌المللی فراوانی در کشور فعالیت دارند و به امر تلاوت قرآن در نقاط مختلف ایران اسلامی اهتمام می‌ورزند، برخی از استادان و مدرسان قرآن کریم اعتقاد دارند که امر تلاوت قرآن در کشور به ویژه در مناطق محروم و از لحاظ کمی رو به ضعف نهاده است.

در این راستا با برخی از استادان و مدیران صاحب‌نظر قرآنی کشور به گفت‌و‌گو در این باره پرداختیم که مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، در این باره معتقد است: کرسی‌ها و محافل قرآنی در کشور با وجود اینکه از لحاظ کیفی از رشد خوبی برخوردارند، از لحاظ کمی کمبود پیدا کرده و رو به ضعف نهاده‌اند.

قره‌شیخلو در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا؛ با بیان اینکه در گذشته نهادها و دستگاه‌های مختلف و نیز بخش مردمی برنامه‌ها و محافل قرآنی فراوانی را به مناسبت‌های مختلف برای امر تلاوت در کشور برگزار می‌کردند، اظهار کرد: متأسفانه در سال‌های اخیر این فضا کمرنگ شده؛ یعنی تعداد برنامه‌هایی که از طرف بخش مردمی یا دولتی ـ نهادها و سازمان‌های مختلف ـ اجرا می‌شد، بنا به دلایلی کاهش یافته است.

وی با پرداختن به اینکه ممکن است کاهش اعتبارات و بسیاری از مسائل دیگر در این زمینه مؤثر باشد، افزود: قاریان ما به جهت تداوم این هنر و فن زیبا نیاز به فضایی دارند تا بتوانند ظرفیت، مهارت و توانمندی خود را هرچه بهتر ارائه دهند. هرچه تعداد مجالس قرآنی کمتر یا محدود به عده‌ای خاص شود، این ظرفیت‌ها ارائه نخواهد شد و در نتیجه امر تلاوت رو به ضعف خواهد نهاد.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم ادامه داد: یکی از موارد ضعف‌ این است که برخی مواقع بیش از اینکه دنبال اصل موضوع قرآن باشیم، به دنبال عناوین هستیم. اینکه قاری مجالس و کرسی‌های قرآنی حتماً قاری بین‌المللی یا دارای عنوان رسمی باشد، منجر به محدودیت قراء می‌شود.

قره‌شیخلو با بیان اینکه ممکن است بسیاری از قراء در نقاط مختلف کشور به آن معنا عنوان بین‌المللی نداشته باشند، ولی در عین حال از ظرفیت‌های بسیار خوبی برخوردار باشند، تصریح کرد: هرچه فضا برای آنان ایجاد شود که بتوانند استعدادها و ظرفیت خود را به نمایش بگذارند، هم خود رشد می‌کنند و هم این مهارت و فن در کشور فراگیرتر می‌شود. این فضا هرچقدر محدودتر شود، اندک اندک مانند بسیاری از مهارت‌های فنی و هنری، که امروز در کشور کم‌فروغ شده‌اند، رو به ضعف خواهد رفت.

وی با اشاره به اینکه اگر این روند ادامه پیدا کند، ممکن است تا چند سال دیگر قرائت قرآن نیز به همین سرنوشت دچار شود، اظهار کرد: متأسفانه این روند رخ خواهد داد، مگر اینکه ظرفیت‌های جدید مانند کرسی‌های ثابت تلاوت و محافل قرآنی را در مساجد، حسینیه‌ها و ... ایجاد کنیم. در دهه 60 بسیاری از مسابقات قرآن در مساجد برگزار می‌شد که باید آن فضا را دوباره در کشور احیا کنیم.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم گفت: البته خود قرآنی‌ها نیز در این باره  مؤثر هستند؛ یعنی آن‌ها نیز باید مقداری از انتظارات و توقعات خود را تعدیل کنند. برخی مواقع کج‌سلیقگی برخی از دوستان قرآنی، که البته خیلی محدود هستند، به ویژه در مسائل مالی و ... تأثیر منفی در جامعه خواهد داشت. در این زمینه باید هر دو طرف یعنی میزبان و قاری رعایت یکدیگر را بکنند، یعنی میزبان وظیفه میزبانی خود را انجام دهد و قاری نیز بدون چشم‌داشت در مجالس حاضر شود و به وظیفه فرهنگی خود عمل کند.

قره‌شیخلو تصریح کرد: امروز علی‌رغم اینکه از لحاظ کیفی پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم، از لحاظ کمی در قیاس با گذشته دچار ضعف شده‌ایم. نیاز داریم که در تعداد قراء، برنامه‌ها و کیفیت کار ارتقا ایجاد کنیم و راه این ارتقا نیز فقط توسعه برنامه‌ها و محافل قرآنی است.

وی بیان کرد: این ضعف کمی در استان‌های مختلف به ویژه در مناطق محروم بیشتر به چشم می‌خورد. ممکن است بسیاری از قاریان قرآن در استان‌های مختلف سالانه حتی در یک یا دو برنامه نیز برای تلاوت دعوت نشوند که این امر باعث می‌شود تا پرونده کار قرآنی در آن مناطق به مرور زمان بسته شود.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به اینکه باید دقت کرد تا این مشکلات موجب ضعف برنامه تلاوت در کشور نشود، تصریح کرد: مساجد و حسینیه‌ها ظرفیت بسیار خوبی هستند که باید از آن برای توسعه کمی و کیفی برنامه‌های قرآنی در نقاط مختلف کشور بهره برد. در مناسبت‌های مختلفی همچون ماه‌های محرم و رمضان نیز می‌توان از ظرفیت آن‌ها در این باره استفاده کرد. بهره‌گیری از قاریان استانی و بومی در ایام مختلف سال نیز از دیگر نکاتی است که در این زمینه تأثیر فراوان دارد.

قره‌شیخلو با بیان اینکه طی ماه محرم هیئت‌های فراوانی در کشور فعال می‌شوند که فعالیت بسیاری از آن‌ها در طول سال نیز ادامه پیدا می‌کند، اظهار کرد: هیئت‌های مذهبی نیز ظرفیت بسیار خوبی دارند که می‌توان بخشی از آن را به برنامه‌های قرآنی اختصاص داد.
انتهای پیام

captcha