کتاب «شبیه‌نامه» در کرمان رونمایی شد
کد خبر: 3820233
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۵:۴۳
همزمان با نخستین سوگواره ملی تعزیه؛

کتاب «شبیه‌نامه» در کرمان رونمایی شد

گروه فرهنگی ــ‌ همزمان با پنجمین شب از نخستین سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار از کتاب «شبیه‌نامه» به نویسندگی یک تعزیه‌خوان رونمایی شد.

به گزارش ایکنا از کرمان، همزمان با پنجمین شب از نخستین سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار از کتاب «شبیه‌نامه» به نویسندگی یک تعزیه‌خوان رونمایی شد.
این کتاب که از سوی اساتید و پیشکسوتان تعزیه کشوری ‌اسماعیل محمدی، ‌مسعود گنجعلیخان حاکمی و ‌عباس صالحی شب گذشته، 27 خردادماه رونمایی شد، نخستین و تخصصی‌ترین کتاب پژوهشی تعزیه به قلم یک تعزیه‌خوان است که به بررسی مرثیه‌سرایی در عزای امام حسین‌(ع) در ادبیات کهن فارسی، زمان و مکان دقیق شکل‌گیری تعزیه‌خوانی در بین قومیت‌های مختلف ایران می‌پردازد.
کتاب «شبیه‌نامه» که از سوی اسماعیل مجللی تعزیه‌خوان اراکی پژوهش و نوشته شده است در دیدار هنرمندان با رهبر معظم انقلاب اسلامی در ماه مبارک رمضان به معظم له اهدا شد که مورد توجه بسیار خوب ایشان قرار گرفت.
در بخشی از کتاب شبیه نامه به تعزیه در استان کرمان پرداخته شده و در آن آمده است که استان کرمان در تعزیه از پیشینه و قدمت بسیار بالایی برخوردار است و میرزا غلامحسین کرمانی از شهادت‌خوانان تکیه دولت که نقاشی چهره وی با لباس تعزیه وجود دارد اهل کرمان است.
در کتاب «شبیه‌نامه» به اجرای تعزیه‌خوانان کرمانی از روستاهای هوتک، سرآسیاب و روستای ده‌زیار در کربلای معلی و نجف اشرف در حرم ائمه اطهار(س) در سال 91 هجری شمسی اشاره شده است.
یادآور می‌شود، شبیه‌نامه یک اثر پژوهشی ملی بومی محسوب می‌شود و تا‌کنون در 6 نوبت در تهران، اراک، بوشهر، خوانسار، کرمانشاه و روستای ده‌زیار رونمایی شده است، شبیه‌نامه کتابی سرشار از ناگفته‌ها و ناشنیده‌ها از تعزیه است.
انتهای پیام

captcha