آشنایی با تاریخ ناشناخته اسلام در «لایپزیگ» آلمان
کد خبر: 3820175
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۲

آشنایی با تاریخ ناشناخته اسلام در «لایپزیگ» آلمان

گروه بین‌الملل ـ نمایشگاه «روشنگری فراموش‌شده؛ تاریخ ناشناخته اسلام در هنر معاصر» که از اردیبهشت‌ماه سال جاری در مرکز هنرهای معاصر شهر «لایپزیگ» آلمان آغاز شده، همچنان ادامه دارد.

به گزارش ایکنا به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در آلمان؛ این نمایشگاه از هفتم اردیبهشت‌ماه (27 آوریل 2019) در لایپزیگ آغاز شده و تا 13 مردادماه سال جاری(چهارم آگوست 2019) ادامه دارد.

تصویر اسلام در رسانه‌های اروپایی معمولا با ترور، بنیادگرایی مذهبی و خشونت همراه است. بسیاری از اروپاییان معتقدند که عصر روشنگری و اسلام در تقابل با یکدیگر قرار دارند. این در حالی است که در زمان قرون وسطی در اروپا که مسیحیان تحت فرامین سخت کلیسا زندگی می‌کردند، هنر و علم در جهان اسلام بسیار رشد کرده بود. دانشمندانی مانند ابوریحان بیرونی و ابن‌سینا هزار سال پس از میلاد مسیح در آسیای مرکزی اصول جبر و مثلثات و مبانی طب مدرن را پایه‌گذاری کردند. از سوی دیگر، کشف دوباره فلسفه کلاسیک افلاطون و ارسطو در اروپا بدون اندیشمندان و آثار کتابخانه‌های کشورهای اسلامی غیر‌قابل تصور بود. هر چند که بسیاری از غربی‌ها این تأثیرات را کتمان می‌کنند.

علاوه بر این، قرآن، کتاب آسمانی مسلمانان بر تحمل و تنوع اجتماعی تأکید کرده است و حتی اساس جوامع مسلمان پیش از دوران مدرن بر همین تحمل و تنوع بنا شده بود. در آن زمان، در جوامع اسلامی، فرهنگ فارسی، عربی و هندی در کنار یکدیگر دیده می‌شد. این‌ها در حالی است که در عصر مدرنیته، جوامع اسلامی تلاش‌ کردند تا خود را با مدل اروپایی هماهنگ کنند. برخی از کشورها حتی الفبای خود را تغییر دادند و حتی برخی از ارزش‌های خود را انکار کردند. به همین دلیل بسیاری معتقدند که اسلام بنیادگرا، کودک مدرنیته است.

در حالیکه اسلام‌گرایی و تفکرات راستگرایان افراطی در جهان در حال گسترش است، نمایشگاه «روشنگری فراموش‌شده؛ تاریخ ناشناخته اسلام در هنرهای معاصر» در شهر لایپزیگ سعی دارد تا ارتباطات فرهنگی میان شرق و غرب را مورد بررسی قرار دهد. مسئولان این نمایشگاه قصد دارند تا به این سوال پاسخ دهند که میراث غنی اسلامی برای هنرمندان چه مفهومی دارند؟

در این نمایشگاه، هنرمندان جوان، طیف گسترده‌ای از آثار هنری معاصر را که شامل نقاشی، عکاسی، فیلم، هنرچیدمان، صدا و نمایش است، به علاقمندان ارائه می‌دهند.

انتهای پیام

captcha