تشریح اقدامات «ستاد همکاری‌ها»از زبان مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش
کد خبر: 3819976
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۹
مشاورعالی وزیر آموزش و پرورش:

تشریح اقدامات «ستاد همکاری‌ها»از زبان مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش

گروه حوزه‌های علمیه - رسالت‌ها و اقدامات «ستاد همکاری‌ها» از سوی مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش تشریح شد.

به گزارش ایکنا، علیرضا حاجیان‌زاده، امروز دوشنبه در جمع معاونان پرورشی هفت استان کشور اظهار کرد: ستاد همکاری‌ها داعیه اجرایی ندارد و طی همه این سال‌ها به عنوان اتاق فکر اندیشه‌ورز در سیستم آموزش و پرورش نقش‌آفرینی کرده است.

دبیرستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش افزود: این ستاد از ابتدا با ایفای نقش حمایتی و فکری در صدد بهره‌گیری از ظرفیت حوزه‌های علمیه در راستای تعلیم و تربیت اسلامی بوده است.

وی ادامه داد: رسالت این ستاد بیشتر، تبادل افکارنو است و برنامه‌هایی که ابلاغ می‌شود ، متولی اجرا دارد و ستاد، حلقه وصل آموزش و پرورش با حوزه‌های علمیه ونهادهایی چون سازمان تبلیغات، اوقاف و امور خیریه ، اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان، مراکز و موسسات علمی و پژوهشی منبعث از حوزه و روحانیت و در راس آن ارتباط با دفاتر بیوت مراجع عظام تقلید و علمای شاخص حوزه علمیه است.

حاجیان‌زاده به نقش دبیران ستاد همکاری‌ها اشاره کرد و افزود: جایگاه شما در ستاد همکاری‌ها فراتر از یک معاونت اداره‌کل است زیرا سیاست‌گذاری، تهیه محتوا و تولید فکر و هماهنگی‌های بین دستگاهی رسالت کمیته همکاری‌ها بوده و ستاد برنامه‌ساز دو مجموعه کلان حوزه و آموزش و پرورش است.

دبیرستاد همکاری‌ها بیان کرد: ظرفیت‌های آموزش و پرورش را شناسایی و تولیدات حوزه را بومی‌سازی می‌کنیم و آن را برای سیستم آموزشی کشور تهیه و تدوین و سپس ارسال می کنیم.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا ستاد به یک معاونت سپرده نشده است، گفت: این اتفاق به دو دلیل رخ نداده است، ابتدا اینکه راز ماندگاری آن به دلیل اهمیت ویژه‌ای است که در کلان کار برای آن در نظر گرفته شده است ودر تفاهم نامه قید شده است زیر نظر عالی‌ترین مقام حوزه و آموزش و پرورش باشد.

مشاور عالی وزیر در بیان دومین دلیل استقلال ستاد همکاری‌ها گفت: فعالیت‌های ستاد فرابخشی است و به صورت مشترک بخش‌های مختلف آموزشی، پژوهشی، پرورشی، فرهنگی، تدوین کتب و.. را در بر می‌گیرد و با این شرح وظایف نمی‌شود در عرض یا ذیل یک معاونت باشد.

مشاورعالی وزیر آموزش و پرورش افزود: خوشبختانه دستگاه تعلیم و تربیت ازاهمیت ویژه‌ای نزد بزرگان حوزه و نظام برخوردار است و اهتمام وزرای مختلف آموزش و پرورش در پیشبرد اهداف و سیاست‌های ستاد همکاری‌ها موثر بوده است، بطوریکه تشکیل جلسات فصلی با حضور روسای عالی و نیز عضویت دبیرستاد همکاری‌ها در جلسات شورای معاونین حوزه و آموزش و پرورش بر اهمیت موضوع تاکید دارد و اگر این اهتمام کم‌رنگ شود، نمی‌شود آن را سرپا نگه داشته است.

وی در خصوص فعالیت بیش از 700کمیته همکاری درسراسر کشور گفت: این کمیته‌ها ظرفیت بسیار ارزشمندی را برای دفع هجمه‌های فرهنگی دارد.

دبیر ستاد همکاری‌ها با اشاره به تلاش موفق حوزه و آموزش و پرورش در توسعه مدارس معارف اسلامی و نیز مدارس مجری طرح امین گفت: توسعه مدارس معارف اسلامی برای ستاد اهمیت دارد و خوشبختانه خروجی‌های قابل قبولی را در این مدارس شاهد هستیم.

وی گفت: از سوی مراکز آموزشی و تربیتی رسمی آموزش و پرورش ابتکارات و خلاقیت‌های ارزشمندی را در قطب 4 کشوری شاهد هستیم که امید داریم این شیوه‌ها و تکنیک‌های تعلیم و تربیتی به سایر استان‌های کشور نیز تعمیم داده شود.

مشاورعالی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تشکیل و راه‌اندازی هیات‌های اندیشه ورز و لجنه‌های فکری با حضور نخبگان دستگاه‌های مربوطه کمک بزرگی به تحقق اهداف و سیاست‌های اسناد بالادستی و سند بنیادین تحول آموزش و پرورش است.

وی به وظایف و خروجی‌های هیات‌های اندیشه‌ورز اشاره کرد و گفت: «شناسایی آسیب‌های اجتماعی، هم‌فکری و ارائه راه‌حل»، «توجه به هنر دینی»، «نشر و توسعه نشاط و شادابی در چارچوب موازین اسلامی»، «جلوگیری از نفوذ نحله‌های فکری کاذب و عقاید ضاله»، «توسعه فرهنگ حجاب و عفاف»، «توجه به مسائل خاص مدارس دخترانه » و... از جمله موضوعات مهمی است که باید مورد بحث قرار بگیرد.

مشاور عالی وزیر بر نقش مهم و اثرگذار اطلاع رسانی تاکید کرد و افزود: وقتی از فعالیت و اقدام خوبی اطلاع‌رسانی شود، علاوه بر آگاهی بیشتر جامعه نسبت به موضوع انجام گرفته می‌توانیم در هویت‌سازی و درادامه ساختار سازی کمک بسزایی داشته باشیم.

انتهای پیام

captcha