نگاه غرب به زن با عصر جاهلیت تفاوتی ندارد
کد خبر: 3819955
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱

نگاه غرب به زن با عصر جاهلیت تفاوتی ندارد

گروه اجتماعی ــ امام جمعه نیکشهر گفت: نهایت فکر و نگاه غربی‌ها در ترسیم و تکریم مقام زن، محدود کردن آن به زیبایی‌های جنسی، نگاه کالا محور، انتخاب ملکه زیبایی و راه‌اندازی رسانه‌های جنسی است، بنابراین می‌توان گفت برخلاف همه تبلیغات رسانه‌ای، نگاه غرب به زن با عصر جاهلیت تفاوتی نکرده است.

حجت‌الاسلام احمد لطفیان‌سرگزی، امام جمعه شهرستان نیکشهر در گفت‌وگو با ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، گفت: موضوع زن و آزادی زنان در جامعه از جمله مسائلی است که بسیار مورد توجه مکتب‌های بشری قرار دارد، اما از آنجایی که تعریف آزادی تفاوت دارد، نتیجه نیز متفاوت است.
وی ادامه داد: قبل از اسلام در شبه جزیره عرب، زن مایه ننگ خانواده بود؛ اگر زنی فرزند اولش دختر بود قدم او را نامبارک می‌دانستند، دختران را زنده به گور می‌کردند، زنان حق دفاع از خودشان را نداشتند و آن‌ها را به خدمت وادار می‌کردند.
امام جمعه نیکشهر بیان کرد: در برخی فرهنگ‌ها نیز مانند هندوستان و مصر، وقتی آب رودخانه کم می‌شد، دختر آراسته‌ای را در رود می‌انداختند تا آب رود زیاد شود؛ بنابراین می‌بینیم که در طول تاریخ، زن همیشه تحقیر شده است.
وی افزود: ظهور دین اسلام سبب شد تا جایگاه زن، تفاوت زیادی پیدا کند؛ دین اسلام بر خلاف ادعای همه مدعیان حقوق بشر که با نام آزادی، زن را محدود و تحقیر می‌کنند، والاترین جایگاه را به مقام زن اختصاص داد.
لطفیان‌سرگزی اظهار کرد: خداوند در آیه 13 سوره مبارکه حجرات می‌فرماید: «يا أَيُّهَا النّاسُ إِنّا خَلَقناكُم مِن ذَكَرٍ وَأُنثىٰ وَجَعَلناكُم شُعوبًا وَقَبائِلَ لِتَعارَفوا إِنَّ أَكرَمَكُم عِندَ اللَّهِ أَتقاكُم»، ای مردم، بی‌گمان ما همه شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را قبیله‌ای بزرگ و کوچک قرار دادیم تا همدیگر را بشناسید، مسلماً گرامی‌ترین شما نزد خدا پرهیزکارترین شماست.
وی افزود: خداوند در آیه فوق، معیار رسیدن انسان‌ها به حیات طیبه الهی را فارغ از جنسیت آنان، ایمان و تقوا معرفی کرده است و بسیار زیبا و گویا اعلام می‌کند که هیچ تفاوتی میان زن و مرد نیست. تفاوت‌های میان مرد و زن در امور حقوقی اسلام، در مقابل ظرفیت عظمت روحی و معنوی زنان در اسلام ناچیز است؛ مسائل حقوقی و تفاوت‌های مرد و زن در این امور را باید به هم پیوسته دید تا به خوبی متوجه شد که در اسلام اجحافی در حق زنان نشده است.
رئیس ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر نیکشهر عنوان کرد: نهایت فکر و نگاه غربی‌ها در ترسیم و تکریم مقام زن، محدود کردن آن به زیبایی‌های جنسی، نگاه کالا محور، انتخاب ملکه زیبایی و راه‌اندازی رسانه‌های جنسی است، بنابراین می‌توان گفت برخلاف همه تبلیغات رسانه‌ای، نگاه غرب به زن با عصر جاهلیت تفاوتی نکرده است.
وی بیان کرد: عمده نگاه غرب به شخصیت زن، نگاهی غریزی و جنسی است؛ جامعه غرب به بهانه‌های مختلف سعی بر آن دارد که جلوه‌گری زن را از چارچوب خانواده بیرن آورد تا به امیال نفسانی مردها پاسخ گویند. در چنین زمینه‌ای، جای هیچگونه تعجب نیست که مردها به جای آن که با دید تکریمی به شخصیت زن بنگرند، با دید غریزی و ابزاری به او نگاه کنند.
امام جمعه نیکشهر اظهار کرد: استعمار و سوداگران اروپایی و امریکایی، شخصیت زن را آن‌چنان تضعیف و لگد مال کرده که امروز از زنان در پشت ویترین‌های مغازه برای اجاره و خرید و فروش برای تمتع جنسی استفاده می‌کنند و از آنان به‌عنوان یک کالای تبلیغاتی در تلویزیون و شوهای لباس بهره‌کشی می‌کنند.
وی افزود: دین اسلام برای زن حرمت قائل است. در اسلام همچنان که بر فعالیت اجتماعی زنان تأکید شده است، با این حال اجازه نمی‌دهد تا حضور زن در جامعه، به بهای بی‌حرمتی به مقام انسانی و تجاوز به حرمت والای زن تمام شود.
لطفیان‌سرگزی با تأکید بر اینکه در جمهوری اسلامی ایران فرصت‌های اجتماعی بسیاری برای زنان فراهم شده است، بیان کرد: در کشور ما، زنان در مناصب و مسئولیت‌های مختلف حضور دارند و حتی میزان پذیرش دانشجویان دختر در دانشگاه‌ها در طول سال‌های اخیر افزایش یافته است.

انتهای پیام

captcha