نقش تشکل‌های دانشجویی در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب
کد خبر: 3819924
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۷

نقش تشکل‌های دانشجویی در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب

گروه فرهنگی ــ گام اول انقلاب اسلامی ایران مقتدر و با عزت برداشته‌ شده است و همین انقلاب امروز در گام دوم، خود را به دست جوانانش می‌سپارد تا از ظرفیت‌های استفاده نشده استفاده کنند؛ راه‌های نرفته را بروند، عقب‌افتادگی علمی و صنعتی کشور را جبران کنند و جمهوری اسلامی را یک قدم به تحقق تمدن نوین اسلامی نزدیک‌تر سازند.

نقش تشکل‌های دانشجویی در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب

تشکل‌های دانشجویی برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب باید برنامه‌ریزی و گفتمان‌سازی داشته باشند و بر این باور باشند که نسل جوان می‌تواند برای پذیرفتن مسئولیت در کشور آمادگی پیدا کند.

زمانی که رهبر معظم انقلاب در آستانه چهل‌سالگی انقلاب و در سالگرد این پیروزی بزرگ بیانیه‌ای را تحت عنوان بیانیه گام دوم انقلاب صادر می‌کنند و آن را نقشه راه برای «دومین مرحله خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی» می‌دانند، لازم است آحاد مردم و به‌ویژه جوانان که مخاطب و رمز اصلی این بیانیه هستند پس از مطالعه در اجرای آن تلاش کنند.

تشکل‌های دانشجویی نیز باید بر این اساس برنامه‌ریزی و گفتمان‌سازی داشته باشند و بر این باور باشند که نسل جوان امروز می‌تواند با آگاهی از ظرفیت‌های کشور در عین روشنگری و آگاهی‌بخشی برای پذیرفتن مسئولیت در کشور آمادگی پیدا کند و این آماده شدن برای پذیرفتن مسئولیت از وظایف تشکل‌های دانشجویی است.

در این راستا تشکل‌های دانشجویی ضمن تبیین و گفتمان‌سازی مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، با هدف تربیت نیروی تراز انقلاب اسلامی در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کند و هم‌اکنون نیز تربیت نیروی متعهد و توانمند در زمینه اقتصاد در اولویت است چراکه رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند که «اگر تولید رونق گرفت آن‌وقت در بخش‌های مختلفی تحول ایجاد خواهد شد؛ هم تأثیر می‌گذارد در اشتغال، هم تأثیر می‌گذارد در کم کردن تورم، هم حتی تأثیر می‌گذارد در وضع توازن بودجه، هم تأثیر می‌گذارد در بالا رفتن ارزش پول ملی نیز اثرگذار است».

اکنون شاهد حضور جوانان در عرصه‌های مختلف در کشور هستیم، اما آن‌چنان‌که باید فضا برای فعالیت جوانان و استفاده از تفکر و اندیشه‌های آنان فراهم شود، فراهم نشده است.

در حال حاضر ایران اسلامی با پشت سر گذاشتن چهل سال ایستادگی و اثبات توانمندی‌های خود در برابر شدیدترین تحریم‌های تاریخ، حماسه‌آفرینی در طول هشت سال دفاع مقدس، در جنگ تحمیلی، در برابر متجاوزان جهان و مقابله با خیانت‌های منافقان داخل و خارج کشور، به یک عرصه جدید قدم گذاشته است.

عرصه‌ای که در آن جوانان آگاه و پرانگیزه این سرزمین گام دوم انقلاب را خواهند برداشت؛ جوانانی که به گفته رهبر انقلاب انگیزه و معرفت و آمادگی‌شان از قبل بیشتر است و به این دلیل است که مخاطب رهبری قرار می‌گیرند؛ جوانانی که آماده حرکت در جبهه‌های مختلف هستند.

وقوع حادثه سیل غم‌انگیز در ابتدای سال جدید و در آستانه گام دوم انقلاب بیدارباشی بود برای تمام مسئولین و مردم جامعه و فرصتی برای کسانی که تخصصی دارند و می‌توانند کار مفیدی انجام دهند. همانند اعزام گروه‌های جهادی دانشجویی از دانشگاه‌های کشور به مناطق سیل‌زده که نشان‌گر حضور فیزیکی و فکری دانشجویان درصحنه است و این امر از مهم‌ترین وظایفی است که رهبری برای تشکل‌های دانشجویی مطرح فرموده‌اند و یا آن اتحاد زیبای سپاه و ارتش که در این راستا برای خدمت‌رسانی شکل گرفت؛ و چقدر بی‌انصافی است به‌جای تشکر و قدردانی در مورد این خدمت خالصانه، اظهارنظر اشتباهی داشته باشیم!

بیایید علمی، حرفه‌ای و سازنده انتقاد کنیم و اکنون‌که غرب درصدد ناامید ساختن ما از آینده کشورمان است، خودمان را در برابر این هجوم تبلیغات منفی و مأیوس‌کننده رسانه‌ها و فضای مجازی نبازیم و با اتکا و اعتقاد به جمله «ما می‌توانیم» و حماسه‌آفرینی در راستای رونق تولید در مسیر رسیدن به مرحله تمدن نوین اسلامی قدم برداریم که بی‌شک این اقدام می‌تواند زمینه‌ساز ظهور حضرت، ولی‌عصر (عج) باشد.

به قلم امیرمحمد زارعی، دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)

انتهای پیام

captcha