نرم‌افزار «موسوعه فقه شیعه و فقه مقارن» تولید شد
کد خبر: 3819798
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۳

نرم‌افزار «موسوعه فقه شیعه و فقه مقارن» تولید شد

گروه فناوری اطلاعات ــ نرم‌افزار موسوعه فقه شیعه و فقه مقارن با متن کامل ۹ عنوان اثر فقهی در ۲۹۴ مجلد، به زبان عربی و فارسی در موضوعات متنوع، به همت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور)، تولید و به‌زودی در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

‌به گزارش ایکنا؛ موسوعه اصول فقه مقارن به عنوان اولین اثر دایرة‌المعارفی در زمینه اصول فقه است که یکی از مهمترین ویژگی‌های آن ارائه اصول فقه به صورت مقارن براساس مذاهب شیعه و سنی است. در این مجموعه اصول فقه براساس فقه مقارن فرقه‌های شیعی و سنی و همچنین برخی دیگر از فرق مذهبی مانند زیدیه و اباضیه تدوین شده و در ۱۰ جلد ارائه شده است.

همچنین فقه مقارن نیز از جمله دانش‌های ارزشمند و اساسی فقهی است که در اجتهاد نقش عظیمی دارد، به گونه‌ای که اجتهاد بدون آن ناقص است. سیر تاریخی این علم گویای آن است که فقیهان سنی و شیعه بدان اهتمام فراوانی داشته و دارند و کتاب‌های مهمی در این زمینه از ناحیه آنان تدوین شده است.
https://www.noorsoft.org/images/screenshots/15832/505-noorsoft.jpg

بر همین اساس و با توجه به محتوای مهم این موضوع نرم‌افزار «موسوعه فقه شیعه و فقه مقارن»، با متن کامل ۹ عنوان اثر فقهی در ۲۹۴ مجلد، به زبان عربی و فارسی در موضوعات متنوع، تولید شد و به‌زودی در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. از جمله کتاب‌های ارائه شده در موسوعه فقه شیعه و فقه مقارن می‌توان به «موسوعة الفقه الإسلامی المقارن (۸ جلد) و موسوعة الفقه الإسلامی طبقاً لمذهب اهل‌البیت (۳۵ جلد)»، اشاره کرد.

همچنین کتب «جواهر الکلام فی ثوبه الجدید (۲۰ جلد)، معجم فقه الجواهر (۶ جلد)، المعجم الفقهی لکتب الشیخ الطوسی (۶ جلد)، المنهاج «مجلة اسلامیة ـ فکریة ـ فصلیة» (۷۶ شماره ـ عربی)، فقه اهل البیت (۷۱ شماره ـ عربی)، فقه اهل بیت (۶۶ شماره ـ فارسی) و فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت (۶ جلد)» از دیگر کتاب‌های ارائه شده در این نرم‌افزار هستند.
https://www.noorsoft.org/images/screenshots/15832/606-noorsoft.jpg
 
جست‌وجو به روش‌های گوناگون در الفاظ و عبارات متن و فهرست کتاب‌های برنامه، قابلیت مقایسه بین متون، امکان محدود کردن دامنه نمایش و جستجو، دسترسی به متن قرآن کریم، ارتباط واژگان متون برنامه با چند دوره لغت‌نامه و نیز امکان یادداشت‌برداری از‌جمله قابلیت‌های پژوهشی این نرم‌افزار به شمار می‌رود.

انتهای پیام
captcha