دنیایی که آرام آرام تاریک می‌شود
کد خبر: 3819672
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۶:۵۴

دنیایی که آرام آرام تاریک می‌شود

گروه اجتماعی ــ اعتیاد به مواد مخدر با یک بار مصرف کردن برای تفریح آغاز می‌شود، اما این تفریح کم‌کم شکل جدی به خود می‌گیرد و تمام زندگی فرد را درگیر می‌کند و رو به تباهی و تاریکی پیش می‌برد.

دنیایی که شوخی شوخی تاریک می‌شودتحقیقات نشان می‌دهد افرادی که به انواع مواد مخدر اعتیاد پیدا کرده‌اند، اغلب اولین تجربه‌شان را به صورت تفریحی و در دوران نوجوانی کسب کرده و به تدریج اعتیاد آنان از حالت تفریح خارج شده و با تکرار و زیاد شدن میزان مصرف، معتاد شده‌اند.

از آن جایی که مصرف مواد مخدر همیشه رو به افزایش است، نوجوانان نیز ابتدا با مقداری کم شروع می‌کند و چون با گذشت زمان، مقدار کم اولیه نیاز جسمی او را تأمین نمی‌کند، مجبور می‌شوند یا مقدار مصرف را افزایش دهند و یا فاصله زمانی مصرف را کوتاه‌تر کنند که در نهایت منجر به وابستگی شدید آنها به مواد می‌شود.

گروهی از جوانان و نوجوانانی که شروع به مصرف مواد مخدر می‌کنند، اظهار دارند که برای فرار از مشکلات و مسائل زندگی روزمره و داشتن احساسی بهتر از احساس فعلی‌شان دست به این کار زده‌اند.

کنجکاوی، کسب لذت، تسکین درد، فراموش کردن مشکلات، شوخی و خنده، هیجان‌طلبی یا میل به خطر، احساس بزرگ شدن، پیوستن به گروهی خاص و . . . این علل با وجود این که چندان مهم به نظر نمی‌رسند اما باعث اعتیاد میلیون‌ها انسان شده‌اند.

امروزه متخصصین، یک عامل را زمینه اعتیاد نمی‌دانند و معتقدند عوامل مختلف دست به دست هم داده و فرد را معتاد می‌کنند.

دنیایی که شوخی شوخی تاریک می‌شود

نقش مؤثر خانواده‌ها در اعتیاد کودکان

علی عرب‌نژاد، مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان جنوبی، با بیان اینکه اعتیاد دلایل مختلفی دارد، اما مهم‌ترین علت آن خانواده است، اظهار کرد: عامل اصلی در اعتیاد کودکان، خانواده‌ها هستند و زمانی که پدر و مادر مصرف‌کننده مواد مخدر باشند، ۸۰ درصد کودکان نیز مصرف‌کننده خواهند شد.

وی با بیان اینکه کودکان از رفتار بزرگترها درس می‌گیرند و ممکن است از روی کنجکاوی به سمت اعتیاد بروند، افزود: کودکان کار نیز گاهی توزیع‌کننده و مصرف‌کننده مواد مخدر می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: اعتیاد معضلی است که آسیب‌های جسمی و روحی زیادی به فرد، خانواده و جامعه وارد می‌کند.

عرب‌نژاد ادامه داد: بهزیستی کودکان معتاد را از طریق اورژانس ۱۲۳ شناسایی و با هماهنگی شورای مبارزه با مواد مخدر و دادگاه برای درمان اقدام می‌کند.

وی با بیان اینکه نباید بگذاریم خانواده‌ها به سمت اعتیاد گرایش پیدا کنند، تصریح کرد: باید نقش روانشناسان در جامعه پررنگ‌تر شود تا با کمک آنان مشکلات روحی خانواده‌ها کم و اعتیاد کم‌رنگ‌تر شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: متأسفانه عدم آگاهی از پیامدهای منفی اعتیاد و  باورهای غلط بعضی خانواده‌ها باعث می‌شود تا از مواد مخدر به عنوان دارو استفاده کنند.

عرب‌نژاد با بیان اینکه خصلت دارویی مواد مخدر باید از ذهن مردم پاک شود، افزود: اعتیاد یک بیماری مزمن پیش‌رونده است که باید آن را پیشگیری کرد.

مرکزی به نام آرامش

وی به مرکز سرپناه شبانه یا shelter به‌ نام «آرامش» در مرکز استان اشاره کرد و گفت: برگزاری کلاس‌های آموزشی در زمینه کاهش آسیب، ارجاع به سیستم‌های درمانی و حمایتی و درصورت امکان مذاکره با خانواده و سایر افراد مهم برای بازگشت فرد به شرایط بهتر توسط تیم کاهش آسیب از فعالیت‌های این مرکز است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به این که ساعات پذیرش بین 5 عصر تا 8 صبح است، بیان کرد: هرساله با توجه به فصل سرما در این ایام با افزایش پذیرش تا ۲۵ نفر هر شب مواجه هستیم که متأثر از شرایط مختلف است.

عرب‌نژاد با بیان اینکه این مرکز شبانه تنها از آقایان پذیرش انجام می‌دهد، افزود: به علت نبود آمار عملیاتی و فراوانی کم، مرکز زنان راه‌اندازی نشده است.

وی نحوه پذیرش را به صورت داوطلبانه یا معرفی از سایر مراکز درمانی و کاهش آسیب دانست و گفت: معتادان  بی‌خانمان و مبتلا به اعتیاد تزریقی یا اعتیاد غیر تزریقی شدید، اولویت پذیرش هستند. افرادی که در پاتوق‌ها یا سایر مکان‌ها شب‌ها را سپری می‌کنند، نیز منعی برای پذیرش ندارند، البته این افراد توسط تیم‌های سیار شناسایی و به این مراکز ارجاع می‌شوند.

عرب‌نژاد نداشتن بیماری‌های شدید جسمانی و روانی که نیاز فوری به مداخلات پزشکی و تخصصی داشته باشند را از شرایط پذیرش اعلام کرد و یادآور شد: در راستای خدمات‌رسانی از سوی مرکز به مراجعه‌کنندگان، مبلغ 90 میلیون تومان اعتبار تخصیص داده شده که برابر گزارشات مربوطه و تأیید آن از سوی بهزیستی به تناوب پرداخت می‌شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با انتقاد از اینکه سیگار به راحتی در سوپرمارکت‌ها به فروش می‌رود و دسترسی به مواد مخدر راحت است، افزود: پس از معتاد شدن فرد، وی را به سازمان ما ارجاع می‌دهند و با وجود فعال بودن 36 مرکز ترک اعتیاد، باز هم تقاضای راه‌اندازی مرکز در شهرستان‌ها را داریم.

یادآور می‌شود، مرکز شبانه «آرامش» در بیرجند واقع در خیابان جمهوری، جمهوری 18، نهضت ۱، پلاک ۱۸ است.

زهرا حمیدی، خبرنگار ایکنای خراسان‌جنوبی

انتهای پیام

captcha