کاهش اقدامات طرح ملی حفظ قرآن از 192 به 114/ بسته‌های تشویقی اوقاف
کد خبر: 3819618
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰
حجت‌الاسلام حسینی تشریح کرد:

کاهش اقدامات طرح ملی حفظ قرآن از 192 به 114/ بسته‌های تشویقی اوقاف

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با اشاره به برگزاری جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن به ریاست رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، گفت: در این جلسه علاوه بر کاهش اقدامات از 192 اقدام به 114، طی درخواستی از شورای توسعه فرهنگ قرآنی خواسته شد تا طرح ملی حفظ، اولویت فعالیت‌ها در سال 98 باشد.

کاهش اقدامات طرح ملی حفظ از 192 به 114 اقدام / بسته‌های تشویقی سازمان اوقاف برای حفظ قرآن / طرح ملی حفظ قرآن اولویت اول برنامه‌های سال 98 شود

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم، که سازمان متبوعش ریاست ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن را برعهده دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به برگزاری جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن، روز گذشته،‌ 25 خردادماه گفت: یکی از موضوعاتی که در این جلسه مطرح شد به‌روزرسانی اقدامات ذیل سند حفظ ملی قرآن بود. در راستای این موضوع طی هفته‌‌های گذشته دبیرخانه با اعضای ستاد جلساتی  را برگزار کرد و تعدادی از عناوین به‌روز شد.

وی با اشاره به اینکه نیاز بود تا برخی از عناوین تلفیق و برخی دیگر از عناوین در فاز دوم دنبال شود، افزود: لذا با نگاهی واقع‌بینانه این اقدامات از 192 به 114 اقدام کاهش پیدا کرد.

حسینی اظهار کرد: یکی دیگر از مباحثی که در این جلسه مطرح شد، بحث کارویژه حفظ قرآن(طرح عمومی که همه دستگاه‌های قرآنی آن را دنبال می‌کنند و سال قبل با عنوان طرح بشارت 1452 دنبال شد) بود. امسال نیز این طرح از ابتدای تابستان با عنوان 1453 با محوریت جزء 30 قرآن کریم و مشارکت نهادها و دستگاه‌ها اجرا می‌شود.

سردرگمی در چندین سامانه

دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن در ادامه به محوریت شبکه‌های مختلف صداوسیما به ویژه شبکه و رادیو قرآن در این طرح اشاره و بیان کرد:‌ یکی از مواردی که در جلسه اخیر هم مورد تأکید قرار گرفت، سامانه‌ای است که باید برای طرح حفظ قرآن در نظر گرفته شود. در حال حاضر وقتی می‌خواهیم به صورت یکپارچه تبلیغات کنیم،‌ هر دستگاهی، سامانه‌ای را معرفی می‌کند که این باعث سردرگمی مخاطبان خواهد شد. امیدواریم با مصوبه‌ جلسه روز گذشته و با قول مساعدی که ریاست ستاد (حجت‌الاسلام خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه) دادند، پیگیری‌ شود تا یک اپلیکیشن قابل دسترس همچون روبیکا مورد استفاده قرار گیرد. با این کار مخاطبان برای ثبت‌نام، حضور در آزمون، اطلاع از زمان آزمون‌ها و استفاده از محصولاتی که برای طرح تهیه شده است، دچار سردرگمی نخواهند شد.

حسینی اظهار کرد: در حوزه رسانه هم یکی از موضوعاتی که مورد تأکید قرار گرفت، ‌مشارکت شبکه‌های مختلف صداوسیما در این طرح بود. با وجود اهتمام ویژه‌ای که مدیران رادیو قرآن و شبکه قرآن در طرح ملی حفظ قرآن دارند، مادامی که شبکه‌های فراگیرتر و دارای مخاطب بیشتر پا به این عرصه نگذارند و در بخش‌های مختلف اطلاع‌رسانی و تبلیغی و ترویجی و آموزشی فعالیتی انجام ندهند،‌ طبعاً آن گونه که باید و شاید اجرای این طرح به صورت فراگیر ممکن نخواهد بود. بر همین اساس روز گذشته رئیس ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با رئیس سازمان صداوسیما صحبت کردند و قول مساعد گرفته شد تا در اولین فرصت جلسه‌ای اختصاصی در این باره بین ستاد و ریاست صداوسیما برگزار و ابعاد مختلف این موضوع بررسی شود.

ضرورت تخصیص 50 درصد اعتبارات شورای توسعه به طرح ملی حفظ

وی در ادامه به تعیین اولویت برای اجرای طرح ملی حفظ قرآن در میان برنامه‌های شورای توسعه فرهنگ قرآنی اشاره و اظهار کرد:‌ در سال‌های گذشته به‌ ویژه بعد از اینکه مقام معظم رهبری مطالبه 10 میلیون حافظ قرآن را مطرح کردند،‌ شورای توسعه توجه ویژه‌ای به این موضوع داشت، اما هنوز اعتبارات لازم برای اجرای این طرح اختصاص پیدا نکرد. لذا پیشنهادی که امروز در ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن مطرح شد و براساس مکاتبه‌ای که ستاد با این شورا داشته است،‌ تلاش شده تا شورای توسعه فرهنگ قرآنی حداقل 50 درصد از اعتبارات خود را به موضوع حفظ اختصاص دهد.

دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم افزود: همچنین مقرر شد تا حفظ قرآن به عنوان اولویت اول برنامه‌های شورای توسعه فرهنگ قرآنی در سال 1398 تعیین شود. در سال‌های قبل نیز اولویت بوده است، اما این اولویت‌بندی به صورت شفاهی بوده و در عمل هیچ وقت چنین چیزی دیده نشده است. اگر یک طرح اولویت اول باشد هم در بحث اعتبارات و هم در بحث مصوبات و ... مورد توجه ویژه قرار می‌گیرد،. بنابراین با وجود اینکه این موضوع مورد اشاره بوده، اهتمام ویژه‌ای در مورد آن دیده نشده است.

وی اذعان کرد: امیدواریم با جدیت بیشتری که در دبیرخانه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن به وجود آمده و همچنین با تمرکزی که سازمان اوقاف و امور خیریه و دستگاه‌های همکار در اجرای ویژه طرح ملی حفظ قرآن پیدا کرده‌اند، برای سال 98 شورای توسعه نیز، هم در بخش اعتبارات و هم در بخش برنامه‌ها، توجه ویژه‌ای به طرح کند.

هدیه‌ 50 میلیون ریالی اوقاف

حسینی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به طرح تشویقی و حمایتی سازمان اوقاف و امور خیریه در سال 1398 برای حفظ قرآن اشاره کرد و گفت: در این طرح که جزئیات آن به زودی اعلام می‌شود، هر کدام از شهروندان در سال 1398 موفق به حفظ پنج جزء قرآن‌ کریم می‌شوند. در پایان سال پس از اخذ آزمون، هدیه نقدی نیز به مبلغ پنج میلیون ریال دریافت خواهند کرد و به لحاظ تعداد افراد هم هیچ محدودیتی وجود ندارد. ضمن اینکه این افراد در قرعه‌کشی جوایز مادی و معنوی دیگر نیز شرکت داده خواهند شد. البته این شرط وجود دارد که این افراد در سال‌های گذشته در آزمون حفظ پنج جزء قرآن کریم در آزمون سراسری حفظ قرآن شرکت نکرده باشند. لذا هر فردی که در ادوار گذشته در آزمون حفظ پنج جزء شرکت کرده است، امسال باید در مقطع بالاتر و در حفظ 10 جزء شرکت کند.

دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن افزود: سال قبل عمده تشویق ما به شرکت‌کنندگان در طرح 1452 و حفظ جزء 30 اختصاص پیدا کرد. امسال این بسته تشویقی را به برنامه‌های خودمان اضافه کرد‌ه‌ایم تا افرادی که به صورت تخصصی‌تر حفظ قرآن را دنبال می‌کنند، یک تشویقی هم دریافت کرده باشند. اگرچه سایر تشویق‌هایی که در نظام در نظر گرفته شده است، قابل توجه است و این تشویق‌ها صرفاً به همین موضوع ختم نخواهد شد.

برخی اقدامات بلندپروازانه حذف شد

حسینی در پایان در پاسخ به سؤالی در مورد کاهش اقدامات از 192 به 114 اقدام، گفت: قطعاً این کاهش تأثیر منفی در طرح نخواهد داشت؛ چرا که در برخی موارد اقداماتی که تعریف شده بود تا حدودی بلندپروازانه و غیرواقع‌گرایانه بود،. سعی شده است طرح‌هایی حفظ شوند که در چند سال آینده قابلیت اجرا دارند. این گونه نبوده است که همه اقدامات حذف شود،. برخی اقدامات که قابلیت ادغام شدن یا ... را داشته‌اند، ادغام شده‌اند سایر موارد را هم از دستور کار خارج نکرده‌ایم و این را در دستور کار قرار داده‌ایم و به محض اینکه ببینیم دستگاه‌ها جدیت خوبی در حفظ قرآن طی این 114 اقدام دارند‌، اقدامات حذف‌شده هم قابل پرداخت و ارجاع خواهد بود.

انتهای پیام 

captcha