انتشار ۲ آلبوم موسیقی بومی در حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد
کد خبر: 3819614
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۹

انتشار ۲ آلبوم موسیقی بومی در حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد

گروه فرهنگی ــ رئیس حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد گفت: دو آلبوم موسیقی «شاهنومه‌خونی» و «هَی دو هَی دو» از سوی واحد موسیقی حوزه هنری این استان منتشر و روانه بازار شدند.

انتشار 2 آلبوم موسیقی بومی در حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش ایکنا از کهگیلویه و بویراحمد، شریف اسلامی، رئیس حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد روز گذشته، 25 خردادماه در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: این دو آلبوم در زمینه موسیقی کهگیلویه و بویراحمد و ممسنی بوده که توسط این مرکز گردآوری و تولید شد‌.
وی با بیان اینکه آلبوم موسیقی «شاهنومه‌خونی» روایت‌های مختلفی از آواز شاهنامه‌خوانی در استان داشته که پنج خواننده از پنج نسل در آن به اجرای آواز پرداخته‌اند، افزود: ابراهیم شریفی، فیض الله عارفی، فرامرز منصوری، بیژن رستمی و جواد طالبی گنجه‌ای اجرای آواز شاهنامه‌خوانی را در این اثر بر عهده داشتند‌.
رئیس حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد شاهنامه‌خوانی را یکی از آئین‌های حماسی اصیل عشایر کهگیلویه و بویراحمد دانست که خطر فراموشی این آئین را تهدید می‌کند‌.
اسلامی تصریح کرد: بر این اساس در راستای حفظ این میراث و هویت فرهنگی منطقه اقدام به ثبت و ضبط این آواها کردیم‌.
وی ادامه داد: ساز نی چوپان یا پیشه نیز از دیگر داشته‌های فرهنگی این استان است که تعداد نوازندگان این ساز در استان هم‌اکنون کمتر از انگشتان دو دست بوده و همگی نیز در سن کهنسالی هستند و برای حفظ ملودی‌های این ساز بومی اقدام به گردآوری، تولید و انتشار ۵۱ ملودی نی محلی کردیم‌.
رئیس حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: نوازندگان نی محلی آلبوم «هی دو هی دو» سید محمد دژند و حسین خان احمدی هستند که دوران کهنسالی را طی می‌کنند‌.
اسلامی به خطر هجوم موسیقی‌های غربی و مغایر با فرهنگ منطقه و گرایش به سمت این نوع موسیقی‌ها اشاره و بیان کرد: هدف از تولید این دو اثر تقویت فرهنگ بومی و موسیقی اصیل حماسی این خطه و مقابله با هجوم موسیقی مبتذل و بازاری است.
انتهای پیام

captcha