ایرادات شورای نگهبان به طرح اصلاح موادی از قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی
کد خبر: 3819427
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۴
کدخدایی تشریح کرد:

ایرادات شورای نگهبان به طرح اصلاح موادی از قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی

گروه سیاسی ــ سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری امروز ابهامات این شورا را نسبت به طرح اصلاح مواد 1 و 10 قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی تشریح کرد.

به گزارش ایکنا؛ نشست خبری عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، پیش از ظهر امروز، شنبه 25 خردادماه برگزار شد.

کدخدایی ابتدا گزارشی از مصوبات ارسالی به شورای نگهبان ارائه کرد و گفت: طرح حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغایر موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد. همچنین لایحه حفاظت از خاک پس از چند نوبت رد و بدل شدن بین مجلس و شورای نگهبان و با توجه به اصلاحات انجام شده، مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفت.

وی درباره لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان گفت: این لایحه در جلسه 2 خرداد شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نهایت با وجود اصلاحات به عمل امده، در تبصره ماده 9 ، اطلاق آن در مواردی که والدین تحفظ و نگهداری واجب را انجام نداده‌اند و صدمه مستند به آنها باشد، خلاف موازین شرع شناخته شد. علاوه براین علی رغم اصلاح به عمل امده، ایراد بند 5 سابق این شورا کماکان به قوت خود باقی است.

سخنگوی شورای نگهبان درباره لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی گفت: اطلاق اعطای تابعیت نسبت به مواردی که خوف بروز مشکلات و مسائل امنیتی وجود داشته باشد خلاف موازین شرع و مغایر بنده 5 اصل 3 قانون اساسی شناخته شد. به همین ترتیب اعطای پروانه اقامت به پدر با همین اشکال روبروست.

کدخدایی درباره طرح اصلاح مواد 1 و 10 قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی گفت: در ماده 1 موضوع الحاق بند 17 از انجا که روشن نیست آیا مقصود از این طرح توسعه احکام قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی به انجمن، جمعیت، اتحادیه، کانون صنفی و خانه‌هاست یا خیر، لذا پس از رفع ابعام اظهارنظر خواهد شد. همچنین در ماده 2 از انجا که مشخص نیست آیا انجمن، اتحادیه، کانون صنفی و انجمن اسلامی باید از کمیسیون ماده 10 مجوز پروانه فعالیت اخذ کنند یا خیر، در اینجا هم پس از رفع ابهام از سوی مجلس اظهارنظر می‌شود.

کدخدایی در پاسخ به سؤالی درباره حضور خانم پگاه آهنگرانی در شورای نگهبان گفت: ایشان به همراه یکی دیگر از همکاران رسانه‌ای، در حال تهیه مستندی درباره انتخابات 88 هستند و درخواست مصاحبه‌ای با بنده را داشتند که این مصاحبه انجام شد. پیشنهاد من در پایان مصاحبه این بود و اعلام کردم چون شورای نگهبان وظایفش را به صورت قانونی انجام دهد نگرانی ندارد که هر کسی بیاید ناظر باشد و لذا به شکل نمادین پیشنهاد کردیم که ایشان هم می‌تواند در ایام انتخابات ناظر شورای نگهبان باشد.

وی در پاسخ به سؤالی که درباره نقل قولی از وی مبنی بر سه شرط شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها، فساد مالی، فساد اخلاقی و ضدیت با نظام، گفت: البته شورای نگهبان همواره این معبارها را در بررسی صلاحیت‌ها در نظر گرفته است و مباحثی مانند مفاسد اقتصادی و اخلاقی در قانون انتخابات وجود دارد. همچنین درباره افرادی که ضدیت با نظام و حاکمیت دارند نیز در قانون انتخابات مسائل مربوطه ذکر شده و صحبت من صرفاً یک دسته‌بندی در این باره بود. ملاک و معیار برای شورای نگهبان قانون است و در انتخابات پیش رو هم به جز اجرای قانون روش دیگری را نخواهیم داشت.

خبرنگاری از کدخدایی درباره توئیت او که گفته بود راه تخلف انتخاباتی در قوانین انتخاباتی کشور باز است سؤال کرد که کدخدایی در پاسخ اظهار کرد: این درد قدیمی است. قانون انتخابات یک قانون کارآمد و منطبق با نیازهای امروز نیست. البته تلاشی هم برای اصلاح آن صورت گرفت که متأسفانه به نهایت نرسید و امیدواریم اصلاح قانون انتخابات در موقعی دیگر انجام شود که ما هم بهتر بتوانیم پاسخگو باشیم و نظام انتخاباتی کشور از مشکلاتی که دارد نجات پیدا کند.

کدخدایی درباره اظهار نظر سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس درباره تشکیل کارگروه مشترکی با حضور نمایندگان وزارت کشور، شورای نگهبان و مجلس برای بررسی قانون انتخابات با توجه به ایرادات متعدد شورای نگهبان به قانون انتخابات گفت: من از جزئیات بیشتری در این باره مطلع نیستم. هر زمانی که مجلس دعوت کند قطعاً کارشناسان شورای نگهبان در این کارگروه حاضر خواهند شد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره پیشنهاد گفت‌وگو چهره‌های سیاسی به ویژه از جریان اصلاح‌طلب با اعضای شورای نگهبان برای رفع برخی شبهات از جمله در موضوع نظارت استصوابی گفت: این گفت‌وگو‌ها انجام می‌شود ولی لازم نیست که رسانه‌ای شود و دوستان تشریف می‌آورند و ما توضیحات خود را ارئه می‌دهیم و به ابهامات پاسخ می‌دهیم.

وی درباره امکان برگزاری انتخابات الکترونیکی گفت: تا هر جایی که دوستان ما در وزارت کشور برای برگزاری انتخابات الکترونیکی آمادگی و امکانات لازم را داشته باشند و بتوانند شرایط امنیتی آن را تأمین کنند ما هم آماده هستیم وخوشبختانه هماهنگی خوبی بین شورای نگهبان و وزارت کشور وجود دارد.

کدخدایی درباره شکایت شورای نگهبان از محمود صادقی و امکان تأثیر آن در رد صلاحیت‌ انتخابات بعدی گفت: شورای نگهبان به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان شکایت کرده و اصل 86 بیان می‌دارد که بیان نظرات نمایندگان در اجرای وظایف نمایندگان آزاد است و این مشتمل بر جرم نمی‌شود. اگر نماینده نتواند ادعای خود را ثابت کند معنای ان این است که دروغ گفته شده و این بر تأیید صلاحیت تأثیر می‌گذارد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره برخی هجمه‌ها به این شورا از سوی جریانات تندروی اصلاح‌طلب و شرط‌گذاری برای حضور در انتخابات گفت: شورای نگهبان تنها به وظایف قانونی خود عمل می‌کند و از این حرف‌ها نگرانی ندارد که برخی اعلام کنند در انتخابات شرکت می‌کنیم یا نمی‌کنیم و مردم هم گوش‌شان به این حرف‌ها بدهکار نیست و توجهی به این حرف‌ها ندارند. مردم موقع انتخابات پاسخ روشنی به این اظهارات خواهند داد.

وی درباره امکان نظارت بر انتخابات شوراها از سوی شورای نگهبان با توجه تخلفات اعضای شوراها در شهرهای مختلف گفت: شورای نکهبان هی‌وقت شوق و میلی برای توسعه اختیارات و وظایف خود نداشته و ندارد و قانون اساسی هم چنین اختیاری را برای شورای نگهبان قائل نیست و در اجرا هم شورای نگهبان قادر نیست که نظارت بر انتخابات شوراها داشته باشد.

کدخدایی درباره یادداشت روزاول خرداد خود در روزنامه شرق و تشریح رویکرد ترامپ در ایران‌هراسی گفت: در حوزه بین‌الملل تکلیف روشن است و این فقط گفته ما نیست و اگر به اظهارات سیاستمداران داخل امریکا نگاه کنید می‌بینید که رویکرد مدیریتی آقای ترامپ غیر قابل بوده است. آنچه که منجر به موضع‌گیری‌های ترامپ می‌شود پایداری جمهوری اسلامی و ملت ایران بر روی حقوق خودشان است. جمهوری اسلامی اعلام کرده که می‌خواهد مستقل باشد و مردم ایران می‌خواهند به دنبال حق خودشان هستند و عده‌ای از گوشه دیگر دنیا می‌خواهند در سرنوشت این مردم دخالت کنند. طبیعی است که اینگونه اقدامات هیچگاه موفق نبوده و با پاسخ محکم مردم ما مواجه شده است. در کتابی که خانم کلینتون منتشر کرده ببینید درباره وضعیت ترامپ در حوزه داخلی چه گفته است. وقتی فردی در داخل کشورش اینقدر روسیاه است در حوزه بین‌الملل تکلیفش روشن است.

وی درباره برخی اظهارنظرها درباره انتخابات 88 گفت: کشور ما کشور آزادی است و هر کسی هر حرفی می‌زند و خیلی هم این اظهارنظرها معیار مشخصی ندارد که توهین و افترا هست یا نیست. انتخابات 88 انتخابات سالمی بود که درباره آن اعلام نظر هم شد که پابان‌بخش این مسائل بود و اگر هم اظهارنظری در سالروز برگزاری این انتخابات می‌کنیم در راستای تأکید بر سلامت انتخابات و آگاه‌سازی مردم است و کاری به اظهارنظرهای گاه و بی‌گاه برخی افراد درباره آن نداریم.

انتهای پیام

captcha