حضور بیش از ۲۵ نخبه نظریه‌پرداز در حوزه علمیه خراسان
کد خبر: 3819353
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۷

حضور بیش از ۲۵ نخبه نظریه‌پرداز در حوزه علمیه خراسان

گروه معارف- مسئول مرکز نخبگان و استعداد‌های برتر حوزه علمیه خراسان گفت: اکنون بیش از ۲۵ نخبه‌ای که به مرحله نظریه‌پردازی رسیده‎اند در این مرکز حضور دارند.

بیش از 25 نخبه‌ای که به مرحله نظریه‌پردازی رسیده‌اند در این مرکز حضور دارندحجت الاسلام‌و‌المسلمین علی‌اکبر نوایی، مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه‌ علمیه خراسان در گفت‎وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: در حال حاضر تعداد نخبگانی که در این مرکز حضور دارند و از استعداد برتری برخوردارند، 320 نفر است. البته نخبه به معنای فردی که به فعلیت رسیده، می‌تواند به نظریه‌پردازی بپردازد و به نوعی صاحب ایده باشد، از این رو تعداد افرادی که به این مرحله رسیده‌اند، 25 الی 30 نفر است که امیدواریم این افراد به مراحل اجتهاد دست یابند و به نوعی بتوانند به نیازهای اخلاقی و حکومتی جامعه پاسخ دهند.
وی ادامه داد: این مرکز در دو بخش فعالیت خود را در حوزه علمیه خراسان از سال 95 آغاز کرده است. در بخش شناسایی استعدادهای برتر حوزه علمیه، افراد زیادی در 6 مرحله و در طی این مرحله، تعداد 320 نفر از استعدادهای برتر شناسایی شدند.
مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان عنوان کرد: البته که برای این افراد شرایطی گذاشته می‌شود، بر این اساس که آن‌ها طی فرآیند علمی بسیار پیچیده مبنی بر اینکه باید در سه سال متوالی، معدل بالای 18 را کسب کنند، سپس این افراد به مقدمات سطح یک، دو، سه و چهار دعوت شده و در نهایت هم این تعداد در یک مصاحبه بسیار پیچیده که شامل پنج عرصه است، شناسایی می‌‎شوند.
نوایی ادامه داد: با این روندی که در این مرکز انجام شد، تعداد افراد شناسایی شده باید در مسیر نخبه شدن و نخبه‌پروری قرار گیرند و به آن‌ها آموزش متناسب نیز داده شود تا این افراد به نخبگان حوزه‌های فقاهت و اجتهاد، علوم عقلی، فلسفه و حکمت، علوم قرآنی، ادبیات، سیاسی، تهذیب و اخلاق، نخبگان هنر و رسانه، تبدیل شوند که به نوعی نخبگان باید در این عرصه‌های چندگانه پرورش پیدا ‌‎کرده و به این مراحل ورود پیدا کنند.
وی با اشاره به اینکه نخبگان و استعدادهای برتر نیز می‌توانند در نمایشگاه‌هایی مانند قرآن و پژوهش حضور یابند، بیان کرد: در واقع فعالیت‌ها و نظریه‌های علمی نخبگان به‌صورت کتاب، مقالات و حتی به صورت فعالیت‌های هنری مانند انیمیشن، شعر و... منتشر می‌شود.
مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان گفت: از این رو اگر برای این غرفه‌ها بخواهیم عنوان دقیقی در نظر بگیریم غرفه‌های نخبگانی هستند که در این غرفه‌ها، نخبگان و استعدادهای برتر به صورت مجموعی حضور علمی، فیزیکی و رسانه‌ای دارند.
نوایی در ادامه گفت: بحث مهمی که در جامعه ما به چشم می‌خورد، استقبال از قرآن است. به همین دلیل رویکرد بسیار مطلوب و چشمگیری در جامعه نسبت به قرآن و گرایش‌های قرآنی وجود دارد که یکی از پرتوهای این موضوع نمایشگاه قرآن است که می‌تواند به نوعی معرف جذب توده‌های اجتماعی و مسلمان ایران به قرآن باشد.
وی با بیان اینکه در واقع دستاوردهای قرآن هم هر سال نسبت به سال گذشته پر نمودتر و با کیفیت‌تر به نمایش گذاشته می‌شود و به نوعی روند تکاملی را طی می‌کند، تأکید کرد: اگر نویسندگان و پژوهشگران با استفاده از قرآن به نوشتن کتاب‌هایی در خصوص اقتصاد، حقوق، اخلاق و سیاست روی آورند و همچنین کتاب‌های اقتصادی بر پایه قرآن باشد، قطعا می‌تواند به رشد کیفی مطلوبی در حوزه نشر دست یابیم.
مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه دانش نخبگانی را می‌توان به عرصه‌های مختلف وارد کرد، عنوان کرد: توجه به نیازهای اجتماعی، فرهنگی، حکومتی، اخلاقی، سیاسی، تمدنی، دانشی، آسیب‌های اجتماعی، اخلاق، خانواده و تربیت دانشجویان از جمله فعالیت نخبگان حوزه علمیه است.
وی تصریح کرد: همچنین عرصه دومی که نخبگان باید به آن توجه داشته باشند، عرصه نیازهای کلان اجتماعی شامل بحث‌های اقتصادی، حقوقی و حتی بحث‌هایی که به نوعی مربوط به زندگی مردم می‌شود، است. عرصه حاکمیتی و نیازهای حکومتی مانند به حرکت وادار ساختن جامعه در مسیر تمدن سازی، انقلابی ماندن جامعه، پویایی جامعه، بقای روحیه انقلاب در جامعه، حفاظت از دستاوردهای انقلاب و معرفی آن‌ها به نسل‌های جدید نیز یکی دیگر از موضوعات مورد توجه نخبگان است.
نوایی با اشاره به عرصه دیگری که نخبگان می‌توانند به آن توجه داشته باشند، بیان کرد: عرصه دیگر نیز مباحث و علوم قرآنی و دانش‌های قرآنی است که نخبگان نیز در این عرصه فعالیت چشمگیر و حضور فعالی دارند.

انتهای پیام

captcha