تعقیب مجرم حق جامعه است
کد خبر: 3819181
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵

تعقیب مجرم حق جامعه است

گروه سیاست و اقتصاد- مدیر کل دادگستری استان سمنان با بیان اینکه جرم یک پدیده اجتماعی و دارای عواقب اجتماعی است، افزود: تعقیب مجرم حق جامعه است و جامعه این حق خودش را از طریق نمایندگانش که دادسراها و دادستان‌ها باشد پیگیری می‌کند.

تعقیب مجرم حق جامعه است

به گزارش ایکنا از سمنان، محسن مظهری،مدیر کل دادگستری استان سمنان عصر روز گذشته 23 خرداد در مراسم معارفه دادستان جدید مرکز استان سمنان به میزبانی دادگستری سمنان با بیان اینکه دادستانی نقش کلیدی و محوری در عدالت کیفری دارد، گفت: دادستان مسندنشین جایگاه مدعی العمومی است و در قاطبه نظام‌های حقوقی مختلط دنیا که دادسرا در کنار محاکم پذیرفته شده، این نگاه حاکم است.

وی ادامه داد: جرم یک پدیده اجتماعی و دارای عواقب اجتماعی است، که در این راستا تعقیب مجرم حق جامعه است و جامعه این حق خودش را از طریق نمایندگانش که دادسراها و دادستان‌ها باشد پیگیری می‌کند.

رئیس کل دادگستری استان سمنان با بیان اینکه دادسراها به نمایندگی از جامعه، مجرم را تعقیب می‌کنند، اذعان کرد: دادسرا مسئولیت دفاع از جامعه و حق و حقیقت را بر عهده دارد، در قوانین سابق دادستان به عنوان وکیل عام و در محاورات وکیل عمومی یاد می‌شد و این ذکر دقیقاً به واسطه همین ماهیت ذاتی دادسرا است.

مظهری متذکر شد: وقتی قاعده رفتاری و هنجار رسمی جامعه، مورد اهتمام نظام بوده و حتی برایش ضمانت‌های کثیری وضع شده است، مورد تعرض قرار گیرد، حضور و اقدامات به هنگام، عادلانه، عالمانه، مدبرانه و شجاعانه دادستان است که اصل و اساسی محسوب می‌شود.

به گفته وی؛ برخی امور مربوط به حقوقی، مسائل مربوط به مهجوران، وظایف قانونی برخی سازمان‌های حاکمیتی در حوزه نظارت بر حسن انجام قوانین و ده‌ها و صدها رسالت دیگر بر دوش دادستان است که همواره باید در انجام آنها تلاش داشته باشد.

رئیس کل دادگستری استان سمنان با بیان اینکه برای دادستان وظایف بسیاری در قانون دیده شده است،اذعان کرد: حوزه فعالیت دادستانی متکثر و متعدد است و حتی برخی امور بین المللی چون استرداد زندانیان و مبادله محصوران نیز بر عهده دادستانی قرار دارد.

گفتنی است در این مراسم شریف ابراهیمی به عنوان دادستان جدید سمنان معرفی واز زحمات حیدر آسیابی دادستان سابق سمنان و دادستان کنونی شیراز قدردانی شد.

انتهای پیام

captcha