طرح ملی توسعه مشاغل خانگی؛ انتقال تجارب به شيوه استاد- شاگردی
کد خبر: 3819048
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۶
مدیرکل کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی عنوان کرد:

طرح ملی توسعه مشاغل خانگی؛ انتقال تجارب به شيوه استاد- شاگردی

گروه اجتماعی- مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: از مزایای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی می‌توان به ايجاد زمينه‌هاي كار خانوادگی، امكان انتقال تجارب از طريق آموزش غيررسمی به شيوه استاد- شاگردی بين اعضاء خانواده اشاره کرد.

طرح ملی توسعه مشاغل خانگی؛ انتقال تجارب به شيوه استاد- شاگرديعباس رکنی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان جنوبی، اظهار کرد: مشاغل يا كسب و كار خانگي به آن دسته از فعاليت‌هايي گفته می‌شود كه توسط عضو يا اعضای خانواده در فضاي مسكوني در قالب يك طرح كسب و كار بدون مزاحمت و ايجاد اخلال در آرامش واحدهاي مسكوني همجوار شكل مي‌گيرد و منجر به توليد خدمت و يا كالاي قابل عرضه به بازار خارج از محيط مسكوني مي‌شود.

وی ادامه داد: مشاغل خانگی نوعي اشتغال است كه فرد مي‌تواند با اتكاء به توان شخصي، خلاقيت و ابتكار، به شكل خويش فرمايي به فعاليت‌هاي توليدي و خدماتي بپردازد كه در نتيجه منجر به كسب در آمد و ايجاد فضاي كسب و كار مي‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی  بیان کرد: طرح الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی به صورت پایلوت در 9 استان کشور در حال انجام است که فرآیند انجام این طرح در سه فاز تعریف شده است.

رکنی ادامه داد: فاز اول با عنوان شناسایی مزیت‌ها و فرصت‌ها بوده که شامل؛ بررسی  ظرفیت‌ها، مزیت‌ها و امکانات موجود، تعامل با دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی و هدایت افراد به ثبت طرح در سامانه مشاغل خانگی است.

وی افزود: فاز دوم با عنوان توانمندسازی است که امور مربوط به ارزیابی و استعدادسنجی متقاضیان، مشاوره و هدایت متقاضیان و آموزش را دربرمی‌گیرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی بیان کرد: این طرح در فاز سوم به امور اتصال به بازار می‌پردازد که شامل؛ جلب مشارکت کارآفرینان و تیم سازی و شبکه‌سازی، هدایت و مشاوره صاحبان مشاغل خانگی به ارتقاء کیفیت محصولات، برندسازی و استاندارد سازی، کمک به تنظیم برنامه‌های تولید و فروش، شکل‌دهی و ظرفیت‌سازی بازارهای فیزیکی و الکترونیکی است.

شناسایی رشته‌های اولویت‌دار استان، توانمندسازی و اتصال به بازار

رکنی با بیان اینکه فاز اول این طرح اجرا شده و فاز دوم و سوم این الگو در دست بررسی و تایید کارگروه تخصصی اشتغال استان است، یادآور شد: با توجه به اینکه شناسایی رشته‌های اولویت‌دار استان، توانمندسازی و اتصال به بازار در اجرای این الگو دیده شده است، قطعا اجرای این طرح در موفقیت فعالان مشاغل خانگی، برندسازی محصولات آن‌ها و سهولت ورود به بازارهدف، نقش بسزایی ایفا می‌کند.

وی افزود: از مزاياي طرح الگوی نوین مشاغل خانگی که با همکاری جهاددانشگاهی در حال اجرا است، می‌توان به ايجاد توازن بين مسئوليت خانوادگي زنان و اشتغال آنان، حذف هزينه‌هاي مربوط به خريد، رهن و اجاره كارگاه و اياب و ذهاب، استفاده از نيروي كار ساير اعضاي خانواده و ايجاد زمينه‌هاي كار خانوادگي، امكان انتقال تجارب از طريق آموزش غيررسمي به شيوه استاد- شاگردي بين اعضاء خانواده اشاره کرد.

رکنی ادامه داد: رشته‌های شغلي مصوب ستاد ساماندهي و حمايت از مشاغل خانگي بر روي وب سايت‌هایی به نشانی  www.mashaghelkhanegi.ir و www.mcls.gov.ir و www.skh.mcls.gov.ir       قرار دارد.

وی افزود: رشته‌هاي جديد در صورت دارا بودن توجيه اقتصادي و منطقه‌اي پس از تاييد دستگاه اجرايي مربوطه و در صورت تاييد كارگروه برای اضافه شدن به ليست مشاغل خانگي به ستاد ساماندهي و حمايت از مشاغل خانگي معرفي مي‌شوند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی  بیان کرد: از ابتدای اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی تا کنون، 27 هزار و 622 مجوز مستقل مشاغل خانگی و 616 مجوز پشتیبان مشاغل خانگی صادر شده و 31 هزار و 671 فرصت شغلی در این راستا ایجاد شده است.

رکنی اظهار کرد: از ابتدای اجرای طرح در سال 90 تاکنون 17 هزار و 248 طرح با مبلغ تسهیلات 815741 میلیون ریال  به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند و 9334 نفر تسهیلاتی به مبلغ 505851 میلیون ریال دریافت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه 13 هزار و 69 فرصت شغلی در این راستا ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: در سال گذشته 1878 طرح با تسهیلاتی معادل 222644 میلیون ریال به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند که از این تعداد 1616 طرح موفق به دریافت تسهیلاتی به میزان 199058 میلیون ریال شده‌اند که پیش‌بینی اشتغال این طرح‌ها 3375 نفر بوده است.

انتهای پیام

captcha