سیاست‌های مبارزه با مواد مخدر در کردستان نیازمند بازنگری است
کد خبر: 3818699
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۰

سیاست‌های مبارزه با مواد مخدر در کردستان نیازمند بازنگری است

گروه اجتماعی- دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کردستان، گفت: آمارهای ارائه شده طی سنوات گذشته نشان می‌دهد که کردستان در زمینه اعتیاد، استان پاکی نیست و سیاست‌های آن نیازمند بازنگری است.

به گزارش ایکنا از کردستان، رحمان حریری، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کردستان در بازدید از خبرگزاری‌های ایکنا و ایسنای کردستان که به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر صورت گرفت، اظهار کرد: رویکرد و هدف اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر آگاه سازی و حساس کردن جامعه نسبت به مقوله اعتیاد است.
وی افزود: آمارهای ارائه شده طی سنوات گذشته نشان می‌دهد که کردستان در زمینه اعتیاد، استان پاکی نیست و سیاست‌های آن نیازمند بازنگری است.
دبیرشورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان کردستان، سهمیه در نظر گرفته شده در زمینه معتادان متجاهر را برای استان 150 نفر اعلام و عنوان کرد: در مقایسه این آمار با استان‌های همسایه می‌توان کردستان را استانی پاک در زمینه مواد مخدر اعلام کرد.
وی ادامه داد: با تلاش‌ها و اقدامات صورت گرفته توانستیم سهمیه استان را به 180 نفر افزایش دهیم، چرا که سیاست ستاد مبارزه با مواد مخدر عاری شدن خیابان‌های کردستان از معتاد متجاهر است.
حریری، ضمن انتقاد از نحوه جمع آوری معتادان متجاهر در استان بیان کرد: متاسفانه نتوانستیم این تعداد معتاد متجاهر را در استان جمع‌آوری کنیم و دلیل آن هم پای کار آمدن سیستم قضایی و نیروی انتظامی و عدم هماهنگی و همکاری سایر دستگاه‌های مربوطه است.
وی افزود: طبق قانون ستاد مبارزه با مواد مخدر بالاترین مرجع نظارتی بر مواد مخدر است، اما متاسفانه سیستم قضایی در این راستا خود را مستقل می‌داند و برای جمع آوری معتادان متجاهر با ما هماهنگ نبوده است و این یک خلأ ملی محسوب می‌شود.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کردستان، بیان کرد: امسال برای اولین بار مقرر شد که معتادان متجاهر را به مدت 6 ماه نگهداری کنیم و در صورت عدم بهبودی این مدت را به یک سال افزایش دهیم، که متاسفانه تا کنون 100 نفر شاکی خانواده داشته‌ایم.
وی تعداد معتادان متجاهر اعلام شده به ستاد مبارزه با مواد مخدر را 300 نفر اعلام و عنوان کرد: متاسفانه اعتبار ستاد مبارزه با مواد مخدر استان به دلیل عدم هماهنگی دستگاه‌های ذی ربط و اعلام آمارهای متناقض از تعداد معتادان، بسیار اندک است و کمپ‌ها در حال ورشکستگی و تبدیل شدن به مراکز فساد هستند.
حریری تعداد معتادان «همبود جسمی» شناسایی شده در استان را 4 نفر اعلام کرد و گفت: این افراد به طور کلی در بهزیستی بلا تکلیف هستند و دستگاه خاصی آن‌ها را پذیرش نمی‌کند، بر همین اساس از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان درخواست تأمین اعتبار برای ایجاد یک اتاق ایزوله به مرکز داده شد و بعد از سه ماه توانستیم به نتیجه برسیم و این اتاق در کمپ جاده ساحلی سنندج احداث شد.
وی بیان کرد: در حوزه درمان تخلفات زیادی در حال اتفاق افتادن است و نشت متادون موضوعی غیر قابل انکار در این حوزه است که نیازمند نظارت بیشتر می‌باشد.
دبیرشورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کردستان، اعتراض زیاد جامعه نسبت به خرده فروشان موارد مخدر را از آسیب‌های حوزه مقابله دانست و گفت: متاسفانه در این زمینه نیز حجم آسیب‌ها از امکانات لجستیک و نظامی پلیس مواد مخدر ما بیشتر است.
وی در ادامه با تاکید بر ضرورت ایجاد تحول و تغییر در ساختارهای فرهنگی، اقتصادی و لزوم بازبینی سیاست‌های ستاد مبارزه بامواد مخدر عنوان کرد: متاسفانه در حوزه فرهنگی و پیشگیری فقط 20 درصد توان ما صرف مبارزه با مواد مخدر می‌شود و این در حالی است که بر مبنای داشته‌های علمی، باید 10 درصد انرژی صرف درمان، 20 درصد صرف مقابله و 70 درصد هم صرف فرهنگ پیشگیری شود.
حریری به اهمیت آگاه سازی و اطلاع رسانی در جامعه اشاره و خاطرنشان کرد: رسانه می‌تواند با ایجاد اتاق شیشه‌ای همه را به چالش بکشد و نقش مطالبه گری داشته باشد.
وی در پایان خواستار هماهنگی و همکاری هرچه بیشتر دستگاه‌های اجرایی در زمینه مقابله با مواد مخدر شد و یادآوری کرد: جهاددانشگاهی بنا به رسالت پژوهشی، آموزشی و فرهنگی خود می‌تواند ما را در رسیدن به اهدافمان یاری کند و امیدواریم بتوانیم از ظرفیت‌های این نهاد علمی به طور شایسته بهره‌مند شویم.
گفتنی است؛ در پایان خبرنگاران ایسنا و ایکنا با حضور رئیس جهاددانشگاهی استان با اهدای لوح تقدیر از سوی دبیرستاد مبارزه با مواد مخدر مورد تجلیل قرار گرفتند.

انتهای پیام

captcha