پیش‌بینی ۴ هزار برنامه فرهنگی برای ترویج کتابخوانی در همدان
کد خبر: 3818629
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۷

پیش‌بینی ۴ هزار برنامه فرهنگی برای ترویج کتابخوانی در همدان

گروه فرهنگی ـ مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان با تاکید بر ارتقای فرهنگ مطالعه در استان گفت: در این راستا چهار هزار و ۴۷۰ برنامه فرهنگی برای امسال پیش بینی شده است.

پیش‌بینی 4 هزار برنامه فرهنگی برای ترویج کتابخوانی در همدانبه گزارش ایکنا از همدان، به نقل از ایرنا، عاطفه زارعی مدیرکل کتابخانه های عمومی همدان امروز 21 خردادماه در جلسه اعضای انجمن کتابخانه های عمومی و کمیته نهضت مطالعه مفید اظهار داشت: تکمیل و توسعه زیرساخت های مورد نیاز و افزایش سرانه فضای مطالعه از برنامه‌های پیش بینی شده امسال است که امیدواریم با تخصیص اعتبار مناسب و به موقع اجرا شود.
وی با بیان اینکه ۴.۷۲ درصد از جمعیت استان در کتابخانه‌های عمومی عضو هستند افزود: تا انتهای برنامه ششم توسعه این میزان باید به ۵.۷۰ درصد ارتقا یابد.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان در تشریح برنامه‌های این اداره کل در سال ۹۸ گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته رشد پنج درصدی برای زیربنای کتابخانه‌های عمومی استان پیش بینی شده است.
زارعی اضافه کرد: اتمام کتابخانه شهید مظاهری شهر مریانج، تعمیر و بازگشایی کتابخانه آیت‌الله بهاری، ساخت کتابخانه روستای نگار خاتون شهرستان فامنین در صورت تأمین اعتبار، راه اندازی کتابخانه روستای توچغاز توسط خیران ملایر، راه اندازی کتابخانه مشارکتی در زندان ملایر و کتابخانه عمومی شهر زنگنه ملایر در سال جاری بخشی از برنامه‌های پیش روی این اداره کل است.
وی افزود: توسعه کتابخانه شهید رجایی اسدآباد، تکمیل و افتتاح کتابخانه شهدای گمنام شهرستان رزن و راه اندازی کتابخانه روستای اورقین شهرستان کبودراهنگ بخشی از طرح‌های است که در سال جاری به بهره برداری می‌رسد.
زارعی تأکید کرد: تعیین تکلیف کتابخانه روستای نیر و توسعه کتابخانه علامه دهخدا در شهرستان تازه تأسیس درگزین نیز در صورت تأمین اعتبار صورت می‌گیرد.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان درباره رشد اعضای کتابخانه‌های در سال گذشته گفت: اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی استان در سال ۹۷ نسبت به سال قبل به میزان ۶.۹ درصد رشد داشته است.
زارعی خاطرنشان کرد: چهار هزار و ۴۷۰ برنامه فرهنگی در طول سال از جمله نشست‌های کتابخوانی، مسابقات فرهنگی، جلسات نقد کتاب، نمایشنامه خوانی و جشنواره‌هایی هچون نهمین دوره کتابخوانی رضوی برای ترویج فرهنگ مطالعه در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به برگزاری نهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی یادآوری کرد: در سال گذشته اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان موفق شد رتبه نخست کشوری را در شاخص رشد با مشارکت ۴۵ هزار و ۶۹۸ نفری مردم به خود اختصاص دهد.
مدیرکل کتابخانه های عمومی در ادامه به افتتاح نخستین پیشخوان کتاب در روستای دینارآباد بخش لالجنن شهرستان بهار نیز اشاره کرد و افزود: پیشخوان کتاب طرحی برای روستاهای پرجمعیت است که کتابخانه عمومی ندارند.
زارعی اضافه کرد: در این طرح یک کتابخانه عمومی به عنوان پشتیبان تعریف می‌شود و منابع اطلاعاتی را در اختیار پیشخوان قرار می‌دهد و پس از مدتی منابع تعویض می‌شود تا قابلیت دسترسی به تعداد بیشتری کتاب فراهم شود.
به گفته وی در حال حاضر ۱۱۳ کتابخانه عمومی با زیر بنای ۴۴ هزار و ۴۷۵ متر مربع در استان همدان وجود دارد و سرانه زیربنا به ازای ۱۰۰ نفر جمعیت در استان همدان ۲.۵۶ متر مربع است.
انتهای پیام

captcha