حضور بیش از 3 میلیون زائر در اربعین 98/ مشکل انتقال موادغذایی برای موکب‌ها
کد خبر: 3818622
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۸
پلارک تبیین کرد:‌

حضور بیش از 3 میلیون زائر در اربعین 98/ مشکل انتقال موادغذایی برای موکب‌ها

گروه جامعه ــ مسئول کمیته مشارکت‌های مردمی ستاد مرکزی اربعین اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی، صمت و سازمان گمرک باید همکاری‌های لازم را در زمینه انتقال مواد غذایی از کشور به خاک عراق برای مراسم اربعین انجام دهند تا با توجه به محدودیت‌های موجود در انتقال موادی همچون گوشت، برنج، شکر و لوازم فلزی با مشکل مواجه نشویم.

بیش‌ترین مشکل زائران اربعین در گمرک است/ بیش از 3 میلیون زائر در اربعین 98به گزارش خبرنگار ایکنا؛ حسن پلارک، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات و مسئول کمیته مشارکت‌های مردمی ستاد مرکزی اربعین، سه‌شنبه 21 خردادماه، در جلسه هماهنگی این کمیته اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از سه میلیون زائر ایرانی عازم پیاده‌روی اربعین شوند؛ وسعت ابعاد این حماسه ایجاب می‌کند بیشترین میزان آمادگی‌ را کسب کنیم.

پلارک تصریح کرد: در ستاد مرکزی اربعین، 13 کمیته مشغول فعالیت هستند، 12 کمیته مقدمات اعزام زائران را فراهم می‌کنند و تحویل کمیته مشارکت‌های مردمی می‌دهند که وظیفه اسکان، تغذیه و حتی حمل و نقل را به عهده دارد، 70 درصد جریان اربعین در کشور عراق اتفاق می‌افتد و بر عهده این کمیته است.

مسئول کمیته مشارکت‌های مردمی اربعین، محدودیت صادرات را مهم‌ترین چالش اربعین امسال دانست و گفت: در سال گذشته برای انتقال موادغذایی به عراق محدودیت نداشتیم اما امسال دولت با توجه شرایط کشور، صادرات را محدود کرده است و به همین علت برای خروج برخی اقلام مورد نیاز زائران اربعین از جمله مواد خوراکی با مشکلاتی مواجه می‌شویم؛ لذا لازم است وزارتخانه‌های مرتبط، حل سریع این مشکل را مدنظر قرار دهند.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت و سازمان گمرک باید همکاری‌های لازم را در زمینه انتقال موادغذایی از کشورمان به خاک عراق انجام دهند تا با توجه به محدودیت‌های موجود، در انتقال موادی همچون گوشت، برنج، شکر و لوازم فلزی با مشکل مواجه نشویم.

پلارک گفت: سال گذشته محدودیت‌هایی برای حضور بیشتر موکب‌داران ایجاد شد و در نهایت حدود دو هزار موکب برای خدمات‌دهی به زائران مجوز گرفتند اما امسال با توجه به حجم جمعیتی که پیش‌بینی می‌شود، سامانه ثبت‌نام موکب‌های اربعین تا شهریورماه باز گذاشته می‌شود تا موکب‌‌های بیشتری فرصت‌ خدمت‌رسانی پیدا کنند.

وی تصریح کرد: مشکلات مربوط به خروج کالا با طرف عراقی قابل حل است، ‌این طرف ایرانی است که باید تلاش کند و با پیشگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی، هماهنگی‌های لازم را انجام دهد. 

وی بر ضرورت همکاری بیشتر گمرک با جابجایی بار و مسافر تأکید کرد و گفت: امسال در فضای اسکان باید امکانات سرمایشی را افزایش دهیم و در پذیرایی امکانات لازم مثل یخ را با توجه به گرم‌تر شدن هوا فراهم کنیم.

مردمی‌ماندن اربعین در اولویت است

در ادامه این جلسه، احمد محمدی‌فر، دبیر ستاد مرکزی اربعین کشور با ابراز خرسندی از همکاری مجموعه‌هایی همچون شهرداری تهران در پیاده‌روی اربعین حسینی، اظهار کرد: مدیریت صحنه اربعین بسیار پویا و مردمی است، سعی ما بر این است که با تأکید بر مردمی‌ماندن اربعین، دامنه مشارکت‌ها را افزایش دهیم.

دبیر ستاد مرکزی اربعین کشور در ادامه گفت: باید زمینه را برای فعالیت تعداد بیشتری از موکب‌ها با خدمات متنوع فراهم کنیم، خیلی از موکب‌ها فقط تمایل دارند در زمینه‌ای مثل بهداشت فعالیت کنند و نباید آن‌ها را محدود کنیم.

وی یادآور شد: قطعاً با توجه به شرایط اقتصادی و شیب افزایش زائران، مشکلات بیشتری نسبت به سال قبل پیش روی ما خواهد بود، از جمله در بحث حمل و نقل که با برنامه‌ریزی مناسب می‌توانیم مشکلات آن را مرتفع کنیم.

محمدی‌فر در پایان گفت: یکی از برنامه‌های ما این است که با استانداران معین اربعین در خود استان‌های مورد نظر تشکیل جلسه دهیم و تصمیم‌ها را اجرایی کنیم.

انتهای پیام

captcha