از کمبود کادر تخصصی قرآنی تا خشکسالی اعتبارات در خراسان‌جنوبی
کد خبر: 3818419
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۶

از کمبود کادر تخصصی قرآنی تا خشکسالی اعتبارات در خراسان‌جنوبی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی با اشاره به کمبود کادر تخصصی قرآنی در استان، گفت: با وجود کمبود اعتبارات قرآنی نسبت به سایر بخش‌ها، تلاش می‌کنیم به منظور بازدهی بیشتر و استفاده بهینه از این اعتبارات، جهت‌دهی مناسبی به این اعتبارات بدهیم.

از کمبود کادر تخصصی قرآنی تا خشکسالی اعتبارات در خراسان‌جنوبیگسترش فعالیت‌های قرآنی کشور یکی از دغدغه‌های جامعه قرآنی و مسئولان و متولیان امر بوده است تا آنجایی که با سفارش مقام معظم رهبری تربیت 10  میلیون حافظ کل قرآن کریم یکی از اهداف مسئولان قرار گرفته است.
در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸، تحقق اهداف منشور توسعه فرهنگ قرآنی با عنوان بودجه «صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی» کاهش چشمگیری داشته و بر این اساس این بودجه برای سال ۹۸ مبلغ ۲۷ میلیارد تومان پیشنهاد داده شده است.

این بودجه سال ۱۳۹۰ به عنوان بودجه نیم‌درصدی به تصویب رسید که طی آن قرار شد با اختصاص نیم‌درصد از بودجه کشور به فعالیت‌های قرآنی و گسترش فرهنگ ناب الهی آسیب‌های اجتماعی را کاهش و بدین ترتیب هزینه‌های تحمیلی به جامعه کاهش یابد.

اما این بودجه در سال‌های مختلف با فراز و نشیب‌های مختلفی روبه‌رو بود و سال به سال کمتر تصویب شد تا اینکه در سال ۹۸، به مبلغ ۲۷ میلیارد تومان تقدیم مجلس شد.

کمبود کادر تخصصی قرآنی
حسن سلمانی، رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: کمبود کادر متخصص قرآنی معضل بزرگ استان خراسان‌جنوبی است.
وی افزود: در سال جاری ۲۳۹ نفر از خراسان‌جنوبی در آزمون ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن‌ کریم شرکت می‌کنند که نسبت به سال گذشته ۴۶ نفر(حدود ۱۹ درصد) افزایش داشته است.
رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه از ۲۳۹ نفر ۱۵۲ نفر زن و ۸۷ نفر مرد هستند، تصریح کرد: شرکت‌کنندگان حوزه امتحانی شهرستان بیرجند ۸۷ نفر، درمیان ۶۵ نفر، طبس ۱۸ نفر، فردوس ۳۲ نفر و قائنات ۳۷ نفر بودند.
سلمانی افزود: این آزمون در رشته‌های حفظ ۱۰ جز با شرکت ۹۱ نفر، حفظ ۲۰ جز با شرکت ۲۸ نفر و حفظ ۳۰ جز با شرکت ۱۲۰ نفر از حافظان قرآن‌ کریم خراسان‌جنوبی برگزار شد.
وی گفت: هر چند به نسبت شرکت‌کنندگان در آزمون بین سایر استان‌ها از جایگاه بسیار خوبی برخوردار هستیم اما با توجه به تعداد حافظان قرآن خراسان‌جنوبی انتظار مشارکت بالای هزار نفری را داریم.
رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی با اشاره به سطح‌بندی مدارک حفاظ قرآن کریم، یادآور شد: در آزمون‌های سال‌های گذشته در خراسان‌جنوبی ۱۸ نفر موفق به کسب مدرک درجه پنج معادل دیپلم، ۱۰ نفر موفق به کسب مدرک درجه چهار معادل فوق‌دیپلم، ۳۴ نفر موفق به کسب مدرک درجه سه معادل لیسانس و یک نفر نیز موفق به کسب مدرک درجه دو معادل فوق‌لیسانس شده است.
سلمانی با اشاره به وضعیت اعتبارات قرآنی استان، گفت: با وجود کمبود اعتبارات قرآنی نسبت به سایر بخش‌ها، تلاش می‌کنیم به منظور بازدهی بیشتر و استفاده بهینه از این اعتبارات، جهت‌دهی مناسبی به این اعتبارات بدهیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر، یکی از کمبودهای اصلی در استان، کادر متخصص قرآنی است، اظهار کرد: بر این اساس، رویکرد اداره امور قرآنی در زمینه هزینه‌کرد اعتبارات قرآنی، بیشتر به موضوع کادر متخصص قرآنی معطوف شده است و تلاش می‌کنیم تا آموزش‌های عمومی قرآن از سوی مؤسسات و تشکل‌های قرآنی خودگردان انجام شود.
رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی بیان کرد: مکاتبه در مورد اختصاص مکان به مؤسسات، تشکل‌های قرآنی و خانه‌های قرآن، جذب اعتبار و برگزاری دوره سه روزه مدیریت فعالیت‌های قرآنی و تلاش در راستای تشکیل اتحادیه مدغم کشوری از جمله فعالیت‌های اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی و اتحادیه قرآنی این استان برای کاهش مشکلات آموزش قرآن در استان خراسان‌جنوبی به شمار می‌رود.
سلمانی یادآور شد: برنامه‌ریزی برای تشکیل صندوق قرض‌الحسنه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی استان خراسان‌جنوبی و پیگیری مشکلات قرآنی نابینایان این استان و تهیه قرآن به خط بریل با کمک خیرین قرآنی از دیگر فعالیت‌های اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی و اتحادیه قرآنی این استان محسوب می‌شوند.
به نظر می‌رسد که دولتمردان و سیاست‌مداران به اهمیت و نقش باورهای دینی و مذهبی ‌بین آحاد جامعه پی نبرده‌اند چرا که با چنین اعتباراتی نه تنها هیچ فعالیت مثبتی در حوزه قرآنی انجام نخواهد شد، بلکه تمام مدیران و مسئولان امر را نسبت به کمک و حمایت دولت دلسرد خواهد کرد.
با این وجود ‌در خراسان‌جنوبی مؤسسات قرآنی و فعالان در این حوزه با تمام توان کار می‌کنند و سعی در جذب مخاطبان به سمت بودجه‌های قرآنی دارند.
انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۳ - ۲۰:۱۶
0
0
باسلام آقای سلمانی مهمترین مشکل استان راکمبود نیروی متخصص قرآنی می دانند دوسوال1 - بفرمایند ازهمان نیروهای متخصص موجودچقدراستفاده میکنید و برایشان برنامه دارید؟ 2- خود حضرتعالی چقدردرزمینه قرآنی تخصص دارید؟
captcha