خطر از بین رفتن منابع زیرزمینی آب جدی است/ انتقاد از توسعه غیر اصولی فضای سبز قم
کد خبر: 3817920
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۳
حجت‌الاسلام ذوالنور:

خطر از بین رفتن منابع زیرزمینی آب جدی است/ انتقاد از توسعه غیر اصولی فضای سبز قم

گروه سیاست و اقتصاد ــ نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت حفظ و پاسداشت منابع آب کشور، از اجرای طرح‎های مغایر با طرح‏‌های کلان کشور در استان قم انتقاد کرد.

خطر از بین رفتن منابع زیرزمینی آب جدی است/ انتقاد از توسعه غیر اصولی فضای سبز قمبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنور، ماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، امروز، 19 خرداد در دیدار با محمد حیدری، رئیس جهاددانشگاهی واحد استان قم در خصوص طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب گفت: آب، بزرگترین چالش امروز و آینده کشور است.

وی افزود: استفاده از منابع انرژی باید با در نظر گرفتن تأمین این منابع نیز همراه باشد و اگر صرفاً نگاه تک بعدی به این ماجرا داشته باشیم، همین مشکل امروز در کشور رخ می‌دهد که منابع چند هزار ساله به راحتی در دو یا سه دهه از بین رفت.

نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در خصوص تأمین منابع آب نیز باید عمیق‌تر فکر کنیم؛ برخی تصور می‌کنند با شیرین‌سازی آب دریا و انتقال آب، می‌توان بر مشکل کسری منابع آب فائق آمد؛ هزینه‌های جانبی شیرین‌سازی آب به حدی است که اگر مطالعه درستی در این زمینه داشته باشیم نمی‌توانیم روی این گزینه هم به عنوان یک منبع پربازده و بهره‌ور و سودرسان در تمامی ابعاد حساب کنیم.

وی گفت: شیرین کردن آب خلیج فارس از جهات مختلف دارای اشکال و هزینه‌های بالای زیستی محیطی است؛ اگر بخواهیم روی شیرین‌سازی آب دریای عمان هم حساب کنیم قطعاً هزینه بسیار بیشتری بر کشور تحمیل می‌شود؛ وقتی هزینه تأمین آب به صور مصنوعی را با هزینه کشت و فروش محصولات در نظر بگیریم آن موقع است که متوجه می‌شویم در آینده با چه خطراتی در زمینه تأمین محصولات کشاورزی و حتی شرب کشور مواجه خواهیم بود.

وی تصریح کرد: تأمین منابع آب نیز به دو شکل انجام می‌شود؛ نخست، از طریق نزولات جوی است که تقریباً دست انسان در زمینه افزایش ارادی نزولات جوی کوتاه است؛ حتی با اقدامات غلطی که بشر در سالیان گذشته انجام داده است، با تغییر اقلیم و گرم‌تر شدن زمین، در این زمینه نیز با مشکلات عدیده‌ای روبرو شده‌ایم.

نماینده مجلس شورای اسلامی یادآورشد: منابع زیرزمینی آب، دومین منابع در دسترس تأمین آب مورد نیاز مردم است که در این زمینه قطعاً می‌توان با برنامه‌ریزی بهتر و جامع‌تر با شرایط فعلی سازگاری کرده و امورات کشور را در زمینه تأمین آب شرب و کشاورزی و صنعتی سامان دهیم.

وی گفت: ادامه روند برداشت‎های بی‌رویه از منابع آب قطعاً کشور را با چالشی غیر قابل جبران مواجه خواهد کرد؛ باید فرهنگ استفاده از منابع آب کشور همگانی شود و مردم و بهره‌برداران از این منابع، با نگاهی درست به آنچه که دارند، مصرف کنند.

نماینده مجلس شورای اسلامی یادآورشد: آب، سرمایه‌ای است که اگر از دست رفت به این سادگی نمی‌توان آن را به دست آورد؛ وقتی حق‌آبه‌های تصفیه فاضلاب در این بخش‌ها به کار گرفته نمی‌شود مجبور می‌شویم از منابع آب زیرزمینی استفاده کنیم و برای تلاش غیر علمی و غیراصولی و بی‌ثمری که ‌‍برای زیباسازی و خنک سازی شهر انجام می‌شود، منابع زیرزمینی آب را هم از دست بدهیم.

وی با انتقاد از توسعه فضای سبز غیر اصولی در مناطقی از قم گفت: در مناطقی چون حدفاصل بلوار مرجعیت و پردیسان و کوه خضر نبی تلاش گسترده‌ای برای ایجاد منطقه فضای سبز انجام شده است؛ در اینجا مسئولین باید بگویند که چگونه آب این فضای سبز را در منطقه خنکی که طور طبیعی به واسطه ارتفاع و وجود کوه‌های متعدد خنک تر از مناطق مرکزی قم است، تامین می‌کنند؟ اگر فرایند تامین حق آبه‌های فاضلاب برای این طرح اجرا شود یک بحث است ولی اگر قرار باشد منابع آب زیرزمینی را در این منطقه خرج کنیم اصلا درست نیست.

وی بیان کرد: وقتی به عنوان مثال به کشاورزان اجازه کشت و استفاده از چاه را نمی‌دهیم نباید از دیگر سوی منابع آب را در شهرها و اطراف شهرها به این شکل هدر دهیم؛ البته در این زمینه باید سخنان و توجیهات مدیرانی که چنین طرح‌هایی را نیز اجرا کرده و می‌کنند نیز توجه کرد.
انتهای پیام
captcha