زخم بی‌توجهی بر پیکر بی‌جان بافت تاریخی دهدشت
کد خبر: 3817899
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۶
یادداشت/

زخم بی‌توجهی بر پیکر بی‌جان بافت تاریخی دهدشت

گروه اجتماعی ــ بافت تاریخی دهدشت به رغم اینکه ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۴۷۴ در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفته است، همچنان مورد بی‌توجهی مسئولان قرار دارد و در گمنامی بسر می‌برد.

زخم بی توجهی بر پیکر بی جان بافت تاریخی دهدشت/ گمنامی بزرگترین بافت تاریخی جنوب ایران

بافت تاریخی دهدشت با وسعتی بالغ بر 45 هکتار در جنوب شرقی بافت جدید شهر کنونی قرار گرفته و به‌رغم همه تاراج‌ها و تخریب‌هایی که در مقطعی صورت گرفت در زمره بزرگترین بافت‌های تاریخی کشور از لحاظ وسعت و ابنیه تاریخی قرار دارد.

قدمت بافت تاریخی دهدشت
قدمت بافت تاریخی دهدشت یا همان بلاد شاپور به دوره ساسانی بر می‌گردد و در دوران صفویه به اوج توسعه و رونق خود می‌رسد و آثار متعددی نیز از دوران قاجار در بافت قدیم این شهر برجای مانده است.
این شهر در گذشته‌های دور جزو بلاد شا‌پور و سابقه‌ای طولانی در تاریخ دارد که دیر زمانی مرکز بلادشاپور و به هفت گنبد مشهور بود.
بلاد شاپور به واسطه قرار گرفتن بر سر راه پایتخت صفویان به بنادر جنوبی و نیز نزدیکی به شهر ارجان نقش مؤثری در اقتصاد به خصوص تجارت آن زمان ایفا می‌کرده است.
گچ‌بری‌ها و طاق و قوس‌های زیبای این بافت جان تازه‌ای به این مجموعه شگفت‌انگیز داده، به طوری که هر فرد آگاه به مسائل معماری و فرهنگی را مجذوب و متحیر می‌سازد.

مجموعه بناهای بافت قدیم دهدشت
مجموعه بناهای بافت قدیم شامل برج و باروی گرداگرد شهر، ارگ قدیمی، مساجد، حمام‌ها، کاروانسرا، زیارتگاه‌ها هر یک سندی از قدمت و صلابت این شهر کهن هستند.
این شهر از جمله شهرهای قدیمی است که ساکنان آن توانسته بودند با ایجاد قنات‌های طویل از فاصله دور آب دشت‌های اطراف و آب انبارها را با آبراه‌های متعدد به درون شهر انتقال داده و برای آبیاری، کشاورزی و آب شرب استفاده کنند که پس از گذشت سال‌ها هنوز آثار این قنات‌ها و فاضلاب در معابر این شهر به چشم می‌خورد.
شهر تاریخی دهدشت یا همان بلاشاپور در گذر زمان و مقاطع تاریخی مختلف چالش‌های متعددی را به خود دیده است از رونق آن در عهد ساسانی و صفوی تا رکود آن در عهد قاجار و ویرانی آن در اواخر دوران قاجار هر یک در مقطعی باعث مهجور ماندن و به حاشیه رفتن این بافت بی نظیر تاریخی شد.
در اواخر پهلوی دوم و با پایه‌گذاری شهر جدید دهدشت در  جوار شهر  قدیم دهدشت بی آنکه کسی از قدمت و عظمت این بنای تاریخی چیزی بداند، بلاشاپور آماج تخریب و دست درازی قرار گرفت بخش عظیمی از بناهای اصلی این بافت تخریب و  از سنگ و مصالح آن برای برپا کردن خانه‌های جدید شهر دهدشت  و حتی شهرهای مثل سوق و لنده تخریب شد.
این گمنامی و بی‌توجهی به بافت تاریخی بلاشاپور تا اواخر دهده هفتاد ادامه داشت و کمتر کسی حتی متولیان امر از عظمت و قدمت و شاخص‌های بی‌نظیر آن خبر و اطلاع دقیقی نداشت.
پیکر بی‌رمق و زخم خورده بلادشاپور در حالی که آخرین نفس‌های خود را می‌کشید و در اوایل دهه هشتاد مورد توجه مسئولان و دوستداران بناهای تاریخی قرار گرفت و بافت در فهرست آثار ملی ثبت شد.
در طی این سال‌ها اقدامات جسته و گریخته‌ای برای ساماندهی و تملک اراضی و بناهای در امان مانده از تاراج و تخریب انجام گرفت اما این اقدامات ضرب الاجلی مانع از حضور معتادان و دامدان در این بافت نشد.
بافت تاریخی دهدشت بافتی عظیم و بی نظیر است که اگر ساماندهی و به درستی مدیریت می‌شد به تنهایی می‌توانست باعث رونق شهر جدید دهدشت شود اما تاکنون برای این موضوع اقدام اساسی و زیربنایی صورت نگرفته است.
طی این سال‌ها به جز مرمت بناهای اصلی مانند کاروانسرا و حمام‌های این بافت اقدام خاصی برای  رفع تصرف و معارضات این بافت صرت نگرفته و بخش زیادی از بناها و معابر این بافت همچنان زیر خروارها خاک مدفون است.
طی این سال‌ها و در حالی که بافت تاریخی درکانون توجه اقشار مختلف قرار گرفت شاهد تخریب و بروز آتش‌سوزی‌هایی در این بافت بودیم موضوعی که نشان می‌دهد به رغم تبلیغات گسترده آنچنان که باید برای رفع خطر و ساماندهی این بافت کار خاص و درخوری صورت نگرفته است.

زخم بی توجهی بر پیکر بی جان بافت تاریخی دهدشت/ گمنامی بزرگترین بافت تاریخی جنوب ایران

زخم بی توجهی بر پیکر بی جان بافت تاریخی دهدشت/ گمنامی بزرگترین بافت تاریخی جنوب ایران

مسئولان برنامه مدون داشته باشند
اینک و با وجود اعتباراتی که برای ساماندهی این بافت در نظر گرفته شده است، جا دارد که برای برون رفت بافت تاریخی از وضعیت کنونی متولیان امر اهتمام بیشتری به خرج دهند و براساس برنامه مدون و تلاش مضاعف برای رونق دادن و ساماندهی این بافت بکوشند.

راهکارهای برون‌رفت بافت تاریخی از وضعیت کنونی
استفاده از ظرفیت تشکل‌های مردم نهاد، آموزش و پرورش و دانشگاهای شهرستان کهگیلویه برای فرهنگ‌سازی در حفاظت از آثار تاریخی  از یک سو و تلاش مضاعف در فضای مجازی و رسانه برای معرفی ظرفیت‌های این بافت تاریخی به نوبه خود می‌تواند در شناسایی و معرفی بافت به ایران و جهان مؤثر باشد.
همچنین برگزاری تورهای گردشگری و علمی برای معرفی این ظرفیت‌ها به نوبه خود بسیار مؤثر و کارا خواهد بود این بافت تاریخی که بزرگترین بافت تاریخی و کلکسیون بناهای متعدد و متنوع تاریخی است از گمنامی بیرون خواهد آمد.

یادداشت از سیده‌مهناز خزیر، دبیر ایکنای کهگیلویه و بویراحمد
انتهای پیام

captcha