رانت‌خواری و قاچاق؛ از موانع تحقق اقتصاد مقاومتی
کد خبر: 3817836
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰

رانت‌خواری و قاچاق؛ از موانع تحقق اقتصاد مقاومتی

گروه سیاست و اقتصاد ــ مدرس دانشگاه‌های زاهدان با اشاره به اینکه تسهیلاتی که برای رونق تولید داخلی در نظر گرفته می‌شود، عادلانه صورت نمی‌گیرد، گفت: در حال حاضر می‌توان گفت «رانت‌خواری» به مانعی بزرگ تبدیل شده است؛ برای تحقق رونق اقتصادی باید با سوءاستفاده‌کنندگان از منابع کشور که با رانت‌خواری از مزایای دولتی و بیت‌المال به اسم تولید استفاده می‌کنند، مقابله شود.

‌کلیدواژه «اقتصاد مقاومتی» نخستین‌بار در شهریورماه سال ۱۳۸۹ از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شد و از آن پس، به‌عنوان یک گفتمان مورد توجه مسئولان قرار گرفت.
رهبر معظم انقلاب در دیدار با کارآفرینان فرمودند: «(نظام سلطه) فشار می‌آورد، فشار اقتصادى از راه تحریم‌ها. ما باید یک اقتصاد مقاومتی واقعى در کشور به وجود بیاوریم. امروز کارآفرینى معنایش این است». ایشان در دیدارها و جلسات مختلف، راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی را شرح داده و وظایف ملت و مسئولان را در این زمینه متذکر شدند.
با این‌حال پس از گذشت قریب به 9 سال، به‌ باور کارشناسان، اقتصاد مقاومتی آن‌طور که باید و شاید محقق نشده و علی‌رغم نامگذاری سال‌ها با محتوای اقتصاد مقاومتی، تغییری در رفتار مسئولان مشاهده نشده است؛ در ادامه مهمترین موانع تحقق اقتصاد مقاومتی بررسی می‌شود.
مهدی میر، مدرس دانشگاه‌های زاهدان، در این خصوص در گفت‌وگو با ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، بیان کرد: شعار امسال که از سوی رهبر معظم انقلاب، سال رونق تولید تعیین شده است، کاملاً مرتبط و در راستای اقتصاد مقاومتی است؛ زیرا یکی از مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی، رونق تولید است.
مدرس دانشگاه‌های زاهدان ادامه داد: برای اجرایی شدن رونق تولید باید به چند موضوع مهم توجه کرد؛ اولین موضوع برداشتن موانع تولید و فعال شدن چرخه و مسیر تولید است؛ مسئولان باید مسیر تولید را روان کنند.
وی افزود: متأسفانه تسهیلاتی که در جهت رونق تولید داخلی در نظر گرفته می‌شود، عادلانه صورت نمی‌گیرد، به‌طوری که می‌توان گفت «رانت‌خواری» به مانعی بزرگ تبدیل شده است؛ در جهت تحقق رونق اقتصادی باید با سوءاستفاده‌کنندگان از منابع کشور که با رانت خواری از مزایای دولتی و بیت‌المال به اسم تولید استفاده می‌کنند، مقابله شود.
میر اظهار کرد: دومین مانع بزرگ، پدیده قاچاق است؛ تا زمانی که جلوی واردات بی‌رویه کالاها و همچنین قاچاق گرفته نشود، نمی‌توان به رونق تولید ملی امیدوار بود؛ باید مبارزه بی امان با قاچاق که سم مهلکی برای اقتصاد کشور است، صورت گیرد.
وی افزود: متأسفانه با کسانی که با کانتینرها کالا قاچاق می‌کنند برخوردی صورت نمی‌گیرد اما با کول‌برهایی که هیچ پشتوانه‌ای ندارند به شکل قاطع برخورد می‌شود.
این مدرس دانشگاه عنوان کرد: مانع دیگر، عدم حمایت لازم و کافی از نوآوری‌ها و ایده‌های خلاقانه است؛ برای دستيابی به اقتصاد دانش‌بنيان بايد شرايط لازم برای ابداع و نوآوری فراهم آيد تا توانايی تبديل ايده‌ها به محصولات از طريق سرمايه گذاری، به توليد محصولات جديد منجر شود.
وی افزایش کیفیت محصولات را عاملی مهم در جهت رونق اقتصادی دانست و افزود: تولیدکنندگان و صنایع باید کیفیت محصولات را بالا برده تا با برندهای خارجی قابل رقابت باشد؛ اگر کیفیت محصولات داخلی پایین باشد، مردم خرید آن را منطقی نمی‌دانند.
میر همچنین به مشکل فرهنگی در این زمینه اشاره و اظهار کرد: مسئله دیگر اهتمام به مصرف کالای داخلی است تا پیشرفت و توسعه صنایع رونق بگیرد و این موضوع را باید مردم مورد توجه قرار دهند. سال‌هاست این باور میان مردم شکل گرفته که کالای خارجی باکیفیت بوده و کالای ایرانی کیفیت ندارد؛ این باور غلط باید با کار رسانه‌ای اصلاح شود.

انتهای پیام

captcha