اخلاص، باور به قدرت مردم و ناچیز دانستن توان ابرقدر‌ت‌ها؛ عوامل نهراسیدن امام(ره) از تهدیدهای دشمن
کد خبر: 3816576
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۸
آیت‌الله غروی بیان کرد:

اخلاص، باور به قدرت مردم و ناچیز دانستن توان ابرقدر‌ت‌ها؛ عوامل نهراسیدن امام(ره) از تهدیدهای دشمن

گروه سیاسی ــ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم معتقد است اخلاص، باور و ایمان به قدرت مردم، ناچیز دانستن توان ابرقدرت‌ها در مقابل قدرت مردمی و باور به نصرت الهی مجموعه عواملی است که باعث نهراسیدن امام(ره) از تهدیدها و فشارهای دشمن به ویژه در لحظات بحرانی شده بود و امروز نیز رهبر معظم انقلاب با الگو گرفتن از ایشان همین مسیر را ادامه می‌دهند.

آیت‌الله سیدمحمد غروی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و شورای عالی حوزه‌های علمیه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره ریشه‌‌های نهراسیدن امام(ره) از تهدیدها و فشارهای دشمن در شرایط بحرانی گفت: امام(ره) واقعاً اعجوبه دهر بود و تجارب مختلفی را عملاً از خویش به یادگار گذاشت و در زمان ما نمی‌توان یک رهبر سیاسی را مانند ایشان قطع نظر از جنبه‌های ایمانی  پیدا کرد.

اخلاص امام(ره)؛ عامل گذر موفقیت‌آمیز از لحظات بحرانی

وی در تشریح این عوامل گفت: اولین عامل اخلاص امام(ره) بود. امام(ره) به معنی واقعی شخصیتی موحد بود و خدا را همه‌‌کاره عالم می‌دانست و در عین حال که در دنیا روابط علی و معلولی حاکم است، خداوند را صاحب و مدیر و مدبر اصلی این دنیا تلقی می‌کردند. لذا ملاحظه می‌کنید که در شرایط بسیار حساس، که برای خیلی‌ها خوف‌انگیز بود، امام(ره) حالت توحیدی خودشان را به طور واقعی نه شعاری حفظ می‌کرد.

آیت‌الله غروی اظهار کرد: برای نمونه فتح خرمشهر اتفاق عجیبی بود و در محاسبات دشمن و سیاستمداران و نظامیان جهان نمی‌گنجید. وقتی خرمشهر آزاد شد فضای وجد و شادی و غرور بر کشور حاکم شد اما اولین جمله امام(ره) این بود که «خرمشهر را خدا آزاد کرد» و این نکته بسیار مهمی دارد و این است که مقلب القلوب خداست و دوم اینکه نیرو و اعتماد به نفسی که به رزمندگان و نیروها داده شده که جانفشانی کنند از سوی خداست. غیر از همه این‌ها امام(ره) به وعده‌های الهی واقعا باور داشت؛ «ان تنصروا الله ینصرکم و یثبت اقدامکم». در واقع اخلاص امام(ره) چنین قدرت و اعتماد به نفسی در مقابل هجمه و تهدید دشمنان داده بود و این نتیجه شصت هفتاد سال کار امام(ره) بر روی خودشان و تزکیه و تهذیب نفس بود.

باور امام(ره) به قدرت مردم نتیجه تجارب تاریخی بود

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: دومین عامل این بود که امام(ره) براساس تجاربی که هم از تاریخ ایران و هم به تدریج به دست آورده بودند، به این اعتقاد رسیده بودند که قدرت مردم یک قدرت لایزال الهی است که می‌تواند بسیاری از مشکلات و موانع را برطرف کند و در مقابل دشمنان تا بن دندان مسلح بایستد و پیروز شود.

وی افزود: امام (ره) به ویژه براساس تجربه نهضت اسلامی و حدود دو سال آخر نظام پهلوی متوجه ظرفیت بالای قدرت مردمی شده بود. نظام محمدرضا شاه نظام متزلزل و پوشالی نبود بلکه تا دندان مسلح بود و همه ابرقدرت‌های از آن حمایت می‌کردند و ساواک هم مسلط بر کار بود، اما امام(ره) به خوبی دریافته بود آن قدرتی که می‌تواند حکومت‌ها را در هم بشکند صرفاً سلاح و نیروی نظامی نیست، بلکه قدرت و نیروی مردمی است که اگر با هم جمع شود بنیان‌کن است و این نکته‌ای بود که امام(ره) در جریان انقلاب به خوبی آن را درک کرده بود و در آخر کار هم پیروزی انقلاب یک پیروزی نظامی نبود بلکه در نهایت ارتش که از خود ملت بود به مردم پیوست و نظام شاه فروریخت. یا امام(ره) وقتی این سخن معروف «من به پشتوانه این ملت دولت تعیین می‌کنم» بیان فرمودند حاکی از این تجربه و ایمان و باور به این قدرت بود که از نگاه خیلی‌ها مغفول مانده بود یا آن را تا این حد باور نداشتند. در واقع قدرت لایزال مردم که متکی به دین و معنویت و باور به ولایت است می‌تواند بسیاری از گر‌ه‌ها و بحران‌ها را برطرف کند.

ناچیز انگاشتن ابرقدرت‌ها در مقابل نیروی مردم

عضو شورای عالی حوزه علمیه قم ابراز کرد: نکته سومی که نقش خاصی در همه پیروزی‌های انقلاب اسلامی داشت این بود که امام(ره) قدرت ابرقدرت‌ها را در مقابل قدرت مردم ناچیز می‌دانست و به تعبیر دیگر ایشان معتقد بودند این قدرت‌ها «هارت و پورت» زیادی دارند، اما چون قدرتی غیر ایمانی هستند نمی‌توانند ریسک و خطر کنند. نمونه بارز چنین نگاه و مدیریت امام(ره) را می‌توان در جنگ تحمیلی مشاهده کرد که به این نکته باور داشتند تا موقعی که عزم ملی منبعث از اعتقادات و ارزش‌ها باشد این قدرت‌ها کارایی ندارند. به عبارتی امام(ره) رمز پیروز در مقابل ابرقدرت‌ها را مقاومت و ایستادگی مردم می‌دانستند و ولو اینکه زمان ببرد.

وی با اشاره به نقش باور امام(ره) به امداد الهی به منزله چهارمین عامل گفت: در واقع درست است که ما در جهان مادی زندگی می‌کنیم و ممکن است برخی عوامل و متغیرها را نبینیم یا برخی ابزارها را نداشته باشیم اما خداوند به یک ملت با ایمان نصرت می‌دهد و دشمن را به اشتباه می‌اندازد و لذا منظور از امدادهای غیبی مسائل خیالی نیست. این هم عامل مهمی در قاطعیت و نهراسیدن ایشان در بحران‌ها و لحظات حساس مقابل دشمنان است. امام(ره) واقعاً از کسی نمی‌ترسید و زمانی که ایشان را در جریان 15 خرداد به تهران می‌بردند این امام(ره) بود که آن‌ها را تسلی می‌داد. یا در هنگام ورود از پاریس به تهران در 12 بهمن، همه گونه خطری هواپیمای امام(ره) را تهدید می‌کرد و حتی تا رسیدن ایشان به بهشت زهرا و یا سخنرانی در بهشت زهرا خطرات مختلفی از ایشان دفع شده که مطرح نشده است. امام(ره) به واقع ترس نداشت و به تعبیری ترس در وجودشان ترسیده بود که ظهور پیدا کند. همین ویژگی‌ها باعث شده بود که مردم پای امام بایستند.

امروز رهبر معظم انقلاب همان مسیر امام(ره) را دنبال می‌کند

آیت‌الله غروی تأکید کرد: امروز هم شرایط پیش روی کشور استثنایی است. در زمان جنگ هم چنین تحریمی در این سطح بر کشور اعمال نشده بود. در جنگ تحریم نفتی یا تحریم‌های همه‌جانبه آمریکا بر کشور تحمیل نشد و این‌گونه مانند الان نبود که هزاران کارشناس در یک مجموعه تمام مبادلات ارزی و نفتی با ایران را رصد کنند تا در صورت تخلف آن کشور یا شرکت را مجازات کنند. گاهی ده درصد این فشارها بر یک کشور دولت یک کشور را به سقوط می‌کشاند اما واقعاً در کشور ما آن کسی که استقامت کرده مقام معظم رهبری است که هم این روحیه را دارند و هم اینکه از مرید و رهبر خودشان، امام(ره) این درس را گرفته‌اند و به دیگران هم این روحیه را تسری می‌دهند.

وی یادآور شد: امروز ترامپ عملاً در لحن صحبت‌ها علیه ایران عقب‌نشینی کرده است. البته نباید فریب این تغییر لحن را خورد و در این شرایط هیچ یک از مسئولان کشور معتقد به مذاکره با آمریکا نیست، اما این تغییر لحن دشمن به خاطر این است که می‌داند ادامه این فشارها و تهدیدها علیه ایران برای سایر کشورها قابل تحمل نیست و منافع سایر کشورها را هم به خظر می‌اندازد. لذا ترامپ مجبور است با دیدن مقاومت ایران و بی‌اثر دیدن تهدیدها کمی تغییر لحن دهد تا ایران را نسبت به خود منعطف کند.

آیت‌الله غروی با تأکید بر اینکه واقعا با وجود این شرایط ایستادگی در مقابل آمریکا ریسک بالایی دارد، گفت: اما جمهوری اسلامی ایران با موفقیت این کار را انجام داده، در حالی که حدود 82 درصد مبادلات ارزی دنیا با دلار انجام می‌گیرد و در این جنگ تمام‌عیار اقتصادی که فشارها بر اقشار متوسط و ضعیف مردم هم زیاد است، تنها کسی که پای کار ایستاده و سایر مسئولان را هم با خودش همراه کرده است مقام معظم رهبری است که نشانه ادامه همان راه و مسیر حضرت امام (ره) در زمان رهبری و زعامت ایشان است. امیدواریم با حضور مردم در صحنه و مقاومت آنها زمینه رفع مشکلات و پیروزی‌های بعدی فراهم شود.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

captcha