مؤسسات قرآنی در قزوین رو در رو با مشکلات اقتصادی
کد خبر: 3815338
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲

مؤسسات قرآنی در قزوین رو در رو با مشکلات اقتصادی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مؤسسه‌های قرآنی در قزوین با همه تأثیرگذاری معنوی در آموزش قرآنی گروه‌های سنی مختلف با مشکلات مالی و اقتصادی و افزایش اجاره‌ها مواجه‌اند و نیازمند حمایت بیشتری هستند.

موسسات قرآنی در قزوین رو در رو با مشکلات اقتصادی

 با توجه به نقش بی‌بدیل آموزه‌های آسمانی و قدسی قرآن مجید در رشد فرهنگی جامعه، چند سالی است که مؤسسات و نهادهای فرهنگی مختلفی در زمینه قرآن و عترت در استان قزوین تأسیس شدند که طبق شواهد و قرائن، عمده آنها توسط بانوان مؤمنه دیار مینودری اداره می‌شوند.
بر اساس اطلاعات ارائه شده در وب گاه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ۳۰ مؤسسه آموزش و فرهنگ قرآنی در استان وجود دارد، مؤسساتی که برخی از آنها از مشکلات مالی و نبود حمایت‌های دولتی رنج می‌برند. با توجه به اینکه در ماه رمضان معمولاً این مؤسسات از فعالیت‌های بیشتری برخوردارند در این گزارش برخی آسیب‌های این حوزه بررسی می‌شود.

فعالیت‌های فرهنگی مؤسسات قرآنی
یکی از مدیران مؤسسه قرآنی انتظار قزوین درباره برنامه‌ها و فعالیت‌هایی که در نهادهای فرهنگی قرآن و عترت استان صورت می‌گیرند به خبرنگار مهر، گفت: آموزش عمومی قرآن کریم، آموزش تخصصی علوم و معارف قرآنی، تبلیغ و ترویج فرهنگ قرآنی و مشاوره‌های دینی و مذهبی رئوس کلی فعالیت‌های مؤسسات قرآنی استان را تشکیل می‌دهند.
صدیقه نوری با بیان اینکه فعالیت‌های یادشده به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شوند، افزود: برگزاری دوره‌های آموزش قرائت، حفظ، تفسیر، روخوانی و روان خوانی قرآن مجید، در کنار آموزش نهج البلاغه و برپایی کلاس‌های فرهنگی با موضوع سبک زندگی اسلامی و ایرانی از جمله فعالیت‌های آموزشی نهادهای قرآن و عترت هستند.
وی با اشاره به اجرای برنامه‌های جنبی مختلف در مراکز قرآنی استان، ادامه داد: برگزاری نمایشگاه‌های هنری با موضوعات قرآنی و همچنین برپایی دوره‌های آموزش کتابت و خطاطی قرآن کریم از جمله این برنامه‌ها محسوب می‌شوند که همگی با رویکرد تعمیق ریشه‌های فرهنگ قرآنی اجرا می‌شوند.

مشکلات اقتصادی و فعالیت مؤسسات قرآنی
این کارشناس علوم قرآنی مشکلات اقتصادی و مالی را مهمترین چالش پیش روی این مؤسسات دانست و گفت: در جامعه ما این طور جا افتاده که چنین مؤسسه هایی نباید برای عرضه خدمات خود هزینه‌ای دریافت کنند و تقریباً تمامی افرادی که به چنین مؤسساتی مراجعه می‌کنند، توقع دارند آموزش‌ها یا خدمات فرهنگی قرآنی به طور رایگان یا با هزینه‌ای بسیار کم در اختیار آنها گذاشته شود.
نوری، بیشترین شهریه آموزشی دریافتی توسط نهادهای قرآنی استان را ۱۰ هزار تومان در ماه بیان کرد و ادامه داد: لازم است دستگاه‌ها یا سازمان‌های متولی فرهنگ قرآنی مانند اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی از مؤسسات قرآنی استان حمایت مالی کنند تا امکان ادامه حیات این مؤسسه ها فراهم شود.
نوری اتحادیه مؤسسات قرآنی قزوین را تنها مرکز و نهاد حامی مؤسسه‌های قرآنی در استان دانست و افزود: این مرکز هم که به تازگی انتخابات هیئت مدیره آن برگزار شده، سالانه فقط ۵۰۰ هزار تومان به هر کدام از مؤسسه ها پرداخت می‌کند که حتی پاسخگوی هزینه‌های یک ماه این مؤسسات نیست.

معضل اجاره محل کار مؤسسات
مسئول مؤسسه قرآنی «تحیه من الله» آموزش قرآن و احکام دین به کودکان را در زمره فعالیت‌های فرهنگی این مؤسسه برشمرد و گفت: در حال حاضر از متقاضیان شرکت در کلاس‌های آموزشی هیچ هزینه‌ای برای ثبت نام نمی‌گیریم و به همین علت، پولی برای پرداخت حق الزحمه مربیان خود نداریم.
نرگس بندر چی بزرگترین مشکل چنین مؤسسه هایی را نداشتن بودجه برای اجاره ساختمان و فضای محل فعالیت عنوان و اضافه کرد: برخی از مراکز و مؤسسات قرآنی استان به همین دلیل تعطیل شده‌اند و یا شروع فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی آنها به اجاره مکان فعالیت موکول شده است.
وی سطح کیفیت آموزشی در مؤسسه‌های قرآنی قزوین را متوسط ارزیابی کرد و ادامه داد: با توجه به زیاد بودن تعداد این مؤسسه ها در استان و برگزاری برخی دوره‌های آموزش سنتی قرآن مجید در منازل، اغلب مؤسسات مذکور از تعداد متقاضی کافی برای تشکیل کلاس‌های آموزش قرآن برخوردار نیستند.

ضرورت حمایت از مؤسسات تازه تأسیس
مدیر عامل مؤسسه قرآنی معراج نیز با ذکر اینکه فعالیت این مرکز پس از ۳ سال هنوز آغاز نشده است، گفت: با وجود اینکه مجوز فعالیت خود را سال ۱۳۹۳ از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفتیم، به خاطر مشکلات مالی تا امروز موفق نشده‌ایم مکانی را برای شروع فعالیت‌های خود اجاره کنیم.
حمیده شالی با بیان اینکه مؤسسه‌های تازه تأسیس قرآنی استان با شرایط بسیار سختی دست و پنجه نرم می‌کنند، افزود: متأسفانه در استان ما اوضاع وارونه است و دستگاه‌های متولی فرهنگ، به جای حمایت از مؤسسات تازه تشکیل شده، از مؤسساتی حمایت می‌کنند که به ثبات رسیده‌اند و سابقه فعالیت زیادی دارند.

رشد بالای خروجی مؤسسات قرآنی
مسئول دارالقرآن الکریم اداره کل تبلیغات اسلامی استان قزوین هم در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن یادآوری اینکه سال قبل ۲۰ هزار نفر در دوره‌های آموزشی مؤسسات قرآنی شرکت کردند، گفت: از این تعداد ۱۸ هزار نفر موفق به کسب مدرک یا گواهینامه دوره شدند که نسبت به سال ماقبل ۱۵ درصد رشد را نشان می‌دهد. همچنین در هر فصل ۳۹۵ کلاس قرآنی در استان برگزار می‌کنیم که خروجی اینها در پایان هر فصل ۶ هزار دانش آموز و هنرجوی قرآنی است.
جواد قلی پور با تاکید بر سطح مناسب آموزش در مؤسسات قرآنی استان، اضافه کرد: با اینکه هر مؤسسه در یک رشته خاص می‌درخشد، اما در مجموع در زمینه آموزش و ترویج حفظ و قرائت خوب عمل کرده‌ایم؛ در حالی که در حوزه تدبر و تفسیر به دلیل نبود مفسرانی که این رشته را مانند آیت الله محسن قرائتی شیرین بیان کنند، تاکنون ضعیف بوده‌ایم.

مؤسسات شناسنامه دار مشکل مالی ندارند
مسئول دارالقرآن الکریم اداره کل تبلیغات اسلامی استان قزوین بیان کرد: مؤسسات قرآنی استان قزوین به شکل غیرانتفاعی اداره می‌شوند و بسیاری از مؤسسه ها در قالب مراکز پیش دبستانی و مهد کودک فعالیت می‌کنند و بعضی از آنها بین ماهی ۷۰۰ هزار تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان از شاگردان خود شهریه می‌گیرند.
جواد قلی پور ضمن رد ادعای مشکلات مالی مؤسسات شناسنامه دار قرآنی افزود: برخی مدیران مؤسسات عادت کرده‌اند که همواره بگویند بودجه نداریم، تا به آنها کمک مالی شود. در حالی که اعتقاد داریم درآمد فعلی مؤسسات قرآن جوابگوی نیازهای مالی گردانندگان آنهاست و به راحتی می‌تواند هزینه امرارمعاش مدیر و مربیان این مؤسسه ها را تأمین کنند.
وی ادامه داد: البته پیشتر حمایت‌های خوبی از مراکز قرآنی داشتیم که با توجه به مشکلات مالی دولت در چند سال اخیر، این حمایت‌ها سال به سال ضعیف‌تر شد و امسال متأسفانه نتوانستیم یارانه‌ای در اختیار مؤسسات یادشده قرار دهیم.
قلی پور با بیان اینکه برخی از مؤسسه‌های قرآنی بدون مجوز در استان قزوین فعالیت می‌کنند، گفت: مسئولین این قبیل مؤسسات فقط درخواست کسب مجوز فعالیت داده‌اند و به واسطه همان هم اسم آنها در فهرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آمده، اما طی بررسی متوجه شدیم که بعضی از آنها مجوز ندارند. هیچ نهادی هم تاکنون جلوی فعالیت آنها را نگرفته است.
وی افزود: مؤسسات قرآنی همزمان زیر نظر سازمان دارالقرآن و اداره کل ارشاد فعالیت می‌کنند، افزود: به همین خاطر هم نظارت بر مؤسسات هم به عهده هر ۲ دستگاه گفته شده است و مجوز فعالیتشان با امضای این ۲ نهاد صادر می‌شود.

مفاهیم قرآنی؛ سد راه فرهنگ سرمایه داری
با توجه به مشکلات اجتماعی و اقتصادی امروز و پرسش‌هایی که روز به روز در مورد زندگی و لوازم آن برای جوانان و نوجوانان مطرح می‌شود، مؤسسات قرآنی می‌توانند با قرابت مخاطبان با قرآن ضمن ایجاد انس و الفت بیشتر با کتاب آسمانی در ایجاد فضای معنوی و آرامش روحی به بخشی از مطالبات پاسخ داده و از افتادن جوانان این مرز و بوم در دام فرهنگ شیطنت آمیز دنیای سرمایه داری غرب جلوگیری کنند.
امید که با حمایت جدی تر از فعالیت مؤسسات قرآنی ضمن تقویت این فعالان مذهبی در ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه گام برداریم.
گزارش از آرش صالحی خبرنگار مهر
انتهای پیام

captcha