حکومت وسیله افزایش ثروت حاکمان نیست
کد خبر: 3814619
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۷

حکومت وسیله افزایش ثروت حاکمان نیست

گروه سیاست و اقتصاد ــ عضو هیئت علمی جامعه‌المصطفی‌العالمیه با اشاره به ضربت خوردن حضرت علی(ع) در روز نوزدهم ماه مبارک رمضان گفت: امام علی(ع) اسوه حکومت عدل است. ایشان به یکی از کارگزاران خود فرمود: حکمرانی طعمه و حکومت وسیله‌ای برای افزایش ثروت نیست، بلکه حکومت امانتی بر گردن انسان است.

حکومت وسیله افزایش ثروت نیستبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام محمد حاج‌ابوالقاسم عضو مجلس خبرگان رهبری امروز چهارم خردادماه در مراسم ترتیل‌خوانی قرآن کریم که در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد، با اشاره به سوره نمل از آیات جزء نوزدهم قرآن کریم بیان کرد: در سوره مبارکه نمل به شرح زندگی حضرت سلیمان پرداخته شده‌است؛ حکومت حضرت سلیمان(ع) نماد حکومت توحیدی بود.

وی با اشاره«وَلَقَدْ آتَيْنَا دَاوُودَ وَسُلَيْمَانَ عِلْمًا وَقَالَا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي فَضَّلَنَا عَلَى كَثِيرٍ مِنْ عِبَادِهِ الْمُؤْمِنِينَ وَوَرِثَ سُلَيْمَانُ دَاوُودَ وَقَالَ يَا أَيُّهَا النَّاسُ عُلِّمْنَا مَنْطِقَ الطَّيْرِ وَأُوتِينَا مِنْ كُلِّ شَيْءٍ إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْفَضْلُ الْمُبِينُ؛نمل/15و16» گفت: خداوند در آیه می‌فرماید «به حضرت سلیمان و حضرت داوود دانشی عطا کردیم و آن‌ها به خاطر این برتری که نصیبشان شده‌ خداوند را ستایش کردند.»

حاج‌ابوالقاسم اظهار کرد: حضرت سلیمان وارث داوود شد و حکومتی را تشکیل داد، از الطاف خداوند به حضرت سلیمان این بود که ایشان زبان حیوانات را متوجه میشد و نیروی باد را در اختیار حضرت سلیمان قرار داده بود و چشمه‌ای از مس برای ایشان جاری کرده‌بود و صنعتگران انواع و اقسام صنایع را می‌ساختند.

وی با اشاره به«فَتَبَسَّمَ ضَاحِكًا مِنْ قَوْلِهَا وَقَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ؛نمل/19» ادامه داد: حضرت سلیمان در سفری با لشکریان خود از منطقه‌ای گذر می‌کردند و حضرت سلیمان متوجه شدند که مورچه‌ای به سایر مورچه‌ها نهیب زد« ای مورچه‌ها داخل لانه خود بروید زیرا سپاه سلیمان ممکن است ناخواسته شما را بشکنند»، حضرت سلیمان در برابر این بی احترامی فقط لبخند زدند.

عضو هیئت علمی جامعه‌المصطفی‌العالمیه تصریح کرد: مورچه در اوج حقارت و ضعف و حضرت سلیمان در نهایت قدرت و عظمت است و واکنش حضرت سلیمان در برابر اهانت مورچه‌ها نشان می‌دهد که قدرتمندان باید متواضع باشند زیرا تواضع قدرت را زیبا می‌کند.

وی در ادامه ترجمه آیه 19 سوره نمل گفت: حضرت سلیمان به خداوند فرمود: «ملک و فرمانروایی که در اختیار من قرار داده‌ای از تو می‌خواهم در مسیر شکرگذاری سپری شود و از تو می‌خواهم این حکومت وسیله‌ای برای انجام عمل صالح باشد.»؛ حقیقت این است که ارزش حکومت در نگاه اولیای خدا از جهت خدمت به مردم و عمل صالح است وگرنه حکومت به تنهایی ارزشی ندارد.

حاج‌ابوالقاسم تاکید کرد: پیامبر اکرم(ص) در ارتباط با خضوع حضرت سلیمان می‌فرماید: «شنیده‌اید که خداوند از ملک و حکومت چه اندازه به سلیمان داد اما وی با همه این مواهب جز بر خشوع خود نیفزود به گونه‌ای که از شدت خشوع و ادب به آسمان نگاه نمی‌کرد.»؛ این سیره اولیای الهی است.

وی با اشاره به ضربت خوردن حضرت علی(ع) در روز نوزدهم ماه مبارک رمضان گفت: امام علی(ع) اسوه حکومت عدل است، ایشان به یکی از کارگزاران خود فرمود: حکمرانی طعمه و حکومت وسیله‌ای برای افزایش ثروت نیست بلکه حکومت امانتی بر گردن انسان است.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به«وَتَفَقَّدَ الطَّيْرَ فَقَالَ مَا لِيَ لَا أَرَى الْهُدْهُدَ أَمْ كَانَ مِنَ الْغَائِبِينَ؛نمل/20» بیان کرد: در سفری حضرت سلیمان در جست‌وجوی آب بودند اما پیدا نشد، هدهد را احظار کردند تا دنبال آب بگردد اما هدهد حضور نداشت و مدتی گذشت و هدهد برگشت و به حضرت سلیمان گفت: «در منطقه‌ای عده‌ای تحت حاکمیت زنی خورشید می‌پرستند، وضع مالی خوبی دارند اما در برابر خدا سجده نمی‌کنند. »

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: حضرت سلیمان نامه‌ای توسط هدهد به ملکه سبا فرستاد و و ملکه سبا نامه‌ای را که از طرف پیامبر خدا بود خواند و اطرافیان خود را برای مشورت کردن جمع کرد.

وی با اشاره به«قَالَتْ يَا أَيُّهَا الْمَلَأُ إِنِّي أُلْقِيَ إِلَيَّ كِتَابٌ كَرِيمٌ إِنَّهُ مِنْ سُلَيْمَانَ وَإِنَّهُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ أَلَّا تَعْلُوا عَلَيَّ وَأْتُونِي مُسْلِمِينَ؛ نمل/29الی 31» اظهار کرد: ملکه سبا اطرافیان خود را جمع کرد و به آن‌ها گفت «نامه‌ای با ارزش از طرف پیامبر خداست و با نام خداوند رحمان و رحیم آغاز شده‌است که در آن نوشته حق ندارید بر من برتری جویید و باید مسلمان شوید».

حاج‌ابوالقاسم یادآور شد: حضرت سلیمان در برابر توهین میخندد اما در برابر شرک و بت‌پرستی صلابت، ایستادگی و استواری دارد و لذا خطاب به ملکه سبا فرمود:« شما نباید مشرک باشید»؛ مومن نمی‌تواند شرک را تحمل کند و همچنین نمی‌توانند تحمل کند که کسانی روی زمین خدا را نادیده بگیرند و برای خدا شریک قرار بدهند.

وی ادامه داد: ملکه سبا افرادی از سپاه خود را با اموال و پول نزد حضرت سلیمان فرستاد تا با برق این اموال چشم طمع حضرت جلب شود و دست از مسلمان کردن این قوم بردارد.

عضو هیئت جامعه‌المصطفی با اشاره به«فَلَمَّا جَاءَ سُلَيْمَانَ قَالَ أَتُمِدُّونَنِ بِمَالٍ فَمَا آتَانِيَ اللَّهُ خَيْرٌ مِمَّا آتَاكُمْ بَلْ أَنْتُمْ بِهَدِيَّتِكُمْ تَفْرَحُونَ؛نمل/36» افزود: زمانی که هدایا را نزد حضرت سلیمان آورند، ایشان با عتاب به آن‌ها فرمود:« ما مردان خدا با این چیزها دلخوش نخواهیم شد و این جاذبه‌های مادی برای اهل دنیاست و مردان خدا دلبسته دنیا نیستند و آنچه برای مردان خدا اهمیت دارد، رضایت خدا و گسترش توحید است. »

حاج‌ابوالقاسم گفت: امام صادق(ع) در روایتی می‌فرماید:« حضرت سلیمان با اینکه حکومت و پادشاهی داشت اما دلبسته دنیا نبود و زندگی بسیار ساده‌ای داشت، از مهمانان خود با غذایی متمول پذیرایی می‌کرد اما خود و خانواده‌اش نان خشک می‌خوردند.»

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: حضرت علی(ع) در خوراک و آشامیدنی مانند پیامبر بود و در سفره آن‌ها نان و سرکه بود اما به دیگران نان و گوشت می‌دادند و لذا الگوی حکومت علوی این است و امیدواریم همه حاکمان اسلامی و دولتمردان امیرالمومنین(ع) را الگوی خود قرار بدهند.

انتهای پیام

captcha