تربیت ۵۰۰ هزار حافظ قرآن تا افق ۱۴۱۴/ کشف استعدادهای قرآنی در طرح «شباب الرضا(ع)»
کد خبر: 3814502
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۵

تربیت ۵۰۰ هزار حافظ قرآن تا افق ۱۴۱۴/ کشف استعدادهای قرآنی در طرح «شباب الرضا(ع)»

مقومی با اشاره به افق کاری مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی برای تربیت حافظان قرآن، گفت: زرح ملی حفظ به منظور تربیت ۵۰۰ هزار حافظ در افق ۱۴۱۴ اجرا می‌شود. همچنین، پنج‌هزار و ۶۰۰ جلسه قرآنی سنتی در کشور را شناسایی و از انها حمایت می‌کنیم.

به گزارش ایکنا، شبستان نوشت: «محمد مقومی» ‌با اشاره به اجرای طرح ملی «شباب الرضا(ع)» به همت مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی، اظهار کرد: طرح ملی «شباب الرضا(ع)» با هدف کشف و پرورش استعداهای قرآنی در میان کودکان  و نوجوانان 7 تا 14 سال به همت مرکز قرآن آستان قدس رضوی اجرا می شود.

معاون مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی اظهار کرد: در حال حاضر در کشور طرح هایی همانند طرح ملی «اسوه» و طرح ملی «تلاوت» اجرا می شود، ما نیز برای اجرای این طرح محتوا و نقاط ضعف و قوت طرح های ذکر شده را بررسی کردیم، تا طرح شباب الرضا(ع) را بدون کم و کاستی در کشور برای دختران و پسران اجرا کنیم.

وی با اشاره به اینکه اولویت ما برای گزینش افرادی که در این طرح شرکت می کنند، قرآن آموزان مهدالرضا(ع) هستند، تاکید کرد: سعی ما در این راستا بوده است که نونهالانی که آموزش قرآن کریم را به صورت مقدماتی در مهدالرضا(ع) آموزش می بینند، رها نکنیم و براساس طرح «شباب الرضا(ع)» آموزش قرآن کریم به آنها را ادامه دهیم. این طرح در مقاطع مقدماتی، متوسطه و عالی یکسال است از تابستان امسال در سطح کشور اجرا می شود.

تربیت ۵۰۰ هزار حافظ

وی با اشاره به اینکه این طرح با هدف کشف و پرورش استعدادهای قرآنی در میان کودکان و نوجوانان اجرا می شود، بیان کرد: این طرح صرفا در رشته های تلاوت و قرائت قرآن اجرا نمی شود، بلکه بحث احکام، مفاهیم و حفظ قرآن کریم هم در کنار تلاوت در ان مورد توجه است. طوری که پس از پایان دوره، قرآن آموزان قادر خواهند بود که در سطوح مختلف شهر، استان و  کشور و حتی بین الملل به قرائت قران کریم بپردازند.

معاون مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی همچنین به اجرای طرح ملی «حفظ»  اشاره کرد و گفت: در کنار طرح «حافظون» که به همت مرکز قرآن آستان قدس رضوی اجرا می شود، آستان قدس طرح ملی حفظ را پیش بینی کرده  است که در راستای اهتمام به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم تا افق 1414 که ستاد ملی حفظ قرآن کریم برای ما در نظر گرفته است، بتوانیم 500 هزار حافظ قرآن کریم را تربیت کنیم.

مقومی ادامه داد: مرکز آستان قدس رضوی در سطح استانها کانون های قرآنی را تحت پوشش دارد که با بهره گیری از ظرفیت این کانون ها و موسساتی که با این مجموعه ها مرتبط هستند، تلاش می کند، طرح ملی حفظ را مورد توجه قرار دهد، بنا داریم در سال 98 سه دوره  حفظ جزء ۳۰ را در میان گروه های سنی 3 تا 5 سال مورد توجه قرار دهیم و حافظ قرآن کریم تربیت کنیم.

معاون مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی با اعلام حمایت مرکز قرآن آستان قدس رضوی از جلسات قرآن محلی و خانگی(سنتی)، بیان کرد: شورای عالی قرآن کریم آستان قدس رضوی پنج محور اصلی را برای مرکز قرآن کریم ترسیم کرده، که یکی از این محورهای مهم آن، حمایت از جلسات قرآن خانگی و محلی است، زیرا بسیاری از قاریان و روحانیونی که در زمینه قرآن تخصص دارند، در همین جلسات قرآنی محلی پرورش یافته اند، به همین جهت حمایت از این جلسات مورد توجه مرکز قرآن آستان قدس رضوی بوده است.

شناسایی 5 هزار و 600 جلسه قرآنی سنتی

مقومی با اشاره به شناسایی 5 هزار و 600 جلسه قرآنی سنتی در سراسر کشور ابراز کرد: ارایه محتوا، سبک زندگی، احکام و نیز برگزاری دوره های تربیت مدرس و مربی، اهدای پرچم جلسه قرآن رضوی، رحل و قرآن کریم و نیز برگزاری مسابقات بین جلسات قرآنی سنتی و محلی به منظور ایجاد رقابت میان آنها از جمله برنامه های حمایتی مرکز قرآن آستان قدس از این جلسات است.

معاون مرکز قرآن آستان قدس رضوی با اشاره به برنامه های آموزشی در مهدالرضا(ع) اعلام کرد: مهدالرضا(ع)، با پیشینه 22 ساله در آستان قدس رضوی فعالیت می کند، این مهد قرآنی دوره های آموزش قرآن کریم را برای کودکان پنجساله در سراسر کشور یعنی مناطق محروم و برخوردار و حتی برای اهل سنت به روش قصه و بازی برگزار می کند.

وی با بیان اینکه آموزش قرآن کریم در مهدالرضا(ع) به دو روش رایگان و مستقل است، ابراز کرد: در سال ۹۷ بیش از 50 هزار نفر از کلاس های آموزش قرآن کریم این مهد بهره مند شدند. آموزش های ما به شیوه ای است که شرکت کنندگان بعد از پایان دوره، می توانند قرآن کریم را با لهجه عربی و رسم الخط عثمان طه قرائت کنند. ضمن اینکه حفظ سوره، آموزش مفاهیم و احادیث را نیز فرا می گیرند.

معاون مرکز قرآن آستان قدس رضوی در پایان خاطر نشان کرد: دوره های آموزشی مهدالرضا(ع) در مشهد مقدس به صورت رایگان و در دیگر استان های کشور به صورت مستقل و با هزینه های بسیار ناچیز در مساجد برگزار می شود.

انتهای پیام

captcha