همزمان با همکاری‌ها برای مرمت ایوان مدائن پیگیر ثبت‌ جهانی پیاده‌روی اربعین می‌شویم
کد خبر: 3814497
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۶

همزمان با همکاری‌ها برای مرمت ایوان مدائن پیگیر ثبت‌ جهانی پیاده‌روی اربعین می‌شویم

گروه جامعه ــ‌ معاون میراث‌ فرهنگی با بیان اینکه ثبت جهانی پیاده‌روی اربعین پرونده‌ای مشترک است که باید با همکاری ایران و عراق انجام شود، از پیگیری برای هماهنگی ثبت جهانی این رویداد در جریان مرمت ایوان مدائن عراق و گفت‌وگو با طرف عراقی خبر داد.

به گزارش ایکنا؛ در زمان ریاست مسعود سلطانی‌فر بر سازمان میراث فرهنگی مقرر شد پرونده میراث ناملموس مراسم اربعین و مسیر زیارتی در سطح ملی و جهانی به طور مشترک با کشور عراق شامل تمامی راه‌ها و محورهای زیارت در مسیر خسروی، مهران، چذابه و شلمچه و استان‌های مرزی به همراه تمام آئین‌ها و مراسم مربوطه و تمام اتفاقات معنوی از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آماده شود و ثبت ملی و جهانی این میراث معنوی با هدف حفظ و حراست از این ارزش‌های معنوی و انتقال آن به نسل‌های آینده به طور ویژه پیگیری و انجام شود.

محمدحسن طالبیان، معاون میراث‌ فرهنگی سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، در گفت‌وگو با ایکنا؛ در تبیین وضعیت ثبت جهانی پیاده‌روی اربعین و میزان پیشرفت مراحل این کار همان پاسخ یک سال پیش را داد و اظهار کرد: صحبت‌های اولیه در این زمینه انجام شده است، اما هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه این پرونده به صورت مشترک است و باید با همکاری ایران و عراق انجام شود، اظهار کرد:‌ بسیاری از  اطلاعات از سوی ایران گردآوری، تنظیم و آماده شده است، اما طرف عراقی هنوز در این زمینه اقدام جدی انجام نداده است. اگرچه در این زمینه صحبت‌های اولیه نیز شکل گرفته است، اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.

طالبیان ادامه داد: بسیاری از رویدادها در مشارکت با سایر کشورها ثبت جهانی شده اما هنوز نماینده عراق درباره این موضوع اعلام آمادگی نکرده است. 

وی به موضع همکاری ایران و عراق برای مرمت «ایوان مدائن» در عراق اشاره و تصریح کرد‌:‌ زمینه‌های همکاری برای مرمت این اثر تاریخی شکل گرفته است. بدین جهت پس از حضور در عراق و آغاز این پروژه، موضوع ثبت جهانی رویداد پیاده‌روی اربعین را نیز دنبال می‌کنیم.

انتهای پیام

 

 

captcha