لازمه ایجاد جاذبه در امور دینی برای جوانان درک زبان و شرایط امروز آن‌هاست
کد خبر: 3814446
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۳
سیدفرید موسوی:

لازمه ایجاد جاذبه در امور دینی برای جوانان درک زبان و شرایط امروز آن‌هاست

گروه اندیشه ــ رئیس فراکسیون جوانان مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: برای فعالیت در حوزه جوانان و به صورت عام در همه فعالیت‌های مرتبط و علی‌الخصوص در حوزه مفاهیم دینی، باید از زاویه نگاه جوانان به موضوع نگاه کنیم و از زاویه دید آن‌ها نسخه‌ها و اقدامات دینی خود را شکل دهیم؛ با نگاه و مدل‌های ذهنی دهه‌های قبل نمی‌توانیم برای جوانان نسخه بپیچیم.

سیدفرید موسوی، رئیس فراکسیون جوانان مجلس شورای اسلامی، در حاشیه بازدید از بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن با حضور در غرفه خبرگزاری ایکنا؛ به ارائه توضیحاتی در مورد اهمیت برگزاری نمایشگاه قرآن پرداخت و بیان کرد: یکی از دستاوردها و اهداف انقلاب اسلامی، نفوذ فرهنگ قرآنی در جامعه ایران بود که در چهل سال گذشته اقدامات بسیار خوبی در حوزه تبیین مفاهیم قرآنی و اشاعه آن‌ها در جامعه صورت گرفته است.

وی در ادامه افزود: این اقداماتی که در سطح وسیع در کشور انجام می‌شود، نیاز است در نمایشگاهی در معرض نمایش عموم باشد تا به این ترتیب، فعالان این حوزه یکدیگر را بشناسند. این شناخت نیز موجب می‌شود که بین فعالان قرآنی هم‌افزایی شکل بگیرد و این هم‌افزایی نیز موجب ارتقای اقداماتی می‌شود که در حوزه قرآنی در حال انجام است، بنابراین نفس برگزاری نمایشگاه قرآن، اتفاق میمون و مبارکی است.

موسوی تصریح کرد: از طرف دیگر، اقدامات و فعالیت‌هایی که در یک مجموعه‌ای صورت می‌گیرد نمایش داده می‌شود و این مسئله موجب می‌شود که با خلأهای کاری خود بیشتر آشنا شویم و بدانیم در چه جاهایی باید اقدامات بیشتری صورت بگیرد و در چه زمینه‌هایی غفلت شده و اقدامات وسیع‌‌تری لازم است که در مسیر اهداف تعریف شده حرکت کنیم. همچنین از طرف دیگر، با تعاملی که به وجود می‌آید زمینه برای نوآوری‌ها و خلاقیت‌های جدید نیز فراهم می‌شود. بنابراین از هر بُعدی که نگاه کنیم، این نمایشگاه اقدام بسیار مبارک و دستاورد مثبتی محسوب می‌شود و امیدوارم که هر سال، هم شاهد رشد کیفی و هم رشد کمی این مجموعه باشیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که برای قرآنی کردن جوانان چه راهکارهایی وجود دارد؟ بیان کرد: برای فعالیت در حوزه جوانان و به صورت عام در همه فعالیت‌های مرتبط و علی‌الخصوص در حوزه مفاهیم دینی، باید از زاویه نگاه جوانان به موضوع نگاه کنیم و از زاویه دید آن‌ها نسخه‌ها و اقدامات دینی خود را شکل دهیم. با نگاه و مدل‌های ذهنی دهه‌های قبل نمی‌توانیم برای جوانان نسخه بپیچیم و با مدل‌های فکری دهه‌های قبل نمی‌توانیم اقداماتی صورت دهیم که جوانان را ترغیب کنیم، چون مطالبات و نوع نگاه و نیازهایشان متفاوت شده و حتی دانش آن‌ها نیز تغییر یافته است.

موسوی بیان کرد: اگر زمینه نقش‌آفرینی جوانان را در این حوزه بیشتر فراهم و تقویت کنیم و اگر از جنس جوانان برای جوانان بیایند و اقداماتی انجام دهند و به زبان جوانان حرف بزنند، این اقدام می‌تواند موثر باشد و جوانان ترغیب می‌شوند و از فعالیت‌های دینی استقبال می‌کنند. اگر این اتفاق نیفتد، هر موضوعی که نسبت به جوانان داریم دچار چالش می‌شود و حتی با نوع لباس پوشیدن، علایق و تفریحات آنها نیز با مشکلاتی مواجه می‌شویم و متأسفانه شاهد هستیم که اتفاقاتی می‌افتد که به جای ایجاد جاذبه دافعه ایجاد می‌کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کردد: ما سعی کرده‌ایم که در مجلس، این گفتمان را ایجاد کنیم. باید فضایی در جامعه شکل گیرد که برای مسائل حوزه جوانان، خود جوانان وارد عمل شوند و از ایده‌های نوی جوانان استقبال به عمل آید و حمایت شوند. اگر این فضا فراهم نشود، اقدامات عملی را نیر شاهد نخواهیم بود، بنابراین در مجلس سعی کرده‌ایم که این گفتمان را ترویج دهیم.

انتهای پیام

captcha