از قصه‌خوانی شبانه تا حفظ کل قرآن
کد خبر: 3814443
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۲

از قصه‌خوانی شبانه تا حفظ کل قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ قصه‌خوانی شبانه برای دختر سه ساله باعث کشف استعداد او شد و مادر را به صرافت انداخت تا الفبا را به دخترش بیاموزد و سپس شور و علاقه او برای حفظ قرآن کریم در وجودش افزایش یافت.

از قصه خوانی شبانه تا حفظ کل قرآن

همه چیز از یک کتاب قصه آغاز شد؛ کتاب قصه‌ای به زبان شعر برای کودکان به نام «جزقلی غذا رو دوست داره». وقتی مادر سه شب این کتاب قصه را برای دخترش خواند و او شب چهارم همان کتاب قصه را از حفظ برای مادرش تکرار کرد، مادر به استعداد دخترش و حافظه خوب او در سه سالگی پی برد و این آغازی شد برای یک آموزش، آموزش الفبا.

همزمان با آموزش الفبا این بار مادر آیت‌الکرسی را چند بار برای دخترش خواند و چند روز بعد دخترش آیت‌الکرسی را نیز از حفظ برای مادرش می‌خواند. این مادر و دختر کسی نیستند جز خانم سیما کشاورز و دخترش زهرا وهاب‌زاده.

از حفظ خواندن آیت الکرسی دختر سه ساله مادر را به صرافت می‌اندازد تا کودک نونهال خود را در زمینه آموزش دینی و انس با قرآن کریم هدایت کند بنابراین او را در مهدقرآن امام صادق(ع) تبریز ثبت نام می‌کند.

زهرای سه ساله در طی چهارسال روخوانی و روان‌خوانی و تجوید قرآن را به خوبی یاد می‌گیرد و در هفت سالگی و زمانی که می‌خواست وارد کلاس اول دبستان شود امتحان تجوید را به خوبی پشت سر می‌گذارد.

سیما کشاورز، مادر زهرا به به ایکنا می گوید: دخترم در ابتدا قصد نداشت قرآن را حفظ کند ولی در طی کلاس‌های روخوانی و روان‌خوانی به موضوع حفظ علاقه‌مند شد و من و پدرش نیز حمایت کردیم. دخترم را در یک مدرسه دولتی ثبت نام کردیم و همزمان با کلاس اول دبستان در مؤسسه جامعة‌القرآن به حفظ قرآن مشغول شد.

زهرا در ابتدا پنج جزء آخر را حفظ کرد یعنی از جزء ۲۶ تا ۳۰ و این موضوع بنا به پیشنهاد مربی صورت گرفت و این گونه شد که زهرا وهاب‌زاده از سن هفت سالگی حفظ قرآن کریم را آغاز کرد و در ۱۲سالگی آن را به اتمام رساند.

مربی دخترم گفت: معمولاً پنج جزء آخر سخت است و خیلی از حافظان در این مرحله متوقف می‌شوند بهتراست بعد از اتمام این پنج جزء از اول شروع کرده و حفظ را ادامه دهد.

وی یکی از ویژگی‌های حفظ قرآن زهرا خانم را حفظ با معنی ذکر کرد و گفت: او وقتی یک آیه و سوره را حفظ می‌کرد معنی آیه را نیز می‌پرسید و به دقت آن را می‌خواند، حتی کتاب‌های داستانی که در مورد آیات قرآنی بود اول آن‌ها را مطالعه می‌کرد تا با موضوع کلی سوره آشنایی داشته باشد بعد آن را حفظ می‌کرد. گاهی اوقات نیز اصرار می‌کرد تا با استفاده از کتاب‌های تفسیر‌شان نزول آیات را نیز بخواند.

به همین جهت ما یکی از علاقه‌مندان و مشتاقان کتاب‌های شعر و قصه و داستان‌های کودکانه بودیم؛ چرا که همه آن‌ها را می‌خریدیم تا برای فهم موضوع و حفظ راحت‌تر و بهتر قرآن کریم کمک کند.

حفظ قرآن حافظه انسان را تقویت می‌کند

زهرا وهاب‌زاده در تکمیل صحبت‌های مادرش به ایکنا گفت: حفظ قرآن به شدت حافظه انسان را تقویت می‌کند و باعث موفقیت‌های علمی و ذهنی افراد می‌شود.

زهرا که ۱۵ بهار زندگیش را سپری کرده است هدف‌گذاری‌های خیلی خوبی برای آینده درسی و تحصیلی خود دارد. او که در حال حاضر یکی از دانش‌آموزان برتر مدرسه معراج تبریز است مصمم است تحصیلات دانشگاهی خود را در یکی از بهترین و علمی‌ترین دانشگاه‌های دنیا ادامه داده و به‌عنوان یک دختر مسلمان مجهز به سلاح علم و ایمان بوده و احترام و ارزش واقعی یک زن را در دنیا نشان دهد.

وی با اشاره به اینکه در کلاس‌های زبان انگلیسی نیز ثبت‌نام کرده است، گفت: اکنون چهارسال است که در کلاس‌های آموزش زبان انگلیسی شرکت می‌کنم و چون زبان انگلیسی یکی از مهم‌ترین زبان‌های بین‌المللی دنیا است دلم می‌خواهد آن را به بهترین وجه یاد گرفته و به علم روز مجهز باشم و در کنار آن فعالیت‌های قرآنی خودم را ادامه دهم و یکی از آرزوهای دست‌یافتنی‌ام تحصیل در دانشگاه هاروارد است و برای رسیدن به آن تمام تلاش خود را می‌کنم تا موفق شوم.

فعالیت‌های فعلی وی تنها در آموزش و حفظ قرآن کریم متمرکز نیست بلکه او علاوه بر یادگیری زبان یکی از دختران ورزشکار نیز است، رشته ورزشی طناب‌زنی، ژیمناستیک و کاراته جزو فعالیت‌های ورزشی وی محسوب می‌شوند.

زهرا خانم با اشاره به رفتار دوستان و همکلاسی‌هایش با وی می‌گوید: در نگاه اول برخی از دوستان وقتی می‌بینند یک دختر چادری هستم فکر می‌کنند جزو افراد خشک مذهب هستم و هیچ ارتباطی با افراد دیگر ندارم ولی بعد از یک نوبت صحبت کردن و ایجاد ارتباط دیدگاهشان عوض می‌شود و به قول آن‌ها بسیار هم روشنفکر هستم.

دوستانم در مدرسه با من مشورت و درد دل می‌کنند

وی ادامه داد: دوستانم در مدرسه با من مشورت و درد و دل می‌کنند، برخی از آن‌ها از یک خانواده ضعیف اعتقادی هستند ولی بعد از مشورت کردن با من نماز خوانده و روزه می‌گیرند و برخی از دوستان هم در کنار من از به کار بردن برخی کلمات و اصطلاحات پرهیز می‌کنند.

او از نظر علمی هم جزو نفرات برگزیده اول تا سوم مدرسه بوده و در جشنواره خوارزمی ناحیه ۳ آموزش و پرورش رتبه اول را کسب کرده و علاوه بر آن در مسابقات دانش‌آموزی آموزش و پرورش نیز جزو رتبه‌های برتر است به طوری که باید گفت کسب رتبه اول مسابقات قرآنی دانش‌آموزان ناحیه ۳ و کسب رتبه دوم مسابقات آموزش و پرورش و مسابقات استانی در کارنامه قرانی وی دیده می‌شود.

این حافظ کل قرآن عمل به توصیه‌های نورانی کلام وحی را مهم‌تر از هر عملی ذکر کرد و گفت: خواندن روزانه قرآن، فهمیدن معانی و تفسیر و حتی حفظ کردن قرآن بسیار خوب است ولی خوب‌تر و مهم‌تر از همه آن‌ها عمل کردن به آیات نورانی قران کریم است.

صرف روزانه سه زمان ۴۵ دقیقه‌ای برای تثبیت محفوظات قرانی 

سیما کشاورز مادر زهرا با اشاره به حمایت و تشویق‌های والدین از فرزندانشان افزود: قطعاً اگر در یادگیری و حفظ قرآن کریم تشویق و حمایتی از سوی پدر و مادر صورت نگیرد بدون شک دلسرد شده و از ادامه کار منصرف می‌شوند.

وی با اشاره به رفتار همسرش در حمایت از دخترشان گفت: پدر زهرا از او به‌ عنوان افتخار خانواده وهاب‌زاده نام برده و تا هر کجا که در توان داشته باشد از دخترمان حمایت می‌کند، این حمایت‌ها شامل حمایت و تشویق مالی و معنوی، خرید کتاب‌های مناسب، مسافرت‌های کوتاه استانی، برنامه‌ریزی برای تفریح خانوادگی و بهره بردن از طبیعت، شرکت در برنامه‌های فرهنگی و بازدید از مکان‌های فرهنگی است و در یک جمله می‌توانم بگویم همسرم خودش را وقف خانواده کرده و بهترین دوست دخترم، پدرش است.

رابطه این پدر و دختر به گونه‌ای گرم و سرشار از مهر و محبت پدر و دختری است که آن‌ها برنامه‌های خود را با همدیگر تنظیم می‌کنند و این رمز موفقیت آن‌هاست.

انتهای پیام

captcha