ابتکار دانشجویان برای نمایش هنری آیه‌ای از قرآن
کد خبر: 3814037
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۲

ابتکار دانشجویان برای نمایش هنری آیه‌ای از قرآن

کانون خبرنگاران نبأ ــ غرفه دانشجویان دانشگاه هنر در نمایشگاه قرآن در ابتکاری به مدد هنر چیدمان، به آیه 35 سوره نور، هویت بصری و مفهومی داده و بازدیدکنندگان را به درک معنی و تفسیر این آیه شریفه فرامی‌خواند.

ابتکار دانشجویان برای نمایش هنری آیه‌ای از قرآن

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ در بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم شاهد نمایش آیه 35 سوره نور در غرفه دانشجویان دانشگاه هنر هستیم؛ اتاقی که چند بخش دارد و با طی مسیر این غرفه مفهوم آیه 35 سوره نور تبیین می‌شود: «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبَارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لَا شَرْقِيَّةٍ وَلَا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُورٌ عَلَى نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشَاءُ وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ؛ خدا نور پدیدآورنده آسمان‌ها و زمین است. نور هدایت و معرفت الهی همانند چراغ روی طاقچه است: روی آن شیشه‌ براقی است و شیشه چراغ چنان می‌درخشد که انگار ستاره‌ای تابان است. سوخت چراغ هم روغن زلال زیتون است، برگرفته از درخت با برکتی که وسط باغ کاشته‌اند و آفتاب از هر طرف بر آن می‌تابد. این روغن به قدری صاف است که بدون آتش گرفتن هم روشنی می‌دهد. بله، نور چنین چراغی صد چندان است. خدا هر که را شایسته بداند، با این نور به مقصد می‌رساند. خدا برای مردم این نکته‌ها را می‌آورد و او هر چیزی را می‌داند.»

در اولین لایه شک و تردید انسان‌ها برای پیدا کردن راه هدایت نشان داده شده است. دیواره‌های آینه‌ای که هر فرد خود را در آن معوج می‌بیند، شیشه‌های آینه نما که نشان از عدم قطعیت دارد، آیا شیشه است یا آینه. تصاویر انسان‌ها از اقوام و نژادهای مختلف که هر کدام مسیر زندگی خود را دارند، و تلاش همگان در این مسیر پیدا کردن راه خوشبختی است. در واقع هر کس موفق به این مهم شود، خود را به سر منزل مقصود رسانده و آن همان الله است. بعد از گذر از لایه‌ اول انسان یک پله رشد می‌کند و وارد لایه‌ مرکزی غرفه می‌شود. تاریکی این قسمت نمادی از ظلمت دنیا است. در این تاریکی توجه ما فقط به یک نور جلب می‌شود.

هنر چیدمان یا Installation Art هنر نصب یا راه‌اندازی آثار سه بعدی است که در آفرینش آن از عناصر و مواد مختلف در فضایی مشخص و محدود استفاده می‌شود.

امروزه در موزه‌های هنرهای معاصر سراسر جهان از چنین روشی برای بیان مفاهیم استفاده می‌شود. در این غرفه نیز برای بیان بهتر آیه نور از این روش استفاده شده است.

یکی از عناصر این چیدمان شمسه بوده که نمادی از خورشید و این شکل به عنوان ترکیب اصلی غرفه انتخاب شده است. یک شمسه مرکزی در دل شمسه‌ای بزرگ قرار دارد که برگرفته از قسمت نور علی نور آیه است.

همچنین، نمایشگاه بین‌المللی قرآن تا شنبه، 4 خرداد از ساعت 17 الی 24 آماده استقبال از بازدیدکنندگان است.

علیرضا برومند

انتهای پیام

captcha