وفاق و همدلی گروهی ضامن توفیق«مردی در آینه»/ نگاه مناسبتی به تئاتر دینی را کنار بگذاریم
کد خبر: 3813870
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴
علی رضوانی:

وفاق و همدلی گروهی ضامن توفیق«مردی در آینه»/ نگاه مناسبتی به تئاتر دینی را کنار بگذاریم

گروه هنر ــ تهیه‌کننده نمایش دینی «مردی در آینه» گفت: در تمامی مراحل تمرین و آمادسازی این نمایش مشکلات و موانعی زیادی وجود داشت از جمله اینکه بودجه کافی برای هزینه‌های جاری این نمایش تأمین نشده بود اما گروه نمایش با وفاق و همدلی و حفظ روحیه جمعی، عزم راسخ داشند که این نمایش به نتیجه برسد.

به گزارش ایکنا، «مردی در آینه» به کارگردانی علی سلیمانی و تهیه‌کنندگی علی رضوانی کاری از گروه هنری ایلیا، نمایشی دینی و مناسبتی است که ویژه ماه رمضان تولید و از 25 اردیبهشت‌ماه اجرای خود را در تالار وحدت آغاز کرده است. به این بهانه گفت‌وگویی با علی رضوانی، تهیه‌کننده نمایش «مردی در آینه» انجام داده‌ایم که مشروح آن در ادامه می‌خوانید:
ـ مردی در آینه براساس نمایشنامه‌ای با نام «توبه نمی‌کنم» نوشته سید جواد هاشمی در محدوده زمانی بسیار کوتاهی تمرین و برای اجرا ویژه ایام ماه رمضان آماده‌سازی شد، در مورد روند تولید نمایش توضیح بفرمایید؟
متن نمایش به منظور تولید سه‌ماه پیش به من پیشنهاد شد و در ادامه این متن با همراهی سایر دوستان تولید، مورد خوانش قرار گرفت و در نهایت به این جمع‌بندی رسیدیم که متن نمایشی بسیار خوبی است و می‌تواند ویژه ماه رمضان البته برپایه تغییراتی که مطابق با سلیقه کارگردان و عوامل اجرایی است، تولید و به اجرا درآید. در ابتدا از آنجا که منابع مالی برای تولید این نمایش تأمین نبود لذا مبنا بر این قرار گرفت که به فرض تأمین 50 درصد هزینه‌ها و جذب آن‌ها، تمرینات نمایش و کار آماده‌سازی آن برای اجرا آغاز شود که البته تا پایان سال گذشته این امر محقق نشد و مجدد ما تا پایان فروردین‌ماه سال جاری به انتظار نشستیم تا اینکه اداره کل هنرهای نمایشی ارشاد اعلام کرد که این مرکز 20 درصد هزینه تولید این اثر را تقبل کرده است که البته به عنوان بخشی از دیونی که به گروه‌های نمایشی دارد، بعداً پرداخت خواهد شد.
در پی این اتفاق با همکاران تولید جلسه‌ای گذاشتیم و نتیجه آن جلسه این بود که اساساً امر تولید و اجرای این نمایش لغو شود زیرا با توجه به شرایط پیش آمده توان تأمین حداقل هزینه‌های تولید را نیز نداشتیم. در همین میان علی سلیمانی و همسر محترمشان خانم سهیلا جوادی که مدیریت هنری نمایش «مردی در آینه» را در حال حاضر به عهده دارند اظهار کردند که برای تولید این نمایش بسیار مشتاق‌اند و عزم خود را برای آن جزم کرده‌اند و لذا باید با بازیگران و سایر عوامل این موضوع را مطرح کنیم که بدون کوچکترین چشم‌داشتی برای به ثمر رساندن این نمایش تلاش کنند. حتی خانم جوادی که برای طراحی دکور و صحنه این نمایش به دنبال ایده‌آل‌هایی بود سعی کرد که با کمترین هزینه و کاملاً ساده این مهم را به انجام برساند و ما هم وقتی دیدیم که گروه و بازیگران مصمم به تولید این نمایش هستند لذا پروسه تمرین آن را به شکلی کاملاً فشرده و در سه سالن واقع در طبقه هفتم تالار وحدت، تماشاخانه سرو و حوزه هنری آغاز کردیم و وجود مقدس امیرالمؤمنین(ع) نیز یاری‌مان کرد که این اثر در محدوده زمانی فشرده‌ای به سرانجام برسد.
ـ آنچه به عنوان یک مخاطب تئاتر در مواجهه با اجرای این نمایش می‌توان مشاهده کرد، همدلی و همکاری میان همه اعضای گروه برای توفیق روزافزون اجرای این نمایش است، این تعاون و همدلی را تا چه حد در توفیق نمایش دخیل می‌دانید؟
بسیار زیاد، همانطور که اشاره شد ما در تمرینات و آماده‌سازی این نمایش با ضیق وقت روبرو بودیم اما به جهت همان همدلی و روحیه بالای جمعی که در تک تک اعضای گروه می‌توان سراغ گرفت، علی سلیمانی توانست در مدت زمان کوتاهی هدایت بازیگران را به نحو شایسته‌ای به انجام برساند ضمن آنکه باید این نکته را بپذیرید که هدایت و راهبری یک گروه حدود 70 نفره اعم از بازیگران و عوامل اجرایی و پشت صحنه کار سختی است که به لطف خدا توانستیم از عهده آن بر‌آییم. پس در یک کلام می‌توان گفت روحیه بالای تک تک عوامل گروه و اینکه متعهد شده بودند این کار را حتماً به سرانجام برسانند و همدلی میان آن‌ها ضامن موفقیت کار بود البته همکاری مدیریت بنیاد رودکی و دوستان در تالار وحدت نیز در این توفیق دخیل بود که همین‌جا از دلسوزی و همکاری همدلانه آن‌ها نهایت تشکر را دارم.
ـ آیا از نظر شما اگر نمایش در زمان بهتری و مثلاً ساعات پس از افطار روی صحنه می‌رفت بهتر نبود؟
با این مسئله کاملاً موافقم.علیرغم تمام همکاری که دوستان در مدیریت بنیاد رودکی و تالار وحدت با ما داشتند اما تالار وحدت در ساعات پس از افطار با ترافیک شدید برنامه‌ای مواجه بود و برنامه‌هایی همچون اجرای کنسرت و... برای آن برنامه‌ریزی شده بود. تنها ساعت خالی که مسئولان می‌توانستند سالن را برای اجرا در اختیار ما قرار دهند همین ساعتی بود که اکنون با اجرای نمایش در خدمت شما هستیم و خوشبختانه با وجود برخی موانع از جمله اینکه ساعات پایانی روز و مشرف به زمان افطار است و از همه مهم‌تر اینکه متأسفانه به دلایلی نتوانستیم آنگونه که باید و شاید تبلیغات کنیم اما طی چند روزی که گروه در تالار وحدت اجرا داشت خوشبختانه حجم مخاطبان برای ما رضایت‌بخش بوده است.
ـ شما از جمله چهره‌های شناخته‌شده در عرصه تولیدات تئاتر دینی و آیینی هستید. مهمترین ضعف در روند تولیدات نمایش دینی و مذهبی را در چه چیزی مشاهده می‌کنید؟
من حدود 30 سالی است که در عرصه تولید نمایش‌های دینی و مذهبی فعالیت دارم و باید بگویم مهمترین ضعفی که در این حوزه وجود دارد، نگاهی مناسبتی و عموماً سفارشی است که به تئاتر دینی می‌شود در حالیکه صرف‌نظر از موضوعی که این‌ گونه تئاتر به آن می‌پردازد باید این مسئله را در نظر داشت که آن یک اثر نمایشی است و باید در سطحی کاملاً حرفه‌ای تولید ‌شود اما متأسفانه به دلیل آنکه چنین تلقی از تئاتر دینی وجود ندارد و اغلب این تصور را داریم که این تئاتر متولی غیر از جریان حرفه‌ای فرهنگ و هنر ما دارد که باید خود او نیز مخارج و هزینه‌های آن را تأمین کند لذا این عرصه تبدیل به پدیده‌ای جدا از جریان طبیعی تئاتر کشور شده است. از آن طرف به دلیل آنکه بعضاً سرمایه‌گذاران و سفارش‌دهندگان این‌گونه آثار به گروه‌های تئاتری اشراف و تسلطی بر پروسه تولید تئاتر و مشکلات پیش روی آن ندارند لذا بودجه اختصاص یافته به تولید این آثار همسان با مخارج و هزینه‌های آن نیست و نتیجه اینکه در حالیکه انتظار می‌رود شاهد تولید تئاتر فاخر باشیم نوعاً با آثاری سطح پایین از نظر کیفی روبرو هستیم. امیدوارم روزی شاهد باشیم که مسئولان نگاه ویژه‌ای به این ژانر تئاتری داشته باشند.
یادآور می‌شود، نمایش «مردی در آینه» به کارگردانی علی سلیمانی تا 8 خرداد در تالار وحدت به روی صحنه خواهد رفت.
گفت‌و‌گو از داوود کنشلو
انتهای پیام
captcha