برپایی نشست «جایگاه زن در جامعه اسلامی» در نمایشگاه قرآن
کد خبر: 3813661
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۰

برپایی نشست «جایگاه زن در جامعه اسلامی» در نمایشگاه قرآن

گروه بین‌الملل ـ نشست وبیناری «جایگاه زن در قرآن و جامعه اسلامی»، عصر امروز(31 اردیبهشت‌ماه) در سالن نشست‌های تخصصی بین‌المللی وبیناری نمایشگاه قرآن برگزار شد.

برپایی نشست «جایگاه زن در جامعه اسلامی» در نمایشگاه قرآن
به گزارش ایکنا؛ مریم مقداد، از پژوهشگران قرآنی تونس ضمن سخنانی در این نشست از طریق ویدئوکنفرانس به جایگاه زن در قرآن اشاره کرد و گفت: مظاهر حضور زنان در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، علمی و ...در قرآن کریم تبیین شده است.

وی افزود: اسلام بر آموزش زنان همسان با مردان تأکید و در تعالیم و آموزه‌های اسلام نیز بر حق زنان در برخورداری از ارث و حق تصرف در اموال تأکید شده است.

در ادامه این نشست، ترکان، از بانوان فعال در حوزه مطالعات قرآنی از ایتالیا از طریق ویدئوکنفرانس سخنرانی کرد و به تبیین جایگاه زن در قرآن و تعلیمات اسلامی پرداخت.

وی با اشاره به آیه 13 سوره حجرات «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ: ارجمندترين شما نزد خدا پرهيزگارترين شماست»، گفت: برخی افراد و گروه‌ها از تفاوت میان زن و مرد در اسلام سوءاستفاده ابزاری کرده و می‌خواهند این گونه القا کنند که میان زن و مرد در اسلام تبعیض وجود دارد.

این بانوی ایتالیایی در ادامه گفت: در قرآن بر این نکته تأکید شده که زن و مرد از «یک نفس واحد» آفریده شده‌اند و حقوق و وظایف زنان و مردان براساس طبیعت و فطرت آن‌ها تقسیم‌بندی شده است.

ترکان با تأکید بر این که همکاری زن و مرد برای ساختن جامعه اسلامی یک نیاز است، گفت: تفاوت‌های که در اسلام بین زن و مرد اشاره شده به معنای ظلم به زن و یا ایجاد محدودیت برای وی نیست، در حالی که در تمدن غربی و ایتالیا این گونه القا می‌شود که این تفاوت‌ها نوعی خشونت علیه زنان است.

وی در پایان گفت: در جوامع غربی به دلیل گرایش به مسائل مادی و مادی‌گرایی، آرامش حقیقی وجود ندارد.

در ادامه این نشست، عاصمه قاسمی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و مدیر گروه جامعه‌شناسی واحد علوم و تحقیقات ضمن سخنانی در این نشست، با تأکید بر این که زن و مرد تفاوت ذاتی ندارند، گفت: تفاوتی بیولوژیک میان زن و مرد وجود دارد، اما تفاوتی که برخی در القای آن هستند، محصول مطالعات اجتماعی است.

وی گفت: قرآن این موضوع که زن و مردم هویت مستقل داشته باشند و یکی بر دیگر اصالت داشته باشد را رد می‌کند.

عاصمه قاسمی گفت: قرآن در آیات متعدد انسان را خطاب قرار می‌دهد که منظور از انسان زن و مرد است و زنان را بخشی بسیار تأثیرگذار در جامعه می‌داند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد گفت: غربی‌ها ادعا می‌کنند که با توجه به این که زن و مرد از یک نفس واحد آفریده شده‌اند، باید حضور مشترک و همه‌جانبه‌ای در عرصه‌های اجتماعی داشته باشند، این در حالی است که پاسخ این ادعاها در تعالیم اسلام و قرآن کریم بیان شده است.

وی در ادامه به تجربه حضور زنان در انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: در کلام امام راحل و مقام معظم رهبری بارها بر تأثیرگذاری مهم زنان در پیروزی انقلاب اسلامی تأکید شده و انقلاب اسلامی هویت جریان‌ساز، انسان‌ساز و جامعه‌ساز را برای زنان تعریف می‌کند.

عاصمه قاسمی در پایان گفت: امام خمینی(ره) تأکید داشت که زنان در پیشبرد انقلاب و اسلام بسیار تأثیرگذار بوده‌اند و در انقلاب ایران شاهد نمودی از جایگاه زن از منظر انسانی در آیات قرآن بودیم.
 
بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «قرآن معنای زندگی» همزمان با ماه مبارک رمضان از 21 اردیبهشت تا 4 خرداد در مصلای حضرت امام خمینی (ره) در حال برپایی است.

انتهای پیام
captcha