مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ واکنش معاونت قرآن و عترت به گلایه‌های غرفه‌داران در نمایشگاه قرآن
کد خبر: 3813571
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۶

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ واکنش معاونت قرآن و عترت به گلایه‌های غرفه‌داران در نمایشگاه قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ «واکنش معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد به گلایه‌های غرفه‌داران در نمایشگاه قرآن»» عنوان یکی از اخبار مهم معارفی رسانه‌ها در روز جاری است.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ واکنش معاونت قرآن و عترت به گلایه‌های غرفه‌داران در نمایشگاه قرآن

به گزارش ایکنا؛ صفحات معارفی رسانه‌ها، در آخرین روز اردیبهشت‌ماه 98 اخبار متعددی را منتشر کرده‌اند که در ادامه مورد بررسی قرار می‌د‌هیم.

فارس

صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، امروز کم‌کارتر از روزهای قبل بوده و تا ساعت 14 فقط پنج خبر منتشر کرده است. در خبری با عنوان «۴ هزار تهرانی میهمان سفره خادمیاران امام هشتم شدند» آمده است: همزمان با شب میلاد امام حسن مجتبی(ع)، هزاران نفر از مردم تهران (در منطقه ۵ پایتخت)، میهمان سفره اکرام خادمیاران امام هشتم(ع) شدند. این افطاری در ضلع غربی بلوار شهید نظری این منطقه برپا شد. در واقع همزمان با ماه مبارک رمضان، خادمیاران رضوی سراسر کشور با تشکیل پویش‌های خودجوش مردمی، اقدام به جمع‌آوری اقلام مورد نیاز محرومین کرده و در مساجد و محلات خود نیز با راه‌اندازی سفره‌های ساده افطاری هزاران نفر از هموطنان روزه دار را میهمان سفره کرامت رضوی می‌کنند.
چهار خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «در سختی‌ها چگونه امام حسنی عمل کنیم / عقیقه از چه زمانی سنت شد»، «وحدت امت اسلامی، شاخصه اصلی تفکر سیاسی امام مجتبی(ع)»، «فرمانبردارى فروتنان را روزیم کن/ دعای روز پانزدهم ماه مبارک رمضان+صوت» و «ترتیل جزء 15 قرآن باصدای شهریار پرهیزکار+صوت، ترجمه و متن آیات» هستند.

تسنیم

صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم، امروز بسیار پرکار بوده و تا این ساعت تعداد 15 خبر قرآنی و معارفی منتشر کرده است. در خبری با عنوان «رونمایی از اپلیکیشن جستجوی موسسات قرآنی» آمده است: اپلیکیشن مکان‌یاب موسسات قرآنی با قابلیت جستجوی موسسات در شعاع ۱۰ کیلومتری در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌کریم رونمایی شد. بخش مؤسسات نمایشگاه بیست‌وهفتم قرآن‌کریم همزمان با نهمین روز برپایی نمایشگاه قرآن اقدام به رونمایی از اپلیکیشن مکان‌یاب موسسات قرآنی کرد.
در این مراسم رونمایی از این اپلیکیشن حجت‌الاسلام مولانوری، رئیس بخش موسسات نمایشگاه قرآن حضور داشتند. این اپلیکیشن که به سفارش معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طراحی شده، این امکان را به بازدیدکنندگان می‌دهد که مؤسسات قرآن دارای مجوز را در منطقه‌ای که قرار دارند تا 10 کیلومتر دریافت کنند. همچنین با کلیک بر روی مکان‌یاب مؤسسه، اطلاعات تکمیلی آن را دریافت کنند. در این نرم‌افزار امکان جستجو بر اساس نام مؤسسه، استان و شهر نیز وجود دارد. علاقه‌مندان پس از دریافت این اپلیکیشن می‌توانند آن را روی مسیریاب‌های ایرانی نیز اضافه کنند. امکان دریافت اپلیکیشن مکان‌یاب مؤسسات قرآنی از طریق کافه‌بازار و گوگل‌پلی وجود دارد. بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «قرآن معنای زندگی» همزمان با ماه مبارک رمضان از 21 اردیبهشت تا 4 خرداد در مصلای حضرت امام خمینی (ره) در حال برپایی است.

چهارده خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «امام حسن(ع)، آینه حُسن خداوندی»، «خداوند امام عصر(عج) را توسط فرشتگان یاری می‌کند»، «واکنش امام مجتبی (ع) به توهین‌های یک مرد شامی»، «شعرخوانی هادی جانفدا در مدح امام حسن (ع)+ فیلم»، «سروده‌هایی در مدح کریم اهل بیت(ع):«اگر می آمدی ایران تو مرقد داشتی حتماً»»، «آقازاده‌ای که به ازای خدمتش، بهره‌ای از پول و منصب نخواست/ آیا سادات طباطبایی از نسل امام حسن(ع) هستند؟»، «داروی تمام دردها در کلام آیت‌الله بهجت»، «چرا امام مجتبی (ع) "حسن" نامیده شد؟»، «پاسخ قرآنی امام حسن به معترضان صلح با معاویه»، «مولودی‌خوانی حنیف طاهری در مدح امام حسن(ع)»، «علت صلح امام حسن(ع) با معاویه چه بود؟»، «وقتی دشمنان امام حسن(ع) زبان به مدح ایشان گشودند»، «دعای روز پانزدهم ماه مبارک رمضان/ اولیای حقیقی خدا کیانند؟» و «ترتیل جزء پانزدهم قرآن‌ با صدای «سبزعلی، منشاوی و خلیل الحصری» هستند.

ایبنا

صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران، امروز تعداد پنج خبر منتشر کرده است. در خبری با عنوان «بررسی تحلیلی مواجهه قرآن با یهود در یک کتاب» آمده است: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با همکاری پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کتاب «بررسی تحلیلی مواجهه قرآن با یهود» را در کتابخوان «همراه پژوهان» به مناسبت ماه مبارک رمضان به صورت رایگان منتشر کرد.. بررسی تحلیلی مواجهه قرآن با یهود» تحقیقی در مورد علت برخورد قرآن کریم با «یهودیان» است. در این کتاب ضمن بررسی ویژگی‌های یهودیان، به بررسی مهمترین مشکلات یهودیان برای پیامبر(ص) پرداخته شده است. در این کتاب نوع برخورد قرآن در رابطه با اعمال و افکار یهودیان در حوزه‌های اعتقادی، سیاسی، اجتماعی و نظامی مورد بحث قرار گرفته است. این کتاب از چهار بخش تشکیل شده است. بخش اول به مسئله یهود مدینه اختصاص یافته و بخش دوم به مواجهه با یهود در حوزه اعتقادی و اخلاقی، بخش سوم به مواجهه با یهود در حوزه سیاسی و اجتماعی و بخش چهارم به مواجهه با یهود در حوزه نظامی می‌پردازد.
چهار خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل « وظیفه امروز نویسنده، روایتگری مطلوب از مفاهیم دینی است»، « تدریس مکتبخانه‌ای تنها مبتنی بر تمرین و تکرارهای طاقت فرسا بود»، «جان جهان در بازار کتاب» و «آموزه‌های اخلاقی دین ما گویی در آسمان‌ها و دست‌نیافتنی است» هستند.

مهر

صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر تا این ساعت به روز نشده و آخرین خبر این صفحه مربوط به روز گذشته است.

ایرنا

صفحه معارف خبرگزاری ایرنا، امروز تعداد شش خبر منتشر کرده است. در خبری با عنوان «مجموعه شهدای مدافع حرم به جلد پانزدهم رسید» آمده است: کتاب «آخر شهید می‌شوی» پانزدهمین جلد از مجموعه شهدای مدافع حرم که شرحی بر داستان زندگی شهید صادق عدالت اکبری است به همت انتشارات روایت فتح منتشر شد. ویسندگی کتاب «آخر شهید می شوی» را حسین شرفخانلو فرزند شهید شرفخانلو بر عهده داشته است. شهید صادق عدالت اکبری از جمله شهدای مدافع حرم است که دوست و همرزم شهید مدافع حرم «حامد جوانی» می‌باشد و انتشارات روایت فتح پیش از این کتابی با عنوان «شبیه خودش» در وصف زندگی شهید «جوانی» منتشر کرده بود. در مقدمه این کتاب آمده است: «شهید صادق عدالت اکبری در سال 1367 متولد شد. دوران دبیرستان را در مکتب الحسین سپاه گذرانید و در سال 1382 تحصیلاتش را به پایان رساند. او در فتنه 1388 مجروح و جانباز انقلاب شد و در سال 1389 به عضویت سپاه پاسداران در آمد. صادق در سال 1391 ازدواج کرده و وارد دانشگاه شد. وی تحصیلاتش را تا مقطع کارشناسی ادامه داد و در کنکور ارشد ثبت نام کرد، اما زندگی دنیایی‌اش برای این مقطع، به او مجال نداد. صادق در سال 1394 به سوریه رفت و جزء مدافعان حرم گردید. بعد از یک سال جنگیدن علیه تروریست‌های وهابی، همزمان با سالروز شهادت حضرت زینب (س) در محور عزیزه حلب در عمق خاک جبهه النصره منطقه دلامه در اردیبهشت‌ماه 1395 به فیض شهادت رسید. این کتاب در 144 صفحه نوشته و با قیمت 14 هزار و 500 تومان وارد بازار نشر شده است.

پنج خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل « «الم ترانی» و «اهواهو»؛ شَمه ای از آیین‌های شادی آور رمضان»، «پای درد دلِ ناشران قرآنی»، «دکورسازی جلسات قرآن بهانه دیگری برای همدلی ایران و عراق»، «حدیث اگرعلم در ثریا باشد جعلی است»و «کار علامه امینی در الغدیر، برابر با یک دایره‌المعارف است» هستند.

میزان

سه خبر صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان در روز جاری شامل « شخصیت سیاسی «امام حسن مجتبی(ع)» موجب بقای دین اسلام شد/شبیه‌ترین فرد به پیامبر اکرم(ص)»، « اهمیت خواندن دعای روز پانزدهم ماه مبارک رمضان/فرهنگ افطاری ساده را ترویج کنیم» و « اهدای بن کارت نان صلواتی در نمایشگاه قرآن/سجاده سخنگو جدید‌ترین محصول این دوره» هستند.

ایسنا

صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان نیز امروز تعداد هشت خبر منتشر کرده است. در خبری با عنوان « برگزاری جشن میلاد امام حسن مجتبی (ع) در نمایشگاه قرآن توسط بحرینی‌ها» آمده است: جشن میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام در غرفه بحرین در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در مصلای تهران برگزار شد. این جشن به همت اتحادیه دانشجویان بحرینی مقیم ایران، در بخش بین‌الملل نمایشگاه قرآن و با برنامه‌های شاد و بومی بحرینی‌ها به مناسبت میلاد امام حسن (ع) همراه بود. قرائت قرآن کریم، سخنرانی، مولودی بحرینی، پذیرایی با غذاهای بومی بحرین از جمله «کسته» (کاسترد) و «مندی» و پذیرایی با شیرینی‌هایی چون «شعیریه» و «لقیمات» از جمله برنامه‌های آنها بود. بحرینی‌ها در غرفه خود، کتاب‌های متعددی را به عرضه گذاشته بودند که بیشتر آن تألیف آیت‌الله شیخ عیسی قاسم مرجع دینی شیعیان بحرین یا در مورد شخصیت و اندیشه‌های او بود.

هفت خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل « تضعیف هویت دینی در اثر جایگزینی الگوهای غیردینی»، «شرح دعای روز پانزدهم ماه مبارک رمضان+صوت»، «امام حسن(ع) با پذیرش صلح بدعهدی دشمن را به مسلمین نشان داد»، «آیین سنتی گرگیعان در شبیشه اهواز»، «ویژه برنامه قرآنی ضیافت نور در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد»، «نمایشگاه قرآن مشهد از کیفیت و سطح بالایی برخوردار بود» و «وحدت امت اسلامی شاخصه اصلی تفکر سیاسی امام مجتبی (ع) بود» هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان

صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان، امروز در خبری با عنوان « واکنش معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد به گلایه‌های غرفه‌داران در نمایشگاه قرآن» آورده است: سید فخرالدین اسماعیلی، مدیر حوزه معاونت و روابط عمومی معاونت قرآن و عترت ارشاد اسلامی، درباره روند برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم و گلایه‌های مردم و غرفه‌داران این دوره از نمایشگاه اظهار کرد: طبیعتا ما طرفدار نظم هستیم و سعی کردیم به نوعی طراحی کنیم که رضایت بازدیدکنندگان را جلب کنیم و گونه‌ای باشد که بخش‌ها بتوانند غرفه‌های خود را مدیریت و خواسته هایشان را برطرف کنند. درواقع خواسته ما برقراری نظم بی غرفه هاست و اساسا برای اینکه ما بتوانیم به نظم برسیم تمامی فعالیت‌های نمایشگاهی را در شبستان اصلی (طبقه همکف) مجتمع کردیم. در اینجا واقعا باید از مدیران بخش عترت برای چیدمان و طراحی خوبی که در این دوره از نمایشگاه دارند تشکر کنم و ان شاءالله دیگر مدیران هم این روند را در برگزاری غرفه هایشان رعایت کنند و این نظمی که امسال حلقه مفقوده بین غرفه دارهاست، برقرار شود. وی در ادامه درباره کمرنگ شدن بخش کودک و نوجوان و جداسازی بخش رسانه‌های دیجیتال در دو فضای متفاوت گفت: ما امسال برای بخش نمایشگاهی در طبقه همکف دکوری واحد دیدیم. نظر ما این بود که در لاین وسط بخش نمایشگاهی را داشته باشیم و در لاین دوم بخش‌های خدماتی را برپا کنیم به همین خاطر غرفه‌های رسانه‌های دیجیتال هم، چون بخش خدماتی است و قرار است محصولات آن‌ها به فروش برسد در لاین دوم خدمات قرار گرفته اند.
مدیر روابط عمومی معاونت قرآن و عترت ارشاد اسلامی با اشاره به گلایه‌های غرفه‌داران در چیدمان غرفه‌ها، تاکید کرد: طبیعتاً برای سال آینده باید بازطراحی شود و امسال در ادامه برگزاری نمایشگاه حتماً اطلاع رسانی بیشتری باید انجام شود. البته امسال برای اطلاع رسانی جدای از اینکه دوستان و همکاران ما در سطح شبستان حضور دارند، نمایشگر‌هایی را قرار دادیم که بتواند کمک کننده بازدیدکنندگان ما باشد. اسماعیلی در پاسخ به اینکه چرا هنوز مسئولان برگزار کننده نمایشگاه قرآن مشکل زمان بندی در برپایی غرفه‌ها را دارند؟ تصریح کرد: ما به خاطر نمایشگاه کتاب و زمانی که نمایشگاه کتاب برای جمع آوری غرفه‌های خودش از ما می‌گیرد باعث این اتفاق هر ساله می‌شود. ما امسال فقط سه یا چهار روز زمان برای برپایی نمایشگاه قرآن داشتیم. درواقع به همین دلیل است که ما مراسم افتتاحیه را خارج از فضای نمایشگاهی برگزار می‌کنیم و آن روز بازدید نداریم. شاید در روز‌های ابتدایی به دلیل بی نظمی نسبی که داشتیم بانک عامل خدمات چندانی را در بخش فروش نتوانست ارائه کند، اما خوشبختانه بعد از چند روز اول مشکلات برطرف شده و اگر مشکلی هم وجود دارد به سرعت در غرفه‌ها و عابربانک‌ها برطرف می‌شود. وی درباره مناسب سازی فضای مصلی تهران برای رفت و آمد اقشار خاص (معلولان و روشندلان) گفت: مصلی بیشترین تناسب را از حیث برگزاری با نمایشگاه قرآن دارد، اما شاید برخی از زیرساخت‌ها را نداشته باشد. البته این تغییر نگاه مدیران مصلی تهران را می‌طلبد و اینکه آن هم باید در این امر پاسخگو باشند.

دیگر اخبار این صفحه در روز جاری شامل « شما مجری برنامه «۱۰:۱۰ دقیقه» شوید/ چه سوالی از حجت الاسلام ماندگاری دارید؟»، «میزبانی آستان امامزاده روح الله از مومنان و روزه داران در ایام ماه رمضان»، « آیا چشیدن غذا مبطل روزه است؟ + فیلم»، «شب ماندگار ناحیه مقداد به یاد کریم اهل بیت (ع) / وقتی امام حسنی‌ها سنگ تمام گذاشتند + تصاویر»، «حدیث امام علی(ع) درباره تقوا»، «دعای روز پانزدهم ماه رمضان» و «روایت تلخ و شیرین پزشکی که برای خود مرز ندارد» هستند.

انتهای پیام

captcha